Que estàs buscant?
Les presentacions orals a l'aula seran en llengua catalana i llengua española.
Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà.
RAE1- Identificarà els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
RAE2- Aplicarà els coneixements sobre l'estructura i funció del cos humà des del nivell mol·lecular a l'organisme complert, en les diferents etapes de la vida.
RAE10- Classificarà els aliments coneixent-ne la composició química, propietats fisicoquímiques, valor nutritiu, biodisponibilitat, característiques organolèptiques i les modificacions que pateixen com a conseqüència dels processos tecnològics i culinaris.
L'assignatura de química pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica.
L’objectiu de l’assignatura és que l’alumne tingui els coneixements de química necessaris per a l’exercici de la professió de dietista-nutricionista, i que sigui capaç d’aplicar-los en la resolución de problemes pràctics. Per tal d’assolir aquest objectiu es treballaran les competències espcífiques com els fonaments químics en ciències dels aliments i la nutrició, i les propietats físico-químiques dels aliments.
L'alumne també ha d’assolir una sèrie de capacitats experimentals en tècniques químiques de laboratorio, normes de seguretat per a la utilització de reactius químics i l’elaboración d’un quadern de laboratorio. En les sessions de laboratori caldrà que treballi en equip, compartint material de laboratori, tenint cura del mateix i solucionant problemes.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, hommòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Bloc 1. Principis de química i estructura de la matèria.
Tema 1. Introducció i conceptes fonamentals.
Tema 2. Estructura atómica i classificació periòdica dels elements: àtoms, elements, taula periòdica, el mol.
Tema 3. Enllaç químic i estats d’agregació de la matèria: enllaç iònic i covalent, forces intermoleculars.
Tema 4. Estequiometria. Estats de la matèria. Dissolucions: grams, mols i volums.
Bloc 2. Termodinàmica i cinètica.
Tema 5. Termodinàmica química i equilibri.
Tema 6. Cinètica química.
Bloc 3. Reaccions.
Tema 7. Equilibris àcid-base.
Tema 8. L’aigua. Equilibris de sol·lubilitat.
Tema 9. Reaccions d’oxidació-reducció. Nombre d’oxidació: oxidants i reductors. Antioxidants.
Bloc 4. Química orgànica.
Tema 10. Química orgànica: alcans, alquens i aròmatics. Isometria. Propietats I reactivitat. Nutrients orgànics.
Tema 11. Química orgànica: hal·logenats, alcohols, aldehids i cetones. Propietats I reactivitat. Nutrients orgànics.
Tema 12. Química orgànica: àcids carboxílics I els seus derivats. Propietats I reactivitat. Nutrients orgànics.
Tema 13. Química orgànica: amines i herocíclics. Propietats i reactivitat. Nutrients orgànics.
Seminari 1. Treball previ pràctiques laboratori químic (grup sencer).
Seminari 2. Sessió de riscos laborals i treball en laboratori (grup sencer).
Seminari 3. Pràctica: laboratori (grup reduït).
Seminari 4. Pràctica: laboratori (grup reduït).
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 -
Formació Bàsica:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Podneració màxima |
Resultats d’aprenentatge |
EP1 |
Examen final |
20% |
40% |
RAE1, RAE2, RAE10 |
EP2 |
Exposicions orals, individuals i/o grupals |
15% |
60% |
RAE1, RAE2, RAE10 |
EP3 |
Presentació de memoria escrita del treball de laboratori |
15% |
60% |
RAE1, RAE2, RAE10 |
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi |
Sistema d’avaluació |
Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
Resultats d’aprenentatge |
EV1 |
Examen a través de l’E-Campus. |
5% |
15% |
RAE1, RAE2, RAE10 |
EV3 |
Ús adequat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria |
10% |
25% |
RAE1, RAE2, RAE10 |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Hans-Dieter Belitz; Werner Grosch. (1998). Química de los alimentos (4 ed.). Acribia.
Raymond Chang and Kenneth Goldsby. (2013). Química (11 ed.). McGraw-Hill.
Ralph Petrucci; Geoffrey Herring. (2011). Química General: Principios y aplicaciones modernas (8 ed.). Prentice Hall.