Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Rafael Suárez Gómez
Adrià Olea Fernández 

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Hi ha lectures en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E6_Dissenyar, planificar i realitzar amb multicàmera, en directe i a plató, d'acord amb totes les facetes del producte (tant en l'artística de disseny i continguts com en la tècnica)

  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


L'assignatura pertany a l'àmbit de la imatge, la tècnica i la creació de continguts. Els diversos temes tractats en l’assignatura estan pensats per capacitar les/els estudiants per l’aprenentatge i utilització de càmeres diverses i accessoris per la gravació, així com la comprensió de la seva tecnologia.

Les capacitats a desenvolupar són la mirada audiovisual, treballar en grup, resoldre problemes amb iniciativa, crear contingut en base a una narrativa audiovisual i saber treballar amb una càmera de vídeo amb caràcter professional.

És necessari haver cursat Sistemes Audiovisuals i Il·luminació.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


Continguts sessions grup gran (2 hores setmanals)

T1. Tecnologia digital: de l'analògic al digital

T2. Morfologia de la càmera i conceptes bàsics de captació

2.1. Conceptes bàsics captació
2.2. Morfologia de la càmera
2.3. Accesoris de càmara, monitorització i eines d'exposició

T3. Paràmetres digitals i creació de la señal

3.1. Paràmetres de la imatge digital
3.2. Formació de la imatge digital
3.3. Curves de gamma i LUT's

T4. Càmeres digitals
4.1. Tipologia de càmeres actuals: domèstiques, smartphone, prosumer, professionals, cinematografia

Continguts sessions grup petit (2 hores setmanals)

En les sessions pràctiques es tractaren diferents aspectes relacionats amb els següents temes:

- Funcionament i organització pel muntatge d'equips de càmera

- Paràmetres bàsics de càmera: Shutter Speed, White Balance, Rang dinàmic.

- Processament de senyal

- Workflow de treball en l'equip de càmera

- Estabilització i funcionament de càmera en moviment I: estabilització mecànica

- Estabilització i funcionament de càmera en moviment II: estabilització en mà i travelling

- Gravació avançada amb Smartphone

- Dialèctica del pla-contraplà 

- Gravació d'una entrevista: càmera i llum

Sistema d'avaluació


L'avaluació de l'assignatura està separada entre contingut teòric i exercicis pràctics.
- El contingut teòric serà avaluat en dues proves principals. Una prova escrita final i un treball escrit acompanyat d'una presentació oral. A més es realitzaran dos tests en dues sessions teòriques caracteritzats per ser de curta durada. 
- Per poder fer mitjana, la nota de l'examen teòric serà, com a mínim, d'un 5.
- El contingut pràctic serà avaluat en diferents entregues de projectes i un examen pràctic.
- En cas de no obtenir més d'un 4 en el total de les pràctiques, l'assignatura quedarà suspesa sense possibilitat de recuperació. 
- Una Activitat no realitzada equivaldrà a un 0 de nota numèrica.
- La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
- En cas de suspendre l'assignatura, la recuperació constarà d'un examen teòric de tot el contingut de l'assignatura que farà mitjana amb la nota mitja de les pràctiques. La nota mínima per fer mitjana amb la pràctica haurà de ser un 5. 
Solament poden optar a recuperació aquells alumnes que s'han presentat a l'examen final. En cas d'anar a recuperació, la nota mínima de l'examen per fer mitjana amb les pràctiques haurà de ser d'un 5, en cas contrari l'assignatura quedarà suspesa. No es guardarà la nota de pràctiques d'un curs a un altre.

Ponderació
Entrega Projecte audiovisual 1: 10% de la nota.
Entrega Projecte audiovisual 2: 15% de la nota.
Entrega Projecte audiovisual 3: 15% de la nota.
Examen Pràctic: 10 % de la nota. 
Tests a l'aula: 5% (2,5% de la nota cadascun).
Presentació oral: 15% de la nota.
Examen Teòric Final: 30% de la nota.

Bibliografia


Bàsic

Carrasco, Jorge (2010). Cine y televisión digital: Manual técnico. Barcelona: Universitat de Barcelona. 

Ascher, S. & Pincus, E (2012). The filmmaker's handbook. A comprehensive guide to the digital age. New York: Plume.

Complementary

Bordwell, David; Thompson, Kritin (1995). El arte cinematográfico. Barcelona: Paidos.

Burum, Stephen (2007). American Cinematographer manual. Volumume I. California: ASC Press.

Burum, Stephen (2007). American Cinematorgapher Manual. Volume II. California: ASC Press.

Carlson, Sylvia; Carlson, Verne (2000). Manual profesional del cámara. Madrid: IORTV.

Stump, David (2014). Digital Cinematography: Fundamentals, Tools, Technniques, and workflows. Burlington: Focal Press.

Aumont, Jaques (2012). Las teorías de los cineastas. La concepción del cine de los grandes directores. Barcelona: Paidós.

Bazin, André (2012). ¿Qué es el cine? Madrid: Rialp.

Romaguera I Ramió, Joaquim; Alsina Thevenet, Homero (2010). Textos y manifiestos del cine. Estética. Escuelas. Movimientos. Disciplinas. Innovaciones. Madrid: Cátedra.