Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Vera Butkouksaya

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Alexandra Masó Llorente

Idiomes d'impartició


  • Català

Els materials poden estar en castellà o anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • CE1. Reconèixer l'entorn en què opera l'organització, el funcionament de l'empresa i les seves àrees funcionals i els instruments d'anàlisi.

  • CE2. Aplicar els principis de màrqueting i investigació de mercats

  • CE5. Reconèixer les particularitats de l'activitat de màrqueting en sectors d'activitat amb característiques específiques.

  • CE6. Sintetitzar i avaluar les estratègies de màrqueting per a la internacionalització de l'activitat empresarial.

  • CE8. Sintetitzar idees per convertir-les en negocis factibles i rendibles entenent el mercat actual.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Màrqueting i Comunitats Digitals contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT3. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


  • Aquesta assignatura serveix per conèixer els nous models de pensament estratègic com  també aportar pràctica per aplicar dits models estratègics en l’empresa real. L’assignatura, basada en la teoria institucional i la teoria de capacitats dinàmiques, pretén ser el pont entre la teoria estratègica i la pràctica en la lògica del màrqueting institucional:
  • Desenvolupant i entenent una concepció de "model de negoci a llarg termini", juntament amb la idea de "propòsit social", aquesta assignatura exposa com desenvolupar els valors, principis, creences de l'empresa a llarg termini i amb propòsit social, i com traduir tot això, en accions concretes de mercat, garantint sempre la visió institucional en el terreny estratègic i operatius simultàniament.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres

Continguts


Tema 1. Fonaments del màrqueting institucional.

  • Introducció al màrqueting institucional:
    • L’enfoc institucional: teoria institucional.
    • Orígens del màrqueting institucional
  • Els reptes institucionals en el mercat actual

 

Tema 2. Màrqueting institucional versus màrqueting estratègic i operatiu clàssic

  • Màrqueting clàssic versus Màrqueting Institucional
  • La Cultura corporativa o cultura institucional:
    • Models de cultura corporativa
    • Estils de lideratge corporatiu
  • Construcció de propòsit: valors d’empresa i piràmide de valors de l'empresa
  • Estratègia corporativa segons el màrqueting institucional.

 

Tema 3. La Responsabilitat Social de l’Empresa (RSE) en el Màrqueting Institucional

  • El paper de la RSC en la lògica institucional:
    • contextualització de la RSC en un marc d’empresa institucional.
    • Models de RSC empresarial
    • Problemes al aplicar un model socialment responsable
  • Aplicació estratègica de la RSC a l’empresa. 
    • Selecció de valors socials 
    • Definició d'objectius socials
    • Definició estratègica institucional

 

Tema 4. Aplicació operativa del màrqueting institucional: Segmentació i pla d'accions 

  • La segmentació en màrqueting institucional
    • Segmentació de perfils creadors de valor:
      • Perfils de client: rols de compra i grau de generació de valor
      • Aliats estratègics
    • Segmentació i perfils transmissors de valor:
      • Segmentació dels Stakeholders
      • Opinió pública.
  • El pla d'accions en màrqueting institucional:
    • Accions internes d'empresa. 
      • La comunicación institucional
      • Relacions institucionals dins l’empresa
    • Accions externes de mercat

 

Sistema d'avaluació


35% SE4. Examen final
15% SE1. Avaluació continuada
50% Projecte grupal:

  • 40% SE2. Entrega projecte
  • 10% SE3. Exposició

 

NOTES:

  • Es necessita tenir entregades i puntuades totes les entregues del projecte grupal per poder presentar-se a l'examen.

  • Es necessita una nota mínima de 5 sobre 10 per aprovar l'examen i l'assignatura.

  • A la recuperació només es podrà recuperar l'examen final que computarà el 35% de la qualificació final, ja que es conservaran les notes de les activitats realitzades durant el trimestre.

  • Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO es pot presentar a la recuperació.

Bibliografia


Bàsic

Tirole, Jean. (2017). La economía del bien común. Barcelona: Taurus.

Complementary

Sinek, Simon. (2011) “Start with why, how great leaders inspire everyone to take action” Penguin Group

Posner, Eric & Weyl, Glen (2018). Radical Markets, uprooting capitalism and democracy for a just society. Princeton University Press.

Rapaille, Clotaire. (2014). Move Up; porqué algunas culturas avanzan y otras no. Madrid; Ed. Taurus

Mazzucato, Mariana (2018). The value of everything; making and taking in the global economy. London: Allen Lane. 

Giner, Salvador. (2013). Historia del pensamiento social, 13ª edición. Madrid: Ariel Ciencias Sociales. 

Hofstede, Geert. (1999). Culturas y organizaciones; el software mental , la cooperacón internacional y su importancia para la supervivencia. Madrid: Alianza Editorial.

Brakman, Steven. (2006). Nations and firms in the global economy: an introduction to international economics and business. Cambridge university press.

Greenwood, Royston; Meyer, Renate E.; Lawrence, Thomas B. & Oliver, Christine. (2017). The Sage handbook of organizational institutionalism. The Sage handbook of organizational institutionalism, 1-928.

Slimane, Karim Ben; Chaney, Damien; Humphreys, Ashlee & Leca, Bernard. (2019). Bringing institutional theory to marketing: Taking stock and future research directions. Journal of Business Research, 105, 389-394.