Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Josep Patau Brunet

Idiomes d'impartició


  • Català

Material: Català 20% - Castellà 80%

 

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


L'assignatura proposa la comprensió dels conceptes comptables bàsics per poder entendre i assimilar el procés d'elaboració dels estats comptables i el significat dels estats financers confeccionats com a resultat de l'activitat d'una organització.

Aquest sistema d´informació és aplicable per a diferents tipus d´organitzacions. L'eix central de l'assignatura és la comprensió i el desenvolupament d'un cicle comptable, que es treballa a partir de la comptabilització de transaccions bàsiques de l'empresa i amb l'obtenció final d'un balanç de situació i un compte de resultats corresponents a la activitat empresarial en un període de temps.

El coneixement i la correcta aplicació de la normativa comptable i dels criteris de valoració comptable completen els requeriments necessaris per aconseguir unes competències i capacitats bàsiques per al futur desenvolupament professional de l'alumne i per al seguiment dels estudis, i especialment, amb els relacionats amb l'itinerari de comptabilitat i finances.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, transfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.

Continguts


Tema 1. Introducció a lestudi de la comptabilitat.

Definició de la comptabilitat; la realitat econòmica; Riquesa i Renda; Estructura Econòmica i Financera; una aproximació a la inversió i al finançament; el patrimoni, anàlisi de les situacions patrimonials, masses patrimonials. Anàlisi de l'actiu, passiu i net patrimonial; el fons de maniobra; el balanç de situació com a expressió de l'equilibri patrimonial. Instruments de representació comptable: comptes i llibres de comptabilitat.

Tema 2. Immobilitzacions intangibles i materials. Amortització i Deteriorament.

Immobilitzat: concepte i classes. Immobilitzat material: concepte i classes; reconeixement i valoració; valoració posterior al reconeixement inicial; correccions de valor; alienacions i baixes. Immobilitzat intangible: concepte i classes; reconeixement i valoració; correccions de valor; alienacions i baixes.

Amortització: concepte; significat tècnic, econòmic i financer; variables que cal considerar en el càlcul de l'amortització; sistemes d'amortització i bases d'amortització.

Deteriorament: Concepte, naturalesa, causes i classes de deteriorament.

Tema 3. Actius i Passius Corrents.

Drets de cobrament: concepte i classes, valoració i deteriorament. Tresoreria: concepte i objectius. Obligacions de pagament: concepte i classes, valoració, tractament de les nòmines. Introducció a l'impost sobre el valor afegit. IVA Repercutit. IVA Suportat. Comptabilització. Regularització comptable.

Tema 4. Finançament bàsic.

El finançament de l'empresa: l'equilibri financer; recursos propis i recursos aliens. Recursos propis: capital i reserves: concepte i classes; Recursos aliens a llarg termini: concepte i classes.

Tema 5. Ingressos i despeses. Resultat.

Ingressos: concepte i classes; reconeixement comptable dels ingressos. Despeses: concepte i classes; reconeixement comptable de les despeses. Principi de correlació d'ingressos i despeses. Imputació temporal d'ingressos i de despeses. Resultat: concepte i classes.

Tema 6. Cicle comptable. Comptes anuals.

Inici de l'exercici. Desenvolupament comptable de l'exercici. Final de l'exercici: regularització i reclassificació de comptes, periodificació d'ingressos i despeses, correccions valoratives, determinació del resultat, tancament de comptes. Elaboració dels comptes anuals. El balanç de situació: concepte i objectius; elements que l'integren; informació a revelar. Presentació del resultat: concepte i objectius; elements que l'integren; informació a revelar.

Sistema d'avaluació


Sistema d'avaluació:

Treball individual (parcial)

30%

Exàmen Final

70%

L'examen al final del trimestre suposa el 70% de la nota (50% pràctic + 20% teòric). L'examen teòric consisteix en preguntes tipus test amb quatre respostes possibles de les quals una única resposta és vàlida. El mètode de valoració serà el següent: 1 punt si la resposta és correcta, –0,25 si és incorrecta i 0 si no es respon la pregunta. Cal treure una nota mínima de 4 sobre 10 a cada part (pràctic i teòric) per tenir dret a fer nota mitjana, en cas que alguna part o totes dues no superin aquest 4 sobre 10 no se superarà l'examen.

El 30% restant es formarà a partir de l'examen parcial.

En recuperació només es podrà fer la prova final que computarà el 70% de la qualificació final, ja que es conservaran la nota del parcial. En la recuperació els estudiants hauran de treure una nota mínima de 4 sobre 10 a cada part (pràctic i teòric) per tenir dret a fer nota mitjana, en cas que alguna part o totes dues no superin aquest 4 sobre 10 no se superarà l'examen.

Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO es pot presentar a la recuperació.

Bibliografia


Bàsic

MUÑOZ MERCHANTE, A. (2021): Introducción a la Contabilidad. Editorial Sanz y Torres, S.L. Depósito Legal: M-756-2021.

PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD DE PEQUEÑAS Y MEDIANAS EMPRESAS (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.

Complementary

PLAN GENERAL DE CONTABILIDAD (2021): Reial Decret 1/2021, 30 de gener.

URIAS VALIENTE, J. (2004): 2 volúmenes: 1.- Introducción a la contabilidad: Aspectos teòricos y 2.- Manual práctico de contabilidad: Introducción. Madrid. Ediciones Académicas.

SOLÀ ,Magda.; VILARDELL, Inmaculada. (2009): Introducción a la contabilidad general. McGrawHill

MONTESINOS JULVE, VICENTE (2009): Introducción a la contabilidad financiera: un enfoque internacional. Ariel. 6ª edición corregida y puesta al día adaptada al Plan General de Contabilidad.

ALBELDA, E. y SIERRA, L. (2014): Introducción a la contabilidad financiera. Ejercicios básicos. Pirámide.

DIÉGUEZ, J. (Coord.) (2015): Contabilidad financiera. El Plan General de Contabilidad. Pirámide.

LOSILLA, M.F. (2011): Prácticas de contabilidad financiera. Madrid: Garceta.