Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Oscar Garcia Subirana

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Les classes presencials, així com la comunicació a través del fòrum i el correu electrònic, es duran a terme en castellà o català. Les diapositives i els materials de l'aula virtual es proporcionaran en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat

  • E4_Dissenyar, planificar, editar, programar i comercialitzar aplicacions multimèdia interactives

Descripció


Cada vegada són més les eines de l'entorn audiovisual que incorporen conceptes del pensament computacional i l'algorísmica de manera molt diversa. D'una banda, l'algorísmica és necessària per a la construcció de projectes interactius, per a la creació de narratives no lineals o interactives, per a expressar de manera algorísmica comportaments dinàmics (moviment) tant en entorns de motion graphics com en animació o efectes visuals, i per descomptat per al disseny i prototipat d'interfícies, aplicacions i entorns web. D'altra banda, la metodologia de treball del pensament computacional estructura i dota l'alumne de recursos tant per a ser competents en la gestió de diferents eines tecnològiques, com per a resoldre reptes de manera estructurada. L'assignatura inclou activitats d'aprenentatge amb projectes en grup dissenyats per aplicar els conceptes apresos a l'aula. Aquestes activitats permeten l'aprenentatge pràctic dels conceptes i fomenten la col·laboració i la creativitat en un entorn audiovisual.

Per tant, l'assignatura planteja dos objectius principals:

  • L'adquisició de competències en algorísmica bàsica per part de l'alumne.
  • La integració de la metodologia del pensament computacional a l'hora de resoldre i plantejar reptes de diversa índole.

Espais segurs:

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


Unitat 1: Introducció a l'algorísmica i la programació

  1. Algorismes i programes
  2. Declaracions i funcions
  3. Dibuixos, formes i colors
  4. Abstracció i descomposició
  5. Variables, animacions i nombres aleatoris

Unitat 2: Programació gràfica i interacció

  1. Estructura del programa
  2. Condicionals
  3. Interacció amb el teclat
  4. Esdeveniments del ratolí
  5. Tipografia i ús d'imatges

Unitat 3: Mitjans audiovisuals

  1. Gestió d'àudio
  2. Gestió de vídeo
  3. Extra: botons

Sistema d'avaluació


La nota de cada alumne es calcularà seguint els següents percentatges:

  • A1. Pràctiques de laboratori 1: assignació de codificació visual i creativa (10%)
  • A2. Pràctiques de laboratori 2: construcció d'un programa interactiu (10%)
  • A3. Pràctiques de laboratori 3: disseny d'un videojoc significatiu basat en web (15%)
  • A4. Exercicis a classe: exercicis pràctics curts (5%)
  • A5. Exercicis a casa: exercicis pràctics (10%)
  • A6. Examen teòric final (50%)

Nota final = A1 x 0.10 + A2 x 0.10 + A3 x 0.15 + A4 x 0.05 + A5 x 0.10 + A6 x 0.50

Consideracions:

  • Cal obtenir una nota superior o igual a 5 a l'examen final A6 per a aprovar l'assignatura.
  • Una activitat no entregada o lliurada amb retard i sense justificació (citació judicial o assumpte mèdic) compta com un 0.
  • La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Recuperació:

  • Només es poden presentar a la recuperació els estudiants que es presentin a l'examen final que no superin la qualificació mínima (5) a la nota final o a l'examen.
  • Les activitats A1, A2, A3, A4 i A5 no es poden recuperar.
  • La nota de l'examen de recuperació substitueix només a la nota de l'activitat A6. Aquesta nota de teoria ha de ser superior a un 5.

Bibliografia


Bàsic

Rubiales Gómez, Mario (2021). Curso de desarrollo web: HTML, CSS y JavaScript. Anaya.

McCarthy, Lauren; Reas, Casey; Fry, Ben (2015). Make: Getting Started with p5.js: Making Interactive Graphics in JavaScript and Processing. Maker Media.

Complementary

Guia de JavaScript

P5js API (Application Programming Interface)

w3Schools API (Application Programming Interface)

Forum StackOverflow