Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Enric Camón Luis

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ismael Hernández Adell

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • B4_Que els estudiants puguin transmetre informació, idees,problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat

     

  • B5_Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia

Competències específiques
  • E10_Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar iniciativa emprenedora a través de models teòrics que s'ajustin a una idea de negoci.

  • E11_Analitzar i valorar adequadament l'entorn científico-tecnològic i econòmic, tant per buscar oportunitats innovadores com per establir els processos necessaris per adaptar l'organitzacio a aquest entorn.

     

Competències generals
  • G2_Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reavaluar els vells models mentals que limiten el pensament

Competències transversals
  • T3_Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin la por al risc

     

Descripció


L'assignatura té un enfocament avançat en matèria d'innovació. Partint dels coneixements adquirits en les anteriors assignatures en matèria d'innovació, els continguts desplegats durant el curs ofereixen un coneixement avançat dels elements que cal tenir en compte en la posada en funcionament d'un model de gestió de la innovació adaptat a les necessitats de cada organització (privada, pública, amb o sense ànim de lucre). Aquests elements inclouen la definició d'una estratègia d'innovació; l'anàlisi detallat dels condicionants que determinen els processos d'innovació a les organitzacions (socials, culturals, econòmics i tecnològics); l'establiment de mecanismes per generar innovacions de manera sistematitzada; els processos de priorització de projectes d'innovació; la planificació dels processos per la innovació; la gestió de la cartera de projectes d'innovació; l'aprofitament de les innovacions dins i fora de l'organització; la gestió econòmica i financera de la innovació; la cerca de suport públic per la innovació a les organitzacions; i el marc legal sobre la protecció i explotació de les innovacions. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1: Esquema general de la innovació

1. Innovació permanent i les forces del canvi a les organitzacions 

2. Definició i tipus d'innovació: casos i criteris de classificació

3. Rols professionals

Tema 2 : Planificació i execució eficaç de les innovacions

1. L'estratègia d'innovació

2. Estructura organitzativa: persones, equips i cultura

3. Sistematitzar la gestió de la innovació: lògiques i metodologies per les organitzacions

4. Processos de descobriment

5. Processos d'implementació

6. Indicadors d'innovació

Tema 3: Rendibilitzar la innovació

1. Conceptes econòmic-financers de la innovació

2. Finançament de la innovació: recursos propis i privats

3. Programes de suport de les administracions públiques: ajudes directes i indirectes 

4. Cessió, llicència i Spin-Offs

5. Certificació de projectes de R+D+i

6. Les innovacions i els seus drets (industrials i intel·lectuals)

Sistema d'avaluació


Activitats de suport: 15%

Treball de grup: 35%

- Treball escrit: 50%

- Presentació: 30%

- Seminaris: 20%

Examen Final: representa el 50% de la nota final. Per poder optar a l’avaluació continuada s’ha d’assolir un mínim de 5 punts sobre 10 en l’examen final.

Recuperació: En cas de suspendre l'assignatura (nota final menor a 5) o que no s'arribi a la nota mínima de l'examen final, es podrà tornar a realitzar l'examen final. La part de l'avaluació continuada no es pot recuperar.

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.

Bibliografia


Bàsic

JURGENS-KOWAL, TERESA (2019): The Innovation ANSWER Book.

RADEKA, KATHERINE (2012): High Velocity Innovation: How to Get Your Best Ideas to Market. Career Press.

GOFFIN, KEITH and MITCHELL, RICK (2016): Innovation Management: Effective Strategy and Implementation. Red Globe Press.

TORRUELLA, ALBERT (2021): EL LIBRO DE LA INNOVACIÓN. Barcelona: Libros de Cabecera.

Complementary

FRIESE, REBECCA (2020): The Good Culture: The Leader's Guide to Creating a Workplace That Doesn't Suck. FLYN.

OLIVELLA, JORDI (2020): Gestión eficiente de proyectos de innovación. Profit.

CRESPO, PATRICIA y CASTILLO, DAVID  (2011): 'La financiación de la innovación empresarial', Revista de Contabilidad y Dirección, Vol. 12, pp. 145-164.

OCDE (2007): Manual de Oslo: Guía para la recogida e interpretación de datos sobre innovación. París, OCDE.

BOFARULL, IVAN (2019): MOONSHOT THINKING: TRANSFORMA LA INNOVACION DISRUPTIVA EN UNA OPORTUNIDAD. Barcelona: Arpa.