Que estàs buscant?
Tant les classes com els treballs pràctics es faran tots en català, que és la llengua que tvmataró utilitza en tots els continguts informatius. Això no obstant, els estudiants podran entregar els treballs escrits tant en català com en castellà.
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E6_Dissenyar, planificar i realitzar amb multicàmera, en directe i a plató, d'acord amb totes les facetes del producte (tant en l'artística de disseny i continguts com en la tècnica)
E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles
E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat
E17_Redactar peces periodístiques de diferents gèneres amb els seus sistemes de titular i expressar-se correctament tant de forma escrita com oral
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Es tracta d’una assignatura eminentment pràctica, amb l’objectiu de crear un programa de reportatges. L’èxit de l’assignatura consisteix en què els treballs acadèmics es divulguin a través de tvmataró, la televisió de Mataró i el Maresme, ubicada als Estudis Bis Lligonya, dins del Tecnocampus. Aquest objectiu requereix un estàndard de qualitat professional i el compromís dels estudiants de treballar amb el rigor i l’honestedat pròpia d’un treball periodístic per a un mitjà de comunicació públic.
L’assignatura gira a l’entorn de l’interès dels propis alumnes. Inclou tot el procés de creació d’un reportatge de televisió, des de la gènesi fins a l’impacte. Això vol dir la concepció, tant de la forma com del missatge; la producció, amb la corresponent adequació al temps i als recursos disponibles; el muntatge i, finalment, la definició d’un programa per presentar els diferents treballs.
És per això que aquesta és una assignatura del tercer trimestre del quart curs, perquè consisteix en aplicar tots els coneixements adquirits amb assignatures com Història dels audiovisuals i videojocs, Llenguatge i expressió audiovisual, Guionatge audiovisual, Producció audiovisual, Televisió i Realització televisiva contemporània.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. TELEVISIÓ LOCAL
El contracte programa
La TDT
El mesurament d’audiències via hbbtv
La producció audiovisual local
Plataformes digitals de l’audiovisual local (Alexa, OTT, xarxes, web i Infopodcast)
La Xarxa i la programació sindicada
2. EL REPORTATGE
Anàlisi de reportatges i documentals del sector de la televisió local: característiques i costos de producció
Altres referents de programes de reportatges televisius
3. EL MISSATGE
La relació entre el tema i el mitjà
L’objectivitat
Pluralitat i pluralisme
La hipòtesi
Les fonts
Les imatges
4. GUIÓ I REALITZACIÓ
Personalització: històries amb noms i cognoms
La força del so ambient
Si no hi ha imatges, no hi ha història
Crear imatges d’allò que no tenim
Pensar el principi i el final
5. PRODUCCIÓ
Pla de rodatge
Pressupost
6. ENREGISTRAMENT I EDICIÓ
El matrimoni entre el text i les imatges
Locució
I si el rodatge és dolent?
Ús dels chyrons
Correcció tècnica de l’enregistrament
Correcció tècnica de l’edició
7. PROMOCIÓ
Convocatòria de premsa
Roda de premsa
Nota de premsa
Promo per a TV
Promo per a xarxes socials
Street màrqueting
8. REALITZACIÓ A PLATÓ
Escaleta
Realització amb càmeres robotitzades
Treball amb pantalla LED gegant
Il·luminació
Presentació de la col·laboració Tecnocampus-tvmataró
Presentació dels treballs
Treballs individuals
1. Qüestionari per a cadascun dels 8 temes, amb 10 preguntes per tema. 10%
2. Presentació de 3 formats de reportatges i identificació de les principals característiques. Oral i per escrit. 10%
3. Promo per a TV o Instagram, sobre un reportatge o sobre el conjunt del programa. 10%
Treballs en grup
4. Pla de rodatge i pressupost. 10%
5. El reportatge per emetre a tvmataró. 40%
Es valorarà:
6. Realització d’un programa a plató dedicat a l’emissió dels reportatges. 20%
Altres qüestions a tenir en compte:
Kapuscinski, R. (2002). Los cínicos no sirven para este oficio. Sobre el buen periodismo. Anagrama.
Peralta, M. (2006). Teleinformatius. Trípodos.
Julià-Muné, J. (2004). El llenguatge de la ràdio i de la TV. Bromera.
Dijk, TA Van. (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Paídós.
Pagès, J. (1998). Un tramvia anomenat text. Empúries.
Salmon, C. (2008). Storytelling, la màquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península.
Postman, N. (1990). Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l'època del «show-business». Llibres de l'Índex.