Que estàs buscant?
Hi ha alguns materials docents en llengua anglesa.
RAE28- Identificarà els coneixements fisiopatològics de les malalties relacionades amb la nutrició, els problemes dieteticonutricionals del pacient, així com els factors de risc i les pràctiques inadequades en l'àmbit de la nutrició clínica/nutrició esportiva.
RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
L'assignatura de Fisiopatologia pertany a la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut, i és de tipus obligatori.
Els objectius són conèixer i comprendre els mecanismes fisiopatològics de les principals malalties, els factors que hi influeixen. Alhora, desenvolupar habilitats comunicatives i de tracte envers el/la pacient.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Concepte i bases de malaltia:
Tema 2. Trastorns del metabolisme intermediari:
Tema 3. Fisiopatologia de l’aparell digestiu:
Tema 4. Fisiopatologia de fetge i pàncreas (exocrí):
Tema 5. Fisiopatologia de l’eix hipotàlem-hipòfisi suprarenal i tiroïdal:
Tema 6. Alteracions ponderals:
Tema 7. Homeòstasi del medi intern:
Tema 8. Fisiopatologia del sistema renal i vies urinàries:
Tema 9. Fisiopatologia cardiovascular:
Tema 10. Fisiopatologia de l’aparell respiratori:
Tema 11. Fisiopatologia del sistema nerviós:
Tema 12. Fisiopatologia del sistema hematològic:
Tema 13. Fisiopatologia del metabolisme ossi. Fisiopatologia osteo-articular:
Tema 14. Malalties infeccioses:
Tema 15. Malalties hereditàries del metabolisme, càncer i trasplantament d’òrgans:
Seminari 1. Instruments de la valoració global d'un/una pacient. Història clínica i raonament clínic.
Seminari 2. Proves complementàries: analítica de sang i radiología.
Seminari 3. Casos clínics pràctics I.
Seminari 4. Casos clínics pràctics II.
Seminari 5. Casos clínics pràctics III.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4:
Avaluació de la modalitat presencial:
Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació Màxima | Resultats d'Aprenentatge |
EP1 | Examen presencial parcial i/o final de l'assignatura. Qüestionaris de vertader o fals, d'opció múltiple, emparellament d'elements, respostes curtes o de desenvolupament. | 20% | 40% | RAE28 |
EP3 | Presentació de la memòria escrita, parcial i/o final, de treballs individuals o grupals, avaluant l'adequació al tema pressuposat, metodologia, resultats, bibliografia i conclusions | 15% | 60% | RAE29 |
Avaluació de la modalitat virtual:
Codi | Sistema d'Avaluació | Ponderació Mínima | Ponderació Màxima | Resultats d'Aprenentatge |
---|---|---|---|---|
EV1 | Examen a través de l'e-Campus, parcial i/o final. Qüestionaris de vertader, fals, d'opció múltiple, emparellament d'elements | 5% | 15% | RAE28 |
EV3 | Us adeqüat del campus virtual i les TIC aplicades a la seva matèria (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participació en forus de debat, resolució de qüestionaris online). Participació en les activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus. | 10% | 25% | RAE28 |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Laso Guzmán, F.J. Introducción a la medicina clínica. Fisiopatología y semiología. 4ª ed. Barcelona: Elsevier España 2020.
Planas, M.; Pérez-Portabella, C. (eds.). Fisiopatología aplicada a la nutrición. 1ª ed. Barcelona: Ediciones Mayo, 2009.
Rozman, C. Cardellach, F. (eds). Medicina interna. Farreras/Rozman. 19ª ed. Madrid: Elsevier España, 2020.
Mataix, J. Nutrición y Alimentación Humana. 2ª ed. (revisada). Majadahonda: Ediciones Ergon, 2015.