Que estàs buscant?
Tant en les sessions de teoria com en les de pràctiques es pot usar indistintament el català i el castellà.
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E16_Idear, dissenyar, planificar i realitzar una peça audiovisual publicitària des de la conceptualització del seu missatge, l'elaboració del guió, l'estratègia de comunicació i la seva difusió
L'assignatura de Guionatge audiovisual forma part del grup d'assignatures de formació bàsica i constitueix una primera aproximació a l'escriptura de guions (principalment de ficció) i a la seva comprensió estructural i narrativa. S'estudien, doncs, les eines bàsiques d'escriptura per a l'audiovisual, la dramatització i s'aprofundeix en la teoria de la narrativa audiovisual. Tot amb la intenció que l'alumne pugui escriure i analitzar productes audiovisuals des d'un punt de vista de la trama i de la història que es pretén explicar.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Temari
Tema 1: El guió i els mitjans.
1.1. Què és un guió.
1.2. Tipus de guions.
1.3. Característiques dels guions en funció del mitjà i ús.
1.4. Fases en la construcció del guió.
1.5. Guió literari
1.6. Guió tècnic.
Tema 2: Principis bàsics de la narrativa audiovisual.
2.1. Narrar amb imatges.
2.2. Principis bàsics de l'escriptura dramàtica
2.3. El concepte de gènere.
2.4 L'estructura mítica:
- El viatge de l'heroi.
- Les trames mestres.
- Els arguments universals.
Tema 3: Estructura i construcció narrativa.
3.1 La dramatització.
- El conflicte.
- La trama: mestra i secundàries.
3.2. El disseny argumental.
3.3 L'estructura clàssica en tres actes.
3.4. Recursos i dosificació d'informació.
3.5. Punt de vista i narrador.
Tema 4: Construcció de personatges.
4.1. Tipus de personatges.
4.2. La caracterització.
4.3. Com donar-los a conèixer.
- La identificació.
- L'arc de transformació.
Tema 5: Diàlegs
5.1. Principis bàsics del diàleg.
5.2 Text i subtext.
5.3 Caracterització a través del diàleg.
L'apartat teòric de l'assignatura (60% de la nota final) serà avaluat mitjançant un examen teòric, que constitueix el 50% de la nota final, i dels seminaris, que constitueixen el 10%.
L’apartat pràctic de l’assignatura (40% de la nota final) serà avaluat mitjançant la presentació del dossier d'un guió de curtmetratge:
L'assistència a les classes de pràctiques és obligatòria en un 80%. Si l'assistència a pràctiques és inferior al 80%, la part pràctica de l'assignatura queda automàticament suspesa.
Per la naturalesa de l'assignatura, la qualitat de l'expressió escrita i l'ortografia són avaluables, així que les faltes d'ortografia i de puntuació seran penalitzades restant 0,10 punts cadascuna.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
D'acord amb la col·laboració establerta entre les assignatures de Producció audiovisual, Disseny gràfic i Guionatge audiovisual, el material elaborat en la part pràctica d'una d'aquestes d'assignatures podrà servir de base o suport en les activitats i lliuraments de les altres dues assignatures.
Sistema de qualificació (avaluació)
1/ Qualificació ordinària
Requisits mínims: Cal aprovar tant l'apartat teòric com l'apartat pràctic de l'assignatura per poder accedir a la qualificació ordinària. Es dóna l'oportunitat a la recuperació d'anar només amb la part suspesa.
La Nota final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials (en el cas d'haver aprovat pràctiques i teoria):
NFinal = NTeoria 60% + NPràctiques 40%
NTeoria = NExamen 50%+ NSeminaris 10%
NPràctiques = Entrega parcial dossier 10% + Entrega dossier final 25% + Pitching 5%
NPràctiques s'obté de la mitjana ponderada de les activitats de caràcter pràctic realitzades durant el curs (entrega parcial i final d'un dossier i guió d'un curtmetratge i pitching grupal)
NSeminaris consisteix en l'avaluació de dues activitats individuals realitzades durant el curs a l'aula.
Per tal d'aplicar el 60-40 de la NFinal cal aprovar obligatòriament l'examen teòric.
2/ Qualificació de Recuperació
En cas de no superar els requisits mínims per a una qualificació ordinària, l’alumne podrà recuperar la nota de la part no superada (NTeoria o NPràctiques).
És necessari haver obtingut una qualificació diferent a No Presentat en la part a recuperar.
Els seminaris no es podran recuperar. La prova de recuperació de la part teòrica (60%) consistirà en un examen teòric que contindrà qüestions relatives a la teoria, els visionats fets a l'aula i els seminaris. La prova de recuperació de la part pràctica (40%) farà referència a qüestions relatives a la part pràctica de l’assignatura. Per recuperar la part pràctica es demanarà a l'alumne l'elaboració i correcció del dossier suspès o una prova individual concreta que es donarà a conèixer abans de la data de recuperació.
La nota vàlida per a calcular la NFinal serà sempre la obtinguda en aquesta Recuperació que serà màxim un 7.
- Field, Syd. (1987). El Libro del Guión: Fundamentos de la escritura de guiones. Plot Ediciones.
- McKee, Robert. (1997). El guión. Alba Editorial.
- Seger, Linda (2000). Cómo crear personajes inolvidables: guía práctica para el desarrollo de personajes en cine, televisión, publicidad, novelas y narraciones cortas. Paidós.
- Davis, Rib. (2004). Escribir guiones: desarrollo de personajes. Paidós.
- Vogler, Cristopher. (2002). El viaje del escritor. Ma Non Troppo.
- Chion, Michel. (1989). Cómo se escribe un guión. Cátedra.
- Mamet, David. (2016). Los tres usos del cuchillo. Sobre la naturaleza y la función del drama. Alba Editorial.
- Aranda, Daniel, De Felipe, Fernando, Icart, Pau, Pujol, Cristina. (2006). Cómo construir un buen guion audiovisual. Ed. UOC.
- Comparato, Doc. (2002). De la creación al guión. Ed. RTVE.
- Campbell, Joseph. (2020). El héroe de las mil caras. Atalanta.
- Balló, Jordi; Pérez, Xavier. (1995). La llavor immortal: els arguments universals en el cinema. Empúries.
- McKee, Robert. (2018). El diálogo: El arte de hablar en la página, la escena y la pantalla. Alba Editorial.