Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Vera Butkouksaya

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Miguel Guillén Burguillos

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • CE7. Gestionar oportuna i convenientment els recursos disponibles en els ambients de treball en els que toqui dirigir.

Competències generals
  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Màrqueting i Comunitats Digitals contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT3. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

Descripció


L'assignatura està orientada a l'estudi de models de gestió empresarial que matisen determinats postulats de la teoria convencional en l'àmbit de l'organització i la direcció d'empreses. Prenent com a fil conductor l'economia social i l'economia circular, els principis rectors d’aquestes disciplines representen una reflexió crítica de les normes i les regles econòmiques generalment acceptades. L’assignatura, a més, també representa una clara aportació a nous models de gestió dels recursos humans i de les finances. A partir de repensar conceptes com productivitat, eficiència, eficàcia, rendibilitat o benefici es fa necessari identificar formes noves de gestió. Aquesta assignatura representa un compendi sobre economia i empresa, que mostra models útils per gestionar l’empresa del segle XXI.

Continguts


1. Per què estem parlant d'Economia Social i Economia Circular?

a) Desenvolupament socioeconòmic actual (Economia del Donut)

b) El repte ambiental

c) El repte de la desigualtat (interna i global)

d) Introducció a l'Economia Social

e) Introducció a l'Economia Circular (Pensament econòmic)

2. Tendències alternatives de desenvolupament socioeconòmic

a) Ètica i empresa: la Responsabilitat Social Corporativa

b) Natural capitalism

c) Teoria del Bé Comú

d) Les teories del Decreixement

e) B-Corp

3. L'empresa social i els reptes actuals: noves tendències d'administració empresarial

a) Tipus d'organitzacions. Principis de gestió i democràcia interna

b) La propietat col·lectiva: implicacions en la governança i l'organització. Formes de participació

c) Noves orientacions estratègiques, un nou marc conceptual per la cerca d'avantatges: de la competitivitat a la cooperació

4. Aplicació de l'Economia Circular a l'empresa

a) Estratègies i models de negoci

a.1) Estratègies de disseny circular de productes i serveis

a.2) Models de negoci en Economia Circular

b) L'Economia Circular en la gestió empresarial

b.1) Gestió i eficiència en l'ús de recursos

b.2) Certificacions

5. Mètriques i indicadors de la sostenibilitat

a) Mètriques alternatives

b) Finances sostenibles

b.1) Taxonomia UE

b.2) ESG: Reporting

Sistema d'avaluació


Avaluació continuada (30%): durant el trimestre es proposaran diferents activitats individuals i/o en grup que l'estudiant haurà de lliurar a l'eCampus.

Treball final (20%): durant el trimestre es proposarà un treball final individual i/o en grup que l'estudiant haurà de lliurar a l'eCampus.

Examen final (50%): cal obtenir una nota mínima de 5 (sobre 10) per aprovar i fer mitjana amb les activitats d'avaluació continuada. Si la nota és inferior a 5, caldrà anar a recuperació, en què només es podrà recuperar l'examen final (no les activitats d'avaluació continuada). Si l'alumne/a no es presenta a l'examen en convocatòria ordinària, no pot anar a recuperació.

Bibliografia


Bàsic

BELDA HÉRIZ, Ignacio (2018). Economia circular. Un nuevo modelo de producción y consumo sostenible. Ed. Tébar Flores

SERRANO ROBLES, Eloi (coord.) (2019). Introducció a l'economia i l'empresa social. Barcelona: Icaria

BALLESTERO PAREJA, Enrique (1990). Economia Social y empresas cooperativas. Alianza Universidad

Complementary

HENZEN, Rozanne i WEENK, Ed (2022). Economía circular. Un enfoque práctico para transformar los modelos empresariales. Marge Books

BORKOWSKI, Jesse (dir.) (2013). Real Value [documental]

GALAZ VALDERRAMA, Caterine i PRIETO DROUILLAS, Rodrigo (2006). Economía solidaria. De la obsesión por el lucro a la redistribución con equidad. Barcelona: Icaria

GARCIA JANÉ, Jordi (2001). La dimensió cooperativa. Barcelona: Icaria

REVISTA ILLACRUA (ed.) (2007). ¡Participacción! Una caja de herramientas para la economía solidaria. Barcelona: Icaria

GARCIA JANÉ, Jordi (2017). L'economia solidària en cent paraules. Barcelona: Icaria

FAURA VENTOSA, Ignasi (2016). L'economia social catalana als inicis del segle XX. Pagès Editors

MIRÓ ACEDO, Ivan (2018). Ciutats cooperatives. Esbossos d'una altra economia urbana. Barcelona: Icaria

ASHCROFT, Ross (dir.) (2012). Four Horsemen [documental]. Motherlode

PECK, Raoul (dir.) (2017). El joven Karl Marx [pel·lícula, Agat Films, Velvet Films, Rohfilm]