Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jorge Oter González

Idiomes d'impartició


  • Català

Tant les classes com els treballs pràctics es faran tots en català, que és la llengua que tvmataró utilitza en tots els continguts informatius. Això no obstant, els estudiants podran entregar els treballs escrits tant en català com en castellà.

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E6_Dissenyar, planificar i realitzar amb multicàmera, en directe i a plató, d'acord amb totes les facetes del producte (tant en l'artística de disseny i continguts com en la tècnica)

  • E13_Aplicar els principis de disseny visual i sonor per a la creació dels elements de presentació que s'utilitzen en productes sonors, audiovisuals, televisió i espectacles

  • E15_Dimensionar i gestionar recursos humans, tècnics i econòmics necessaris pel desenvolupament d'un projecte audiovisual o multimèdia optimitzant temps, costos i qualitat

  • E17_Redactar peces periodístiques de diferents gèneres amb els seus sistemes de titular i expressar-se correctament tant de forma escrita com oral

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


Es tracta d’una assignatura eminentment pràctica, amb l’objectiu de crear un programa de reportatges. L’èxit de l’assignatura consisteix en què els treballs acadèmics es divulguin a través de tvmataró, la televisió de Mataró i el Maresme, ubicada als Estudis Bis Lligonya, dins del Tecnocampus. Aquest objectiu requereix un estàndard de qualitat professional i el compromís dels estudiants de treballar amb el rigor i l’honestedat pròpia d’un treball periodístic per a un mitjà de comunicació públic.

L’assignatura gira a l’entorn de l’interès dels propis alumnes. Inclou tot el procés de creació d’un reportatge de televisió, des de la gènesi fins a l’impacte. Això vol dir la concepció, tant de la forma com del missatge; la producció, amb la corresponent adequació al temps i als recursos disponibles; el muntatge i, finalment, la definició d’un programa per presentar els diferents treballs.

És per això que aquesta és una assignatura del tercer trimestre del quart curs, perquè consisteix en aplicar tots els coneixements adquirits amb assignatures com Història dels audiovisuals i videojocs, Llenguatge i expressió audiovisual, Guionatge audiovisual, Producció audiovisual, Televisió i Realització televisiva contemporània.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


1. TELEVISIÓ LOCAL

El contracte programa

La TDT

El mesurament d’audiències via hbbtv

La producció audiovisual local

Plataformes digitals de l’audiovisual local (Alexa, OTT, xarxes, web i Infopodcast)

La Xarxa i la programació sindicada

 

2. EL REPORTATGE

Anàlisi de reportatges i documentals del sector de la televisió local: característiques i costos de producció

Altres referents de programes de reportatges televisius

 

3. EL MISSATGE

La relació entre el tema i el mitjà

L’objectivitat

Pluralitat i pluralisme

La hipòtesi

Les fonts

Les imatges

 

4. GUIÓ I REALITZACIÓ

Personalització: històries amb noms i cognoms

La força del so ambient

Si no hi ha imatges, no hi ha història

Crear imatges d’allò que no tenim

Pensar el principi i el final

 

5. PRODUCCIÓ

Pla de rodatge

Pressupost

 

6. ENREGISTRAMENT I EDICIÓ

El matrimoni entre el text i les imatges

Locució

I si el rodatge és dolent?

Ús dels chyrons

Correcció tècnica de l’enregistrament

Correcció tècnica de l’edició

 

7. PROMOCIÓ

Convocatòria de premsa

Roda de premsa

Nota de premsa

Promo per a TV

Promo per a xarxes socials

Street màrqueting

 

8. REALITZACIÓ A PLATÓ

Escaleta

Realització amb càmeres robotitzades

Treball amb pantalla LED gegant

Il·luminació

Presentació de la col·laboració Tecnocampus-tvmataró

Presentació dels treballs

Sistema d'avaluació


Treballs individuals

1. Qüestionari per a cadascun dels 8 temes, amb 10 preguntes per tema. 10%

2. Presentació de 3 formats de reportatges i identificació de les principals característiques. Oral i per escrit. 10%

3. Promo per a TV o Instagram, sobre un reportatge o sobre el conjunt del programa. 10%

 

Treballs en grup

4. Pla de rodatge i pressupost. 10%

5. El reportatge per emetre a tvmataró. 40%

Es valorarà:

  • Adequació del tema a l’àmbit de difusió del mitjà
  • Relat audiovisual (personalització, relació entra la imatge i l’off, ús dels sons ambient...)
  • Rigor i pluralisme
  • Originalitat
  • Correcció tècnica de la imatge (rodatge i muntatge)
  • Correcció lingüística

 

6. Realització d’un programa a plató dedicat a l’emissió dels reportatges. 20%

 

Altres qüestions a tenir en compte:

  • No s’acceptaran lliuraments fora de termini
  • Els exercicis suspesos no s’emetran per televisió
  • Per aprovar l’assignatura, cal aprovar l’exercici del reportatge
  • La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
  • Una bona praxi en la gestió i l’ús de materials i equipaments és imprescindible en qualsevol entorn de treball i aprenentatge, i a les diferents assignatures del grau es vetlla per la inculcació d’aquesta bona praxi. Així, qualsevol incompliment de la normativa de Sermat pendent d’esmena es considerarà una mala praxi amb repercussió sobre el normal desenvolupament de l’assignatura i la seva qualificació, fins a la seva esmena.

 

Bibliografia


Bàsic

Kapuscinski, R. (2002). Los cínicos no sirven para este oficio. Sobre el buen periodismo. Anagrama.

Peralta, M. (2006). Teleinformatius. Trípodos.

Julià-Muné, J. (2004). El llenguatge de la ràdio i de la TV. Bromera.

Complementary

Dijk, TA Van. (1990). La noticia como discurso. Comprensión, estructura y producción de la información. Paídós.

Pagès, J. (1998). Un tramvia anomenat text. Empúries.

Salmon, C. (2008). Storytelling, la màquina de fabricar historias y formatear las mentes. Península.

Postman, N. (1990). Divertim-nos fins a morir. El discurs públic a l'època del «show-business». Llibres de l'Índex.