Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents en llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals en castellà i anglès.
RAE3- Utilitzarà l'estadística aplicada a les Ciències de la Salut, reconeixent les bases psicològiques i els factors biòpsic-socials que incideixen en el comportament humà.
RAE35- Utilitzarà les eines bàsiques en TIC en el camp de l'Alimentació, la Nutrició i la Dietètica.
L'assignatura de Metodologia de la Investigació pertany al Mòdul 4 de Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut del Grau en Nutrició Humana i Dietètica. Constitueix un segon apropament als mètodes de recerca després de l’assignatura de Demografia, Estadística i Epidemiologia, i té l’objectiu d’aprofundir en la metodologia de la recerca.
En l’estudi d’aquesta assignatura es revisaran els principis fonamentals de l’informe d’investigació i es resumiran els aspectes bàsics més rellevants en forma de seqüència de passes previs a la implementació de la fase de camp.
Es diferenciaran els diferents tipus d’investigació, hipòtesis, variables, dissenys d’investigació, juntament amb criteris i tipus de mostra. Es descriurà el procés metodològic, l’elaboració de la introducció, els objectius, els resultats, la discussió i les conclusions, per a la construcció d’un problema d’investigació.
Aprendrem la utilització de diferents programaris per a la recerca, tant per articles de revisió de la literatura, com per a l’elaboració de projectes d’investigació.
La perspectiva de gènere serà un aspecte que el professorat tindrà en compte fent un ús inclusiu i no sexista del llenguatge i afavorint la participació equitativa de tothom en un entorn respectuós i inclusiu tant en les classes magistrals com en les sessions de seminaris. Es faran visibles les diferents respostes nutricionals i dietètiques tant en dones com en homes. Es proporcionaran referents bibliogràfics femenins dins l’aula en la mesura que la temàtica ho permeti i s’usarà el nom de pila sencer de les autores i autors. Pel que fa a les imatges del contingut en el material docent es fomentarà la no perpetuació d’estereotips.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Introducció a la recerca.
Tema 2. El procés d’investigació.
Tema 3. L’informe d’investigació: resum, introducció, objectius, metodologia, resultats, discussió i conclusions.
Tema 4. Cerca en bases de dades, la revisió bibliogràfica, la literatura gris.
Tema 5. Índexs de qualitat científica.
Tema 6. Estadística.
SEMINARIS
Seminaris 1, 2, 3 i 4. A les sessions de seminaris s'explicaran diferents conceptes necessaris per utilitzar-los de manera pràctica i relacionats amb temes tractats durant l'assignatura.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4, Ciències de la nutrició, la dietètica i la salut:
Sistema d’avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
EP1. Examen 20% 40%
EP2. Treballs en grup 15% 60%
EV3. Qüestionaris online 10% 25%
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Josep Maria Argimon Pallàs, Josep Jiménez Villa. Métodos de Investigación Clínica y Epidemiológica (5ª ed.). Elsevier. Madrid, 2019.
Juan del Rey Calero, Ángel Gil de Miguel, Rafael Herruzo Cabrera, Fernando Rodríguez Artalejo. Fundamentos de Epidemiología para profesionales de la salud. Fundación Universitaria Ramón Areces. Madrid, 2007.
Moyses Szklo, Javier Nieto. Epidemiología intermedia: Conceptos y Aplicaciones. Díaz de Santos,
Leon Gordis. Epidemiología. 3a edición. Ediciones Hancourt S.A., 2005.