Que estàs buscant?
B2_Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements a la seva feina o vocació d'una forma professional i tinguin les comptències que demostren mitjançant l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi
B3_Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi), per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants de caire social, científica o ètica
B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tan especialitzat com no especialitzat
B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
ESI2_Capacitat per determinar els requisits dels sistemes d'informació i comunicació d'una organització, atenent a aspectes de seguretat i compliment de la normativa i legislació vigent
ESI3_Capacitat per participar activament en l'especificació, disseny, implementació i manteniment dels sistemes d'informació i comunicació
ESI4_Capacitat per comprendre i aplicar els principis i pràctiques de les organitzacions, de manera que puguin exercir com a enllaç entre les comunitats tècniques i de gestió d'una organització i participar activament en la formació dels usuaris
ESI5_Capacitat per comprendre i aplicar els principis de l'avaluació de riscos i aplicar-los correctament en l'elaboració i execució de plans d'actuació
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interidisciplinar ja sigui com un membres més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Aquesta assignatura serà coordinada i majoritàriament impartida per en Jordi Cantenys amb la col·laboració d'experts i expertes del sector.
Jordi Cantenys és enginyer tècnic en informàtica, grau en dret i màster de l’advocacia. Treballa en la protecció de dades a l’Administració Pública i ha exercit de Delegat de Protecció de Dades per a diferents ajuntaments.
L’objectiu general d’aquesta assignatura és adquirir els coneixements necessaris per entendre i aplicar la privacitat i la protecció de dades en l’exercici de la professió d’enginyer informàtic, adquirir les habilitats suficients per formar equip amb professionals del món jurídic i conèixer la figura del Delegat de Protecció de Dades (DPD).
L’assignatura s’impartirà en classes teòriques en les que s’exposaran casos pràctics i exemples. Es proposaran activitats i exercicis per ajudar a consolidar els coneixements i per a fomentar el treball en equip.
Tema 1. Introducció a la protecció de dades per a enginyers en informàtica
1.1. Privacitat i Confidencialitat.
1.2. Informació i dades de caràcter personal.
1.3. Tractament de dades personals.
1.4. Règim jurídic.
1.5. Figures principals:
1.5.1. Interessat.
1.5.2. Responsable del tractament.
1.5.3. Encarregat del tractament.
1.5.4. Delegat de Protecció de Dades (DPD).
1.5.5. Autoritats de control.
1.6. Principis relatius al tractament.
1.7. Licitud del tractament i recollida de dades.
1.8. Infraccions i sancions.
Tema 2. Protecció de dades en els sistemes d’informació i les comunicacions
2.1. Cicle de vida de les dades.
2.2. Seguretat de la informació.
2.3. Proactivitat.
2.4. Gestió del risc:
2.4.1. Riscos, mesures tècniques i organitzatives.
2.4.2. Anàlisi de riscos.
2.4.3. Avaluació d’impacte relativa a la protecció de dades.
2.4.4. Millora continua.
2.5. Externalització de serveis i moviment de dades:
2.5.1. Proveïdors de serveis.
2.5.2. Cessió de dades.
2.5.3. Devolució i destrucció de la informació.
2.5.4. Ubicació de les dades i transferències internacionals de dades personals.
2.6. Privacitat des del disseny i per defecte.
2.7. Violacions de seguretat de les dades personals.
2.8. Cookies.
Per a una millor comprensió de la matèria, durant el curs s’exposaran exemples i casos pràctics que fomentin l’anàlisi, la participació i el debat.
Al finalitzar cada tema del programa es realitzarà un exercici de lliurament obligat que ajudarà a consolidar els coneixements adquirits. Cada exercici tindrà un valor del 30% de la nota de l'assignatura.
L’avaluació de l’assignatura serà:
L’examen final constarà de cinc preguntes tipus test, amb un valor d’un punt cada una d’elles, i un exercici en relació als casos pràctics realitzats durant el curs, amb un valor de 5 punts. Les respostes errònies del test descomptaran 0,33 punts. La nota mínima de l’examen serà de 5 punts.
No lliurar algun dels exercicis proposats comportarà la no superació de l’assignatura.