Que estàs buscant?
Pot haver-hi textos i bibliografia en anglès, català i/o castellà.
CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
CE9. Aplicar les eines tecnològiques per a l'aprofitament dels recursos del negoci a través del Màrqueting.
CE10. Analitzar i avaluar el paper de les comunitats digitals i les xarxes socials a l'empresa.
CE14. Aplicar els coneixements adquirits a la gestió de comunitats digitals.
CE3. Identificar les eines qualitatives i quantitatives d'anàlisi i diagnòstic per a la investigació de mercats.
CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.
CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant el canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.
CT5. Desenvolupar tasques aplicant els coneixements adquirits amb flexibilitat i creativitat i adaptant-los a contextos i situacions noves.
Durant els primers cursos l'estudiant ha conegut l'ús de les xarxes socials per al màrqueting d'una forma qualitativa. Aquest coneixement qualitatiu però no ens serveix per treballar amb grans xarxes socials on no coneixem les persones sinó només les seves dades i connexions en la xarxa.
En l'assignatura s'estudia la formalització de les xarxes socials, i els mètodes quantitatius que es poden aplicar sobre elles.
Es pretén que els alumnes aprenguin els diferents tipus de xarxes que es poden donar i a mesurar-ne les diferents característiques estructurals. Entendre com aquesta estructura afecta la manera com la informació es difon i ajuda a formar opinions.
Es presenten els diferents i actuals trastorns comunicatius com a fenòmens complexos, associats a la pèrdua de confiança en actors polítics, mediàtics i empresarials. Són estudiats els factors socials i psicològics que expliquen la creença en fets no o informació falsa a través de conceptes acadèmics (polarització o third-person effect, entre altres).
Al final de l'assignatura l'estudiant ha de ser capaç de treballar amb les xarxes socials des d'un punt de vista formal, sabent distingir i identificar els tipus de xarxes que hi ha i quines mètriques es poden aplicar. L'estudiant ha d'entendre el sentit de les mètriques actuals i tenir un fonament teòric suficient per poder aprendre i interpretar noves mètriques. L'objectiu es que pugui discutir amb els gestors de les dades de l'empresa quins són els valors que vol extreure de les dades.
D'una forma general, l'alumnat ha de saber trobar el mode de discernir entre allò que és verídic o fals en un context informatiu de desinformació i postveritat. Per a això, ha de tenir una actitud crítica, a més d'interès i preocupació pels diferents trastorns comunicatius propiciats principalment a través de les xarxes socials.
Tema 1. Les xarxes des d'un punt de vista formal
Estructura
Components
Mètodes de representació
Tema 2. Caracterització de l'estructura de la xarxa
Mètriques
Dinàmica de les xarxes
Tema 3. Social Network Analysis (SNA)
Introducció
Mesures en les xarxes
Anàlisi de contingut
Tema 4. Eines de SNA
Tema 5. Obtenció de xarxes
Tema 6. Comunitats en xarxa
Anàlisi
Tipologia
Tema 7. Trastorns comunicatius en la xarxa
Efecte tercera persona
Desinformació
Eines de verificació
Conspiracionisme
Economia de l'atenció
Polarització
Algorismes
SE1. Participació a les activitats plantejades dins l'aula i pràctiques en parella (30%) - No recuperable.
SE2. Treball de grup (30%) - Recuperable en grup.
SE4. Prova de contingut Examen final (40%) - Recuperable.
Es necessari tenir un 4 en cadascuna de les parts per poder aprovar l'assignatura. L'estudiant només podrà recuperar la part de les proves de contingut. Si un grup no arriba al 4 al treball de grup (o tots els membres suspenen l'assignatura) poden recuperar el treball de grup.
Tsvetovat, Maksim, Kouznetsov, Alexander (2011) Social Network Analysis for Startups: Finding connections on the social web. O'Reilly
Hanneman, Robert, & Riddle, Mark. (2005). Introduction to social network methods. http://faculty.ucr.edu/~hanneman/nettext/
DOCUMENTAL. EL DILEMA DE LAS REDES. NETFLIX
https://www.netflix.com/es/title/81254224
DOCUMENTAL. FLAT EARTH. NETFLIX
https://www.youtube.com/watch?v=JkdOwkDE6Ps&ab_channel=ChristianAvalos
Han, Byung-Chul. (2022). Infocracia: La digitalización y la crisis de la democracia. Taurus.
https://www.casadellibro.com/libro-infocracia/9788430624898/12744104
Easley, David, Kleinberg, John. (2010) Networks, Crowds, and Markets:Reasoning About a Highly Connected World. Cambridge University Press. http://www.cs.cornell.edu/home/kleinber/networks-book/