Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.
RAE27- Avaluarà l'estat nutricional de subjectes i/o grups, tant sans com malalts, planificant-ne l'estratègia nutricional corresponent.
RAE29- Elaborarà la història dietètica de les persones sanes i malaltes, utilitzant la terminologia emprada en ciències de la salut i interpretant les dades clíniques, bioquímiques i farmacològiques en la valoració nutricional de la persona malalta i en el seu tractament dieteticonutricional.
RAE31- Reconeixerà l'organització hospitalària i les diferents fases del servei d'alimentació i participarà amb l'equip multidisciplinari d'una unitat de nutrició hospitalària.
RAE32- Identificarà les diferents tècniques i productes de suport nutricional bàsic i avançat.
RAE37- Serà capaç de prescriure el tractament específic, corresponent a l'àmbit de competència del Dietista-Nutricionista.
RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
L'assignatura de dietètica és de tipologia obligatòria, i pertany a la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.
L’objectiu de l’assignatura és contribuir a la formació de l’estudiant en els següents aspectes:
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. La nutrició i la dietètica clínica
Nutrició en la malaltia i la seva prevenció. Adaptació metabólica al dejú i a l’estrés. El diagnòstic nutricional en la història clínica. Indicacions i caracterització del tractament mèdic i nutricional, els suplements nutricionals oral
Tema 2. Nutrició artificial
Nutrició enteral. Nutrició parenteral. Nutrició artificial domiciliària
Tema 3. Nutrició en els errors innats del metabolisme
Suport nutricional
Tema 4. Sobrepes i obesitat
Salut púbica i excés de pes. Procés de diagnòstic. Comorbiditats de la obesitat. Maneig terapèutic de la obesitat, tractament farmacològic i cirurgia bariàtrica. Altres metodologies
Tema 5. La diabetis mellitus
La diabetis, tipologia. Suport nutricional. Recomanacions alimentàries. Nutrició enteral en el paciente amb diabetis
Tema 6. Nutrició i dislipidèmies
Tema 7. Nutrició i malalties cardiovasculars
Insuficiència cardíaca, cardiopaties congènites, caquèxia cardíaca
Tema 8. Suport nutricional en el pacient quirúrgic
Tema 9. Nutrició en els trastorns de la conducta alimentària (TCA)
Anorèxia nerviosa, bulímia nerviosa i trastorn per afartament
Tema 10. Nutrició en malalties de l’aparell respiratori
Fibrosi quística i MPOC
Tema 11. Nutrició i patologies orofaríngies i del tracte digestiu superior
Tema 12. Suport nutricional en patologies intestinals prevalents: malaltia inflamatòria intestinal, colitis isquèmica
Tema 13. Suport nutricional en patología pancreàica.
Tema 14. Nutrició en la malaltia renal aguda i crònica.
Tema 15. Suport nutricional en les malalties oncològiques.
Tema 16. Suport nutricional en malalties del SNC i perifèric.
ELA, malaltia de Pàrkinson, Alzheimer. Ictus i altres malalties.
Tema 17. Supor nutricional en el paciente de paliatius
Ètica i suport nutricional
Seminaris 1, 2, 3, 4 i 5
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 4, Ciències de la Nutrició, la Dietètica i la Salut.
Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
---|---|---|---|
EP1 | Examen final | 20% | 40% |
EP2 | Exposicions orals, individuals i/o grupals, per part de l’estudiant, avaluant l’adeqüació al tema proposat, metodología, resultats, bibliografía i conclusions, així com la capacitat de comprensió i exposición tan de forma escrita com oral. | 15% | 60% |
Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima |
Ponderació màxima |
---|---|---|---|
EV1 | Examen a través de l’e-Campus | 5% | 15% |
EV3 | Ús adeqüat de les TIC aplicades a la seva materia (assistència a classes síncrones, visualització de material audiovisual, participación en fórums de debat, resolución de qüestionaris online). Participació en activitats i/o debats plantejats a l’e-Campus. | 10% | 25% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
MATAIX José. , Nutrición y Alimentación Humana , darrera edició disponible , Ergon
SALAS-SALVADÓ Jordi.; BONADA Anna.; TRALLERO Roser.; SALÓ Engràcia. , Nutrición y dietética clínica , Elsevier
MAHAN L. Kathleen.; SCOOT-STUMP S, Nutrición y dietoterapia de Krause , ElsevierMasson.
GIL Angel., Tratado de Nutrición: Nutrición Clínica. SENPE. Editorial Médica Panamericana.