Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Vera Butkouksaya

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Pau Carratalà Pérez

Idiomes d'impartició


  • Català

L'assignatura s'impartirà en llengua catalana per defecte. Aquest criteri podrà modificar-se puntualment en atenció a situacions generals o específiques que ho requereixin. La llengua d'expressió de l'alumnat en el context de l'aula, així com en el desenvolupament de les diferents activitats d'avaluació, podrà ser català o castellà indistintament. L'alumnat que prefereixi fer la prova d'examen final en castellà, haurà de sol·licitar-ho al professorat de la matèria amb un mínim d'una setmana d'antelació. 

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

Competències específiques
  • CE1. Reconèixer l'entorn en què opera l'organització, el funcionament de l'empresa i les seves àrees funcionals i els instruments d'anàlisi.

  • CE2. Aplicar els principis de màrqueting i investigació de mercats

  • CE10. Analitzar i avaluar el paper de les comunitats digitals i les xarxes socials a l'empresa.

  • CE13. Identificar les eines bàsiques de l'e-Màrqueting.

  • CE14. Aplicar els coneixements adquirits a la gestió de comunitats digitals.

  • CE15. Reunir i interpretar dades  significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora.

  • CE3. Identificar les eines qualitatives i quantitatives d'anàlisi i diagnòstic per a la investigació de mercats.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

Competències transversals
  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


L’assignatura del comportament del consumidor té com a repte familiaritzar a l’alumnat amb els conceptes i mecanismes principals que dirigeixen la presa de decisions per part dels consumidors a l’hora de comprar productes. El contingut de la matèria fa doncs referència a l'acte de consum en tant que procés d'adquisició, però amplia la seva mirada sobre totes aquelles estructures prèvies i posteriors a la compra que resulten rellevants per al responsable de màrqueting, en tant que habiliten una comprensió sistemàtica de l'acte de consum.

A través del reconeixement de totes les variables implicades en la seva determinació, l'estudi del comportament del consumidor es presenta com un recurs idoni per a la contextualització social del grau de màrqueting, així com un camp fonamental per a la identificació de les oportunitats que plantegen les dinàmiques dels mercats, i l'adequació estratègica que permet a les organitzacions accedir-hi i aprofitar-les.

 

 

 

Continguts


BLOC.1 INTRODUCCIÓ

Tema 1: El Màrqueting i l'estudi del comportament del consumidor

  • Introducció a l’estudi del comportament del consumidor. Concepte i definicions. 
  • La consolidació de la investigació sobre el comportament del consumidor en el context de la història del màrqueting
  • Breviari il·lustratiu de l'estudi del comportament del consumidor: camps d'aplicació i metodologies de recerca 

Tema 2: La sistematització de l'estudi del comportament del consumidor

  • Dimensions d'anàlisi i identificació de variables d'estudi
  • El comportament del consumidor com a fenomen multidimensional
  • Els determinants antropològics del comportament del consumidor: una introducció a la dualitat de la Condició Humana

BLOC.2 ESTRUCTURES EXTERNES

Tema 3: La producció social de les necessitats

  • Consum i modes de producció. L'adveniment de la societat de consum de masses.
  • La producció social de les necessitats
  • Taller sobre l'estudi de les necessitats humanes

Tema 4: Els estrats socials i el consum

  • Una introducció a la sociologia del consum
  • Concepte de diferenciació social i desigualtat. Procediments de mesura i indicadors.
  • diferenciació social i patrons de consum
  • Aplicacions per al màrqueting estratègic i operacional de l'estudi sociològic de la diferenciació social 

Tema 5: Les cultures i el comportament del consumidor

  • Concepte i definicions de la dimensió cultural de la condició humana
  • Cultura, valors i consum
  • Noves tendències culturals
  • Gènere i cultura
  • Subcultures, desetnització i aculturació
  • Cultures i consum: estudi de cas aplicat a un procés d'internacionalització

Tema 6: Grups socials i altres pràctiques de consum

  • El Màrqueting i els grups de referència
  • Els grups socials i el comportament del consumidor
  • Comunitat de marca i tribus de consumidors
  • Estils de vida, personalitat i tipologies
  • Ètica del consum, consum sostenible i drets del consumidor

BLOC.3 ESTRUCTURES INTERNES

Tema 7: SENTITS I  PERCEPCIÓ

  • Adquisició d’informació
  • El processament d’informació
  • Estratègies per captar l’atenció
  • La percepció selectiva
  • Aproximació al màrqueting sensorial

Tema 8: EL COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR I LES CÌENCIES COGNITIVES

  • Aprenentatge i memòria
  • Congruència i dissonància cognitiva
  • Biaixos Cognitius

Tema 9: EL COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR I LES NEUROCIÈNCIES

  • Les neurociències, neuroeconomia i neuromàrqueting
  • Consciència, inconsciència i consum
  • Emocions, sentiments i comunicació publicitària

BLOC.4 INTEGRACIÓ

Tema 10: COMPORTAMENT DEL CONSUMIDOR INTEGRAT: EL PROCÉS DE DECISIÓ

  • Condicionants socio-culturals dels processos individuas de consum
  • Estructures neuronals de decisió
  • Reconeixement del problema
  • Recerca d’informació
  • Decisió
  • Avaluació post-compra
  • Fidelització i repetició

Sistema d'avaluació


La relació entre activitats avaluables i percentatge de puntuació ponderada queda especificada sota la següent fòrmula:

  • SE4. Examen Final: 40%
  • SE2. Treball de curs grupal: 20%
  • SE1 + SE2 Activitats d’avaluació continuada individuals i grupals: 40%

Per fer mitjana serà imprescindible que l'alumne tingui una nota igual o superior a 5 tant a l’examen final, (1) com al treball grupal (2) i a les activitats d'avaluació continuada individuals (3).

 

Bibliografia


Bàsic

ALONSO, J y GRANDE (2013) Comportamiento del Consumidor. ESIC, Séptima Edición, Madrid

RIVERA CAMINO, Jaime; ARELLANO CUEVA, Rolando (2013) Conducta del consumidor : estrategias y tácticas aplicadas al marketing. Madrid : ESIC

Solomon, Michael R. (2017). Comportamiento del consumidor (11th ed.). Pearson Educación.

Complementary

Stroud, David & Walker, Kate. (2013). Marketing to the ageing consumer. Palgrave Macmillan.

Kahneman, Daniel. (2016). Thinking, fast and slow (Kindle ed.). Penguin Books.

Þorsteinn J. Zoëga-Ramsøy. (2014). Introduction to neuromarketing and consumer neuroscience (Kindle ed.).

Pradeep, Akshay K. (2010). The buying brain: Secrets for selling to the subconscious mind. John Wiley & Sons.

Thaler, Richard H. (2015). Misbehaving. Penguin Random House UK.

Kotler, Philip, Pfoertsch, Wolfgang, & Sponholz, Uwe. (2021). H2H marketing: The genesis of human-to-human marketing. Springer.

Cenizo, Carlos. (2022). Neuromarketing: Concepto, evolución histórica y retos. Revista ICONO 14. Revista científica de Comunicación y Tecnologías emergentes, 20(1).