Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jordi Oller Nogués

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE9. Trabajar en medios culturales diferentes, aportando soluciones a los diferentes problemas que se presentan.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reevaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


Estudi de l'estratègia empresarial per aprendre a plantejar les possibles actuacions de l'empresa turística i poder determinar els avantatges competitius de les destinacions turístiques.

 

Nota: L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Estratègia empresarial

  1.1 Concepte d’estratègia

         1.2 Concepte de Mercat competitiu

Tema 2. L’entorn

   2-1 Concepte d’amenaça i oportunitat

         2-2 Concepte de punt fort i punt feble

      Tema 3. El microentorn

           3-1 Concepte de triangle de l'estratègia

           3-2 Concepte de valor afegit

           3-3 Concepte d’avantatge competitiu

           3-4 Concepte de diferenciació: Estratègia de l'oceà blau

           3-5 Concepte de Cadena de Valor de Porter aplicat al Turisme Internacional

      Tema 4. El macroentorn

          4-1 Concepte d’anàlisi PEST 

          4-2 Relació entre macro i micro-entorn

     Tema 5. Segmentació i Posicionament

          5-1 Concepte de segmentació 

           5-2 Concepte de Posicionament

     Tema 6. Aliances estratègiques i creixement

           6-1 Concepte d’aliança estratègica 

           6-2 Concepte i classificació de formes de creixement

Sistema d'avaluació


L’avaluació de l’assignatura serà en funció de:

Un examen, a final del trimestre, que suposarà un 50% de la nota. La nota final de l'examen ha de ser com a mínim de 5 punts per a aprovar.

La preparació de un treball pràctic (desglossat en vàries activitats) on l’alumne demostrarà la seva capacitat i habilitat per dissenyar e implementar estratègies  a les empreses, organitzacions i destinacions turístiques. 40% de la nota.

10% Asistencia a jornades, conferències i/o altres activitats.

Recuperació. En cas que un estudiant hagi suspès podrà anar a la recuperació, però només d’aquelles parts que no hagi superat (a excepció del 10% de l'assistència a jornades que no es podrà recuperar), mantenint-se els percentatges esmentats sobre la nota final.

Bibliografia


Bàsic

Conley, Chip (2017). PEAK: How Great Companies Get Their Mojo from Maslow. Revised and Updated. 2nd Edition. New York: John Wiley & Sons

Oller Nogués, Jordi (1997). "Creación y mejora de Empresas Turísticas". Bilbao. Ed. Deusto.

Oller Nogués, Jordi. (2024). Slides notes created by PhD. Jordi Oller I Nogués, available in the virtual campus.

Complementary

Metaverse beyond the hype
International Journal of Information Management. (s.d.). Retrieved  September 2 2022, from https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2022.102542

Tourism, the SDGs (Sustainable Developments Goal) and partnerships
Journal of Sustainable Tourism.(s.d). Retrieved September 2 2022, from
https://doi.org/10.1080/09669582.2021.1982953

The Basics of Tourism Market Segmentation

THR. (s.d.). Retrieved  September 2 2021, from https://www.thr.es/en/basics-of-tourism-market-segmentation

Jonhson, Gerry y Scholes, Kevan (2006). "Dirección Estratégica. Análisis de la estrategia de las organizaciones". Madrid. Ed. Prentice Hall.