Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Vera Butkouksaya

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Alberto Guevara Chacon

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Competències


Competències bàsiques
  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • CE5. Reconèixer les particularitats de l'activitat de màrqueting en sectors d'activitat amb característiques específiques.

  • CE6. Sintetitzar i avaluar les estratègies de màrqueting per a la internacionalització de l'activitat empresarial.

  • CE11. Aplicar els coneixements per emprendre projectes de negocis que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, aplicant idees innovadores i creatives.

  • CE12. Aplicar la llengua anglesa en diferents entorns culturals de negociació empresarial.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

Descripció


Des de l’era industrial la integració de mercats i factors no ha parat de créixer, és el que es coneix com a globalització. En aquest procés les empreses han vist com els factors que determinen la seva competitivitat sobrepassa l’àmbit nacional. En aquest sentit la internacionalització ha esdevingut una estratègia cada cop més estesa i assumida per les empreses. Aquesta assignatura pretén estudiar, tant des d’un punt de vista teòric com aplicat com afrontar la internacionalització de l’empresa. Tanmateix s'inclou un tema relacionat amb la distribució de les cadenes de valor de les empreses a nivell internacional i un anàlisi del paper del COVID en aquesta estratègia.

Continguts


1. Globalització econòmica (2 setmanes)

a. Concepte i conseqüències

b. Organitzacions internacionals (governança global)

- OCDE

- OMC

- Integració econòmica regional (Unió Europea, NAFTA, ASEAN)

c. L’empresa en un entorn globalitzat

d. Debat de la globalització: avantatges i inconvenients

 

2. L’impacte de la innovació en una economia global (4 setmanes)

a. Sistemes d’innovació nacionals i internacionals: polítiques i models hèlix

b. Estudi de casos paradigmàtics de sistemes d’innovació contemporanis

- Silicon Valley (Estats Units)

- Corea del Sud

- Zhongguancun (Xina)

- IT cluster Rhine-Main-Neckar (Alemanya)

- Paris-Saclay (França)

- Oxford Science Park (Regne Unit)

- 22@, Barcelona Science Park Barcelona (Espanya)

c. Index que mesuren la innovació dels països/regions

- European innovation scoreboard (EIS) i Regional Innovation Scoreboard (RIS)

- Global Innovation Index (WIPO)

- International Innovation Index (Boston Consulting Group)

- Aplicació pràctica dels índex globals d’innovació

 

3. Internacionalització de l’empresa (4 setmanes)

a. L’empresa en un entorn globalitzat: mecanismes d'adaptació

b. Teories de la internacionalització empresarial

c. Marc General dels negocis internacionals: Elements per dissenyar l'estratègia d'internacionalització

d. L’estratègia d’Importació

e. L’estratègia d’Exportació

f. L’opció de la inversió directa

g. Les cadenes de valor internacionals

h. Dret internacional

Sistema d'avaluació


Avaluació continuada (50% de la nota final)

- Tres activitats individuals a partir de casos d'estudi (30% de la nota final, en què cada activitat compta un 10%).

- Dos exàmens parcials teòrics individuals (20% de la nota final, en què cada examen compta un 10%).

Examen final (50% de la nota final)

- En el període d'exàmens del trimestre tindrà lloc l'examen final de l'assignatura, que tindrà un pes d'un 50% en la nota final. Cal obtenir un mínim de nota de 5 (sobre 10) per fer mitjana amb les activitats d'avaluació continuada. Aquells/es alumnes que no arribin al 5 hauran de fer l'examen de recuperació.

Recuperació

- Només es podrà recuperar el 50% corresponent a l'examen final (caldrà obtenir un 5 sobre 10 a l'examen per fer mitja amb les notes d'avaluació continua). Les activitats d'avaluació continuada (fetes durant el trimestre) no són recuperables.

- Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria no pot presentar-se a la recuperació.

Bibliografia


Bàsic

García, Gloria (2012). Estrategias de internacionalización de la empresa. Cómo realizar negocios internacionales. Ed. Pirámide

Ramírez Gómez, Salvador (2014). Lecciones de Fiscalidad Internacional. Tecnos

Complementary

Schmid, Stefan (2018). Internationalization of Business. Cases on Strategy Formulation and Implementation. Springer International Publishing

European Commission, Directorate-General for Research and Innovation, Hollanders, H. (2023). European Innovation Scoreboard 2023. Publications Office of the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/119961

Stiglitz, Joseph E. (2022). El malestar en la globalización. Taurus