Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Blanca Esteve Esparrica
Montserrat Esparza Sánchez 

Idiomes d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències


Competències específiques
  • RAE1- Identificarà els fonaments químics, bioquímics i biològics d'aplicació en nutrició humana i dietètica.
     

  • RAE7- Adquirirà habilitats de treball en equip com a unitat, en la qual s'estructuren de forma uni o multidisciplinar i interdisciplinar els professionals de dietètica i nutrició, mostrant habilitats de comunicació per a treballar de forma col·laborativa i obtenir resultats compartits.
     

  • RAE10- Classificarà els aliments coneixent-ne la composició química, propietats fisicoquímiques, valor nutritiu, biodisponibilitat, característiques organolèptiques i les modificacions que pateixen com a conseqüència dels processos tecnològics i culinaris.
     

  • RAE11- Identificarà els sistemes de producció i els processos bàsics en l'elaboració, transformació i conservació dels principals aliments a la indústria alimentària.
     

  • RAE35- Utilitzarà les eines bàsiques en TIC en el camp de l'Alimentació, la Nutrició i la Dietètica.
     

Descripció


L'assignatura de bromatologia 1 pertany al mòdul 1 de Formació Bàsica del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. 

La bromatología és una ciencia aplicada i multidisciplinaria que s’ocupa dels aliments a nivel de composició nutricional, estructura fisicoquímica, qualitat, higiene o valor nutricional. 

Els aliments están formats per diferents tipus de substàncies, tals com  proteïnes, lípids, hidrats de carboni, minerals, vitamines, etc. El coneixement de la seva composició i el seu comportament a nivel fisicoquímic és necessari per a comprendre els canvis que pot experimentar un aliment.

Conèixer la bromatologia ajuda a entendre les transformacions dels aliments en els processos culinaris i tecnològics, per llavors veure les aplicacions en el món de l’alimentació.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


Tema 1. Introducció a la ciència dels aliments.

Tema 2. L’aigua.

Tema 3. Hidrats de carboni.

Tema 4. Lípids.

Tema 5. Proteïnes.

Tema 6. Vitamines.

Tema 7. Minerals.

Tema 8. Components no nutritius continguts en els aliments. Organolepsis.

Tema 9. Taules de composició d’aliments. 

Seminari 1, 2, 3 i 4.

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 1 - Formació Bàsica: 

 

Avaluació de la modalitat presencial

Codi

Sistema d'avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

EP1

Examen presencial final de la matèria

20%

40%

EP2

Seminaris

15%

60%

EP3

Presentació de la memòria escrita de treballs grupals

15%

60%

 

 

Avaluació de la modalitat virtual

Codi

Sistema d'avaluació

Ponderació mínima

Ponderació màxima

EV1

Examen parcial a través de l'e-Campus

5%

15%

EV3

Ús adequat del campus virtual i las TIC aplicades (Qüestionaris a l’e-Campus per a l’autoavaluació i l’avaluació docente)

10%

25%

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.

Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.

El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

Del Ángel, Alma Rosa. et al. Principios básicos de bromatología para estudiantes de nutrición. Palibrio;2013.  

Kuklinsky Clàudia. Nutrición y Bromatología. Barcelona: Omega; 2003. 

Mendoza Eduardo., Calvo, Concepción. Bromatología. Composición y propiedades de los alimentos. McGrawHill;2010.  

Complementary

Vollmer Gunter. et al. Elementos de bromatología descriptiva. Acribia; 1999.