Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jordi Sarola Gassiot

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alicia Costa Izurdiaga
Mireia Arús Figa 
Núria Mallén Esplugas 

Idiomes d'impartició


  • Català

Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.

Competències


Competències específiques
  • RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
     

  • RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
     

  • RAE31- Reconeixerà l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació i participarà amb l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
     

  • RAE32- Identificarà les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
     

  • RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
     

  • RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
     

Descripció


L'assignatura de dietètica és de tipologia obligatòria, i pertany a la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.

L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:

  • Introduir a l’alumne en la valoración global de les diferents situacions patològiques que contempli la seva avaluació nutricional, indicació de suport i elecció de la teràpia nutricional més adeqüada.
  • Incorporar el diagnòstic nutricional en la història clínica. Fomentar el reconeixement de situacions de malnutrició, en grau i tipologia.
  • Adquirir coneixements en patologies de tipus metabòlic, orgànic o funcional, sistèmic o localitzat relacionats amb la seva etiopatogènia, diagnòstic, evolución i repercussió nutricional.
  • Proporcionar criteris objectius de bona práctica i aspectes ètics relacionats amb els tractaments actuals en nutrició clínica.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. La nutrició i la dietètica clínica

Nutrició en la malaltia i la seva prevenció. Adaptació metabólica al dejú i a l’estrés. El diagnòstic nutricional en la història clínica. Indicacions i caracterització del tractament mèdic i nutricional, els suplements nutricionals oral

Tema 2. Nutrició artificial

Nutrició enteral. Nutrició parenteral. Nutrició artificial domiciliària

Tema 3. Nutrició en els errors innats del metabolisme

Suport nutricional

Tema 4.  Sobrepes i obesitat

Salut púbica i excés de pes. Procés de diagnòstic. Comorbiditats de la obesitat. Maneig terapèutic de la obesitat, tractament farmacològic i cirurgia bariàtrica. Altres metodologies

Tema 5. La diabetis mellitus

La diabetis, tipologia. Suport nutricional. Recomanacions alimentàries. Nutrició enteral en el paciente amb diabetis

Tema 6. Nutrició i dislipidèmies

Tema 7. Nutrició i malalties cardiovasculars

Insuficiència cardíaca, cardiopaties congènites, caquèxia cardíaca

Tema 8. Suport nutricional en el pacient quirúrgic

Tema 9. Nutrició en els trastorns de la conducta alimentària (TCA)

Anorèxia nerviosa, bulímia nerviosa i trastorn per afartament

Tema 10. Nutrició en malalties de l’aparell respiratori

Fibrosi quística i MPOC

Tema 11. Nutrició i patologies orofaríngies i del tracte digestiu superior

Tema 12. Suport nutricional en patologies intestinals prevalents: malaltia inflamatòria intestinal, colitis isquèmica

Tema 13. Suport nutricional en patología pancreàica.

Tema 14. Nutrició en la malaltia renal aguda i crònica.

Tema 15. Suport nutricional en les malalties oncològiques.

Tema 16. Suport nutricional en malalties del SNC i perifèric.

ELA, malaltia de Pàrkinson, Alzheimer. Ictus i altres malalties.

Tema 17. Supor nutricional en el paciente de paliatius

Ètica i suport nutricional

Seminaris 1, 2, 3, 4 i 5

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.

Avaluació de la modalitat presencial
Codi Sistema d'avaluació Ponderació
mínima
Ponderació
màxima
EP1 Examen final 20% 40%
EP2 Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l’estudiant, avaluant l’adeqüació al tema proposat, metodología, resultats, bibliografía i conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposición tan de forma escrita com oral. 15% 60%

 

 

 

 

 

 

 

Avaluació de la modalitat virtual
Codi Sistema d'avaluació Ponderació
mínima
Ponderació
màxima
EV1 Examen a través de l’e-Campus 5% 15%
EV3 Ús adeqüat de les TIC aplicades a la seva materia (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participación en fórums de debat, resolución de qüestionaris online). Participació en activitats i/o debats plantejats a l’e-Campus. 10% 25%

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.

Bibliografia


Bàsic

MATAIX José. , Nutrición y Alimentación Humana , darrera edició disponible , Ergon

SALAS-SALVADÓ Jordi.; BONADA Anna.; TRALLERO Roser.; SALÓ Engràcia. , Nutrición y dietética clínica , Elsevier

MAHAN L. Kathleen.; SCOOT-STUMP S, Nutrición y dietoterapia de Krause , ElsevierMasson.

Complementary

GIL Angel., Tratado de Nutrición: Nutrición Clínica. SENPE. Editorial Médica Panamericana.