Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Ismael Hernández Adell
Eloi Serrano Robles 
Jordi Bernal Fiego 

Idiomes d'impartició


  • Català

Alguns documents poden estar en castellà.

Alguns documents poden estar en anglès. 

Alguns documents poden estar en català. 

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


Es tracta d'una introducció al turisme, és un aterratge del alumne al món del turisme, on es tracten qüestions tan diverses com les seves vessants econòmiques, socials, culturals i mediambientals. Quines són les necessitats dels turistes i com s'articula l'oferta i la demanda turística  i les polítiques turístiques per aconseguir la satisfacció del turista. i analitzar cap a on va el sector del turisme.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


1.- Introducció al mercat turístic: Conceptes bàsics, definicions clau, elements bàsics, classificacions, efectes del turisme, capacitat de càrrega i el turista. 

2. Estructura del mercat turístic i política turística . Oferta i demanda turística, tendències turístiques i producte turístic, tipologies de turisme, turisme temàtic, així com la política turística al estat espanyol i les CCAA, en  especial Catalunya.

3.- Economia del turisme:  Efectes econòmics del turisme, La OMT amb les dades turístiques i els seus.  

4.- Serveis turístics : Els principals serveis turístics , allotjaments, serveis de restauració, transports turístics , Agencies de viatges i TTOO.

5.- Geografia del turisme : Principals àrees d´atracció turística mundial, principals nuclis turístics , tipus de turisme i estratègies geogràfiques i altres tipus de turisme.  

Sistema d'avaluació


Treballs grupals: 20% de la nota. No són recuperables.

Treball individual: 20% de la nota. No són recuperables.

Participació a classe: 10% de la nota. Es valorará assistència i participació a classe. 

Prova final: 50% de la nota. Prova escrita teòrico-pràctica. 

Per aprovar l’assignatura s’ha d’obtenir una nota mitja igual o superior a 5. En cas de suspens solament es podrà recuperar la prova final.

            Per accedir a la recuperació es necessari haver-se presentat a la prova final.

Bibliografia


Bàsic

Olmos, Lourdes i Garcia, Rafael (2016). " Estructura del mercado turístico". Ediciones Paraninfo.

Montaner, Jordi (2000). " Estructura del mercado turístico ". Ed. Sintesis. Madrid.

Valls, Josep Francesc (2004). "Gestió de destins turístics sostenibles". Ediciones Gestión 2000.

Complementary

Maimí, Benet i Vergés, Alex (2010). "Aplicación innovadora de las TICS en el desarrollo de territorios turisticos emergentes". Consell Comarcal del Maresme.

Valls, Josep Francesc (2003). "Gestión de empresas de turismo y ocio". Ediciones Gestión 2000.

Bigné, Enrique (2000). "Marketing de destinos turísticos". ESIC. Madrid 

Alonso, Julián; Martín,Eva, Pardo, Carlos (2009).  "Geografía Turística Mundial". Ramón Areces. Madrid.