Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Maria Fernanda Luna Rassa
Nataliya Kolesova Kolesova 

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Les classes s'imparteixen en castellà.  L'alumnat pot optar per presentar el seu treball i avaluacions en català o castellà. 

Els materials de lectura estan en català i castellà. Alguns materials complementaris i vídeos poden estar en anglès.

Competències


Competències específiques
  • E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora

Descripció


Models socials i publicitat realitza una introducció a la definició de comunicació, les teories sobre la comunicació de masses i els seus efectes, la comunicació persuasiva i l'opinió pública. El curs s'aborda des d'una perspectiva sociològica i cultural de la comunicació. Explica com es realitza una recerca científica i com dur a terme el disseny d'una metodologia de recerca sobre un tema comunicatiu. Proposa a més una aproximació crítica a la publicitat entesa des de la comunicació i el consum des del seu aspecte més social. Tenint en compte els canvis de les tecnologies de la informació i la comunicació incorpora els debats actuals relacionats amb la comunicació digital, internet i la intel·ligència artificial i analitza els seus usos i efectes en les nostres societats globals.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, tránsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

Continguts


 

Contingut 1: Què entenem per comunicació?

Dedicació: 29h

Grup gran/ teoria: 8h

Activitats dirigides: 6h

Aprenentatge autònom: 15h

Descripció

En aquest contingut es treballa:

1.1. Definicions. Comunicació, llenguatge,expressió, interpretació.

1.2. Components de la comunicació com llenguatge.

1.3. Tipus de comunicació.

1.4. Receptors i audiències. 

1.5. Origen de la comunicació i culture de masses.

Activitats vinculades

Activitat 1: Elaboració d’un projecte cientific d'investigació en grup.

Activitat 2: Desenvolupament d’un projecte cientific d'investigació en grup.

Activitat 3: Examen d'exposició oral individual (parcial)

Activitat 5: Activitats a l’aula: Presentacions i debats.

 

Contingut 2: La comunicació des de la ciència

Dedicació: 35h

Grup gran/ teoria: 5h

Activitats dirigides: 4h

Aprenentatge autònom: 26h

Descripció

En aquest contingut es treballa:

2.1. La ciència que estudia la comunicació: Paradigmes. 

2.2. La comunicació com a objecte d’estudi.

2.3. Mètodes i tècniques d’estudi de la comunicació.

2.4. Teories i perspectives de la comunicació. Del funcionalisme a l'interaccionisme simbòlic.

2.5. Models de la comunicació.

2.6. Teories sobre els efectes de la comunicació de masses.

Activitats vinculades

Activitat 1: Elaboració d’un projecte científic d'investigació en grup.

Activitat 2: Desenvolupament d’un projecte científic d'investigació en grup.

Activitat 3: Examen d'exposició oral individual (parcial)

Activitat 5: Activitats a l’aula: Presentacions i debats.

Activitat 6: Examen final.

 

Contingut 3: Comunicació política, propaganda i societats democràtiques

Dedicació: 17h

Grup gran/ teoria: 4h

Activitats dirigides: 3h

Aprenentatge autònom: 10h

Descripció

En aquest contingut es treballa:

3.1. El rol sociopolític de la comunicació en la societat actual. 

3.2. Els mitjans de comunicació com actors polítics. 

3.3. Opinió pública. 

3.4. Comunicació i democracia.

3.5. Comunicació, cultura i identitat.  

Activitats vinculades

Activitat 2: Desenvolupament d’un projecte científic d'investigació en grup.

Activitat 3: Examen d'exposició oral individual (parcial)

Activitat 5: Activitats a l’aula: Presentacions i debats.

Activitat 6: Examen final.

 

Contingut 4: La indústria cultural:

Perspectives sociològiques.

Dedicació: 21h

Grup gran/ teoria: 4h

Activitats dirigides: 5h

Aprenentatge autònom: 12h

Descripció

En aquest contingut es treballa:

4.1. La comunicació des de la sociologia.

4.2. Concepte de la indústria cultural.

4.3. La mercaderia, el consum, l'art i l'aparició de la publicitat.

4.4. Teoria de l'acció comunicativa.

Activitats vinculades

Activitat 2: Desenvolupament d’un projecte científic d'investigació en grup.

Activitat 3: Examen d'exposició oral individual (parcial)

Activitat 4: Anàlisi d’un espot o una forma de comunicació persuasiva.

Activitat 5: Activitats a l’aula: presentacions i debats. 

Activitat 6: Examen final. 

 

Contingut 5: La comunicació persuasiva

i la publicitat com forma de comunicació.

Dedicació: 26h

Grup gran/ teoria: 5h

Activitats dirigides: 6h

Aprenentatge autònom: 15h

Descripció

En aquest contingut es treballa:

5.1. Definició. Convèncer, persuadir i manipular. 

5.2. Propaganda, màrqueting i publicitat. 

5.3. Finalitats i objectius de la publicitat. 

5.4. El missatge publicitari.

5.5. Models d’espots televisius publicitaris.

5.6. Publicitat i 'noves' tecnologies: internet, neuromàrqueting, IA.  

Activitats vinculades

Activitat 2: Desenvolupament d’un projecte científic d'investigació en grup.

Activitat 4: Anàlisi d’un espot o una forma de comunicació persuasiva.

Activitat 5: Activitats a l’aula: presentacions i debats.

Activitat 6: Examen final.

 

Contingut 6: La comunicació digital. 

Dedicació: 22h

Grup gran/ teoria: 4h

Activitats dirigides: 3h

Aprenentatge autònom: 15h

Descripció

En aquest contingut es treballa:

6.1. Comunicació i poder en la societat contemporània.

6.2. Paradigma informacional i postmodernitat dins la comunicació. 

6.3. Tendències socials, econòmiques i comunicatives: els fluxes de la informació. 

6.4. Globalització i comunicació. El paper de les TIC.

6.5. La comunicació digital: implicacions perceptives, psicològiques i socials. 

6.6. Debats en torn a la comunicació digital. 

Activitats vinculades

Activitat 2: Desenvolupament d’un projecte científic d'investigació en grup.

Activitat 5: Activitats a l’aula: presentacions i debats.

Activitat 6: Examen final.

 

Sistema d'avaluació


L’avaluació és continuada i es centra en cinc blocs de treballs o proves:

  1. Elaboració d’un projecte científic d’investigació d’un fenomen comunicatiu i, posteriorment, el desenvolupament o treball de recerca, pròpiament, d’aquest projecte. La planificació del projecte compta un 15% de la nota final com evaluació continuada i l’elaboració del treball un 15% més. El treball es realitza en grups de 5 persones.
  2. Activitats i exercicis a l'aula: durant la sessió es realitzen presentacions, debats, exercicis en grup o individuals per reforçar i aplicar en casos pràctics el contingut de la teoria. Un 10% de la nota final.
  3. Un examen d'exposició oral individual (parcial) que representa el 15% de la nota total del curs i recull el contingut  l'assignatura.
  4. Una anàlisi d'un spot i presentació de la mateixa, en grups de 5-6 persones, que compte un 10% de la nota final.
  5. Un examen final que compte el 35%. 

En resum:

Projecte científic d’investigació:           15%

Desenvolupament del projecte:            15%

Examen d'exposició oral (parcial):        15%

Presentacions i debats en classe:         10%

Anàlisi d'un spot i presentació:               10%

Examen final:                                          35%

 

Per fer mitjana de l'assignatura es requereix nota mínima de 5 (cinc) a l'examen final. Així mateix es requereix un mínim de 5 en la sumatòria corresponent al projecte  científic de recerca i desenvolupament de projecte.

 

Recuperació:

La recuperació de l’assignatura es realitzarà mitjançant un examen que recollirà tot el contingut teòric de la mateixa. Les activitats d'avaluació continuada no entraran a l'examen.

Segons la normativa vigent del centre, tan sols es podran presentar a l’examen de recuperació els estudiants que hagin participat en un nombre significatiu de les activitats d’avaluació del curs i no hagin arribat al 5 de nota mitjana final de l'assignatura. Només aquells que s'hagin presentat als exàmens durant el curs es poden presentar a la recuperació. 

 

Normes de realització de les activitats

Les activitats a classe es plantejaran en format de petit grup o de forma individual.

És obligatori i necessari per seguir les activitats del curs llegir i treballar totes les lectures obligatòries proposades.

Les activitats s’han de realitzar amb la correcció formal que exigeixen els treballs acadèmics.

Es valorarà la correcta redacció, ortografia, capacitat d'anàlisi i argumentació tant en treballs i presentacions com en proves escrites.

Els treballs han de ser originals i, en cas d’incorporar-hi aportacions de tercers, aquestes han d’estar citades amb l’estil adequat.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

 

Bibliografia


Bàsic

Martín Algarra, Manuel. (2003). Teoría de la comunicación: una propuesta. Tecnos.

Busquet, Jordi; Medina, Alfons i Sort, Josep. (2017). La investigación en comunicación. ¿Qué debemos saber, qué pasos debemos seguir? Editorial UOC.

Rodrigo Alsina, Miquel. (2008). Les teories de la comunicació. Editorial UOC.

Complementary

Postman, Neil. (2016).Divertirse hasta morir. El discurso público en la era del show business. Editorial La Tempestad.

McQuail, Denis. (1991). Introducción a la teoría de la comunicación de masas. Paidós.

Ramonet, Ignaci. (2007). Propagandas silenciosas: masas, televisión y cine.  Fondo Cultural del Alba.

Rodrigo Alsina, Miquel. (1989). Los modelos de comunicación. Tecnos.

Torres i Prat, Joan. (2005). Consumo, luego existo: poder, mercado y publicidad. Icària.

Wolf, Mauro.  (1992). Els efectes socials dels mitjans de comunicació de masses.  Pòrtic.

Garcia-Clancini, Néstor. (1995). "El consumo sirve para pensar". En consumidores y ciudadanos. Conflictos culturales de la globalización. Grijalbo, pp. 41-55.

Baylon, Christian; Mignot, Xavier. (1996). La comunicación. Cátedra.

Martín-Barbero, Jesús. (2009). De los medios a las mediaciones. Editorial Anthropos.

Castells, Manuel. (2012). Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de Internet. Alianza.

Hal, Byung-Chul. (2014). En el enjambre. Editorial Herder. 

Bourdieu, Pierre. (2006). Las reglas del arte. Anagrama.

Debord, Guy. (2003). Comentarios sobre la sociedad del espectáculo. Colección Argumentos. Anagrama.

Turkle, Sherry. (2017). En defensa de la conversación. Editorial Ático de los libros.

Chomsky, Noam. (2017). The five filters of the mass media machine. Al Jazeera. 44min. https://www.youtube.com/watch?v=34LGPIXvU5M

Berganza-Conde, Maria Rosa y Ruiz San-Román, José A. (2005). Investigar en comunicación. Guía práctica de métodos y técnicas de investigación social en comunicación. Mc Graw Hill.

Peter Wintonik, Peter, Achbar, Mark. (2002). Manufacturing consent. Noam Chomsky amb the Media National Film Board of Canada. 165 min.

McLuhan, Marshall. (2009). Comprender los medios de comunicación. Editorial Paidós. 

Reasons Why. Actualidad e investigación sobre marketing y economía digital. Recuperado el 25 de julio de 2024. https://www.reasonwhy.es

Eguizábal, Raúl. (2007). Teoría de la publicidad. Cátedra.

Castells, Manuel. (2009). Comunicación y poder. Alianza.

Igartua, Juan José; Humanes, María Luisa. (2004). Teoría e investigación en comunicación social.  Síntesis.

Turkle, Sherry. (2011). Alone together why we expect more from technology and less from each other. Basics Books.

Eguizábal, Raul. (2004). La comunicación publicitaria: antecedentes y tendencias en la sociedad de la información y el conocimiento. Comunicación Social.

Van Langeraad, Kees (1971). Noam Chomsky y Michel Foucault. La naturaleza humana en una sociedad ideal. Dutch TV. 70 min. 

Rizo, Marta. (2004). El interaccionismo simbólico y la escuela de Palo Alto. Hacia un nuevo concepto de comunicación. Lecciones del Portal InCOM UAB.  https://incom.uab.cat/portalcom/wp-content/uploads/2020/01/17_esp.pdf

Bordieu, Pierre. (2005). Sobre la televisión. Anagrama.