Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Vera Butkouksaya

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Roberto Dopeso Fernández
David Puertas Graell 
Jose Ignacio Monreal Galán 

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE13. Identificar les eines bàsiques de l'e-Màrqueting.

  • CE15. Reunir i interpretar dades  significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora.

  • CE3. Identificar les eines qualitatives i quantitatives d'anàlisi i diagnòstic per a la investigació de mercats.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


Eines d'anàlisis fonamentals dins de l'àmbit d'un Pla de Màrqueting Estratègic, mitjançant l'aplicació de mètriques que serveixin de suport en la presa de decisions de l'empresa i en l'aplicació dels indicadors de gestió. Estudi dels instruments de l'estadística descriptiva per organitzar, resumir, aprofundir i presentar la informació procedent de fonts secundàries o pròpies i fer inferència per mitjà de les mateixes.

Continguts


Tema 1

  • Introducció
    • Què són i per què són importants les mètriques en màrqueting.
    • Què és la inferència estadística.

Tema 2

  • Mètriques en màrqueting.
    • Mètriques bàsiques.
    • Mètriques del web i social-media.

Tema 3

  • Estimació de paràmetres poblacionals
    • Distribució de la mitjana de variables aleatòries: Teorema Central del Límit.
    • Estimació puntual de la mitjana poblacional.
    • Estimació puntual de la proporció poblacional.
  • Intervals de confiança de paràmetres poblacionals
    • Error estàndard. Estimació per intervals. Nivell de confiança. Error d'estimació.
    • Intervals de confiança de la mitjana poblacional.
    • Intervals de confiança de la proporció poblacional.
    • Intervals de confiança de la diferència de mitjanes poblacionals.
    • Intervals de confiança de la diferència de proporcions poblacionals
  • La mida mostral
    • Relació entre la mida mostral i l'error d'estimació.
    • Càlcul de la mida mostral per estimar la mitjana o proporció poblacional.

Tema 4

  • Contrast d'hipòtesis estadístiques
    • Conceptes d'hipòtesis nul·la i hipòtesi alternativa. Nivell de significació, Error tipus I (alfa), error tipus II (beta). P-valor. Valor crític. Zona de rebuig de la hipòtesi nul·la.
    • Contrast de la mitjana poblacional.
    • Contrast de la proporció poblacional.
    • Contrast de la diferència de mitjanes poblacionals per a mostres independents.
    • Contrast de la diferència de proporcions poblacionals per a mostres independents

Tema 5

  • Anàlisi de la variància a un factor
    • Comparació de més de dues mitjanes poblacionals.
    • Anàlisi de la variància (ANOVA).
  • Taules de Contingència
    • Test d'independència d'atributs.
    • La distribució Ji-Quadrat.

Tema6

  • Anàlisi multivariant (I)
    • Anàlisi de Regressió
    • Anàlisi factorial
    • Cluster analysis

Sistema d'avaluació


- SE2. Treballs Individuals y en Grup 30% (Exercicis Teòrics dins de cada tema)

- SE5. (Portafoli), SE3 (Presentacions i Exposicions) 10% (Casos Pràctics, Control de Lectura, Presentació dels resultats dels Exercicis grupals, Discussió d'Articles i Participació en Classe)

- SE4. Examen Final 60%

Per a superar el curs s'haurà d'obtenir una nota igual o superior a 4/10 a l'examen final, i que la mitjana de l'avaluació continuada i l'examen sigui superior a 5/10.

Hi haurà una recuperació en acabar el trimestre. Només es recuperarà la qualificació de l'Examen Final, de manera que un 40% de la nota és irrecuperable.

Bibliografia


Bàsic

Kohler, Ulrich, & Kreuter, Frauke (2012). Data analysis using Stata (3rd ed.). Stata Press.

Farris, Paul William, Bendle, Neil T., Pfeifer, Phillip E., & Reibstein, David J. (2015). Marketing metrics: The definitive guide to measuring marketing performance (3rd ed.). Pearson Education.

Backhaus, Klaus, Erichson, Bernd, Gensler, Steffen, Weiber, Rainer, & Weiber, Thomas. (2021). Multivariate analysis. Springer Gabler.

Complementary

Lind, Douglas A., Marchal, William G., Wathen, Samuel A., & others (2012). Estadística aplicada a los negocios y la economía (15th ed.). McGraw-Hill.

Doncel, Alejandro Domínguez, and Gemma Muñoz Vera (2010). Métricas Del Marketing. Pozuelo De Alarcón (Madrid): ESIC.

Arriaza Gómez, Antonio, & J. (2008). Estadística básica con R y R-Commander. Cádiz: Universidad de Cádiz, Servicio de Publicaciones.