Que estàs buscant?
Les classes presencials orals s'impartiran en castellà i català. Hi ha documents amb llengua castellana i anglesa, així com materials audiovisuals amb castellà i anglès.
RAE34- Reconeixerà la farmacologia clínica i la interacció entre fàrmacs i nutrients.
RAE38- Serà capaç d'actuar segons els principis científics que sustenten la intervenció del Dietista-Nutricionista, supeditant la seva actuació professional a l'evidència científica.
L'assignatura de farmacologia pertany a la Matèria 3, ciències de la nutrició, la dietètica i la salut, de tipus obligatori.
L’atenció centrada en la persona requereix la participación amb equips multidisciplinars, per la qual cosa cal una formació integral. Els objectius són adquirir coneixements en terminología básica de farmacologia, diferenciar formes farmacèutiques i vies d’administració, comprendre els processos farmacocinètics i farmacodinàmics, identificar els fàrmacs dels grups terapèutics més utilitzats en nutrició.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1. Introducció històrica a la farmacología i la farmacologia aplicada als estudis de nutrició i dietètica
Tema 2. Introducció a la farmacocinètica
Tema 3. Absorció de fàrmacs
Tema 4. Distribució dels fàrmacs
Tema 5. Eliminació dels fàrmacs: metabolisme
Tema 6. Eliminació dels fàrmacs: excreció
Tema 7. Farmacodinàmica
Tema 8. Toxicitat i efectes adversos dels fàrmacs
Tema 9. Fàrmacs útils en els trastorns del metabolismo dels glúcids
Tema 10. Fàrmacs per al tractament de la obesitat i els TCA
Tema 11. Fàrmacs utilitzats per al metabolisme de les purines i els lípids
Tema 12. Farmacologia de la regulació dels ions i les vitamines
Tema 13. Farmacologia gastrointestinal
Tema 14. Interaccions fàrmacs-aliments
Seminari 1, 2, i 3.
El sistema d’avaluació de les competències i els resultats d’aprenentatge d’aquesta assignatura contempla diferents activitats d’avaluació de la Matèria 3, ciències de la nutrició, la dietètica i la salut:
Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
---|---|---|---|
EP1 | Examen final | 20% | 40% |
EP2 | Exposicions orals, inviduals i/o grupals | 15% | 60% |
Codi | Sistema d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
---|---|---|---|
EV1 | Examen a través de l'e-Campus | 5% | 15% |
EV3 | Participació en activitats i/o debats plantejats a l'e-Campus | 10% | 25% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Perquè la nota de l’examen faci mitjana amb la resta de notes obtingudes durant el transcurs de l’assignatura serà necessari obtenir una nota igual o superior a 5 punts sobre un total de 10 punts.
Segons normativa UPF, l’alumnat que té opció a realitzar la recuperació de l’assignatura és aquell que hagi obtingut una qualificació de “suspens”. En cas de no superar l’assignatura, l’única part susceptible de recuperació és l’examen, amb un examen extraordinari (recuperació) dins del mateix curs acadèmic.
El sistema d’avaluació i el període de recuperació es detalla en el Pla d’Aprenentatge disponible a l’aula virtual a l’inici de l’assignatura.
Pelton, R., LaValle, J.B., Hawkins, E.B., Krinsky, D.L. , Drug-induced nutrient Depletion Handbook, 2a, Lexi-Comp, Inc. Hudson 2001, USA.
McCabe, B.J., Frankel, E.H., Wolfe, J.J., Handbook of food-drug interactions, 1a, CRC Press, Boca Raton 2003, USA.
Food Medication Interactions" de Zaneta M. Pronsky, MS, RD, LDN, FADA, CNSC, Chef Aaron Block, PharmD, BCPS, FASHP, FCCP, and Chef Laura Shane-McWhorter, PharmD, BCPS, FASCP, BC-ADM, CDE