Que estàs buscant?
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
E17_Redactar peces periodístiques de diferents gèneres amb els seus sistemes de titular i expressar-se correctament tant de forma escrita com oral
Aquesta assignatura representa una introducció a les tècniques periodístiques de selecció i contrast d'informació i de redacció periodística, per la seva aplicació en els àmbits audiovisual i multimèdia.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. Introducció al Periodisme
1.1 Situació social del periodisme i transformacions en el sector de la comunicació
1.2 Periodisme, actualitat i informació
1.3 El periodista avui
2. Fonts d'informació i contrast
3. Ètica periodística i codi deontològic
3.1. Funció social del periodisme
3.2. Ètica periodística i codi deontològic
3.3 Institucions periodístiques
3.4. Aspectes legals
4. Els gèneres periodístics
4.1 Tècniques de redacció de notícies i llenguatge periodístic
4.2 Els llibres d’estil
4.3 Els gèneres periodístics
4.3.1 La notícia
4.3.2 L'entrevista
4.3.3 El reportatge
4.3.4 La crònica
4.3.5 La crítica
4.3.6 L'editorial
4.4 Imatge i Fotoperiodisme
4.5 El Periodisme de dades
5. Escriptura periodística als mitjans digitals
5.1. Societat de la informació i periodisme
5.2. Els mitjans digitals
5.2.1 Redactar per a mitjans digitals
5.2.2 Estructura de la informació: estratificació, redacció multinivell
5.2.3 Comportament de l'usuari i usabilitat
5.3 Periodisme i xarxes socials
6. Reptes i futur del periodisme digital
6.1 Periodisme, participació i interactivitat
6.2 El repte de la qualitat
6.3 Periodisme 3.0: els límits del periodisme ciutadà
6.4 Els nous models de negoci
6.5 La redacció integrada
Qualificació ordinària
La Nota final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials:
45% de la nota final associat a la part teòrica (35% en l'examen final i 10% en l'examen oral).
45% de la nota final associat a la part d'avaluació continuada de l'assignatura (25% en el projecte final i 20% en les altres pràctiques de l'assignatura).
10% de la nota final associat al test d'actualitat.
Requisits mínims: s'ha d'obtenir un mínim de 5 en la part teòrica per poder aprovar l'assignatura.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents
Examen de Recuperació
Podran accedir a l'examen de recuperació aquelles persones que no tinguin aprovada la qualificació ordinària del curs. No obstant, l'examen de recuperació només permet recuperar la part teòrica del curs, l'avaluació continuada no és recuperable. Per tant, la nota de la part teòrica ha de permetre obtenir una mitja final de 5 en el global de l'assignatura.
Poitras, Laura (producció i direcció) (2014). Citizenfour [documental]. EUA, UK, Alemanya: Praxis Films, Participant Media, HBO.
Aleksiévitx, Svetlana (2016). La pregària de Txernòbil. Raig Verd Editorial.
Sorkin, Aaron (productor) (2012). The NewsRoom [sèrie de televisió]. EUA: HBO.
McCarthy, Tom (direcció) (2015). Spotlight [cinta cinematogràfica]. EUA: Anonymous Content.
Ayestaran, Mikel (2018). Las cenizas del califato. Península.
Politkovskaya, Anna (2007). Diario Ruso. Debate.
Bernal Triviño, Ana Isabel (2014). Herramientas digitales para periodistas. Editorial UOC.
Cobo, Sílvia (2012). Internet para periodistas. Editorial UOC.
Gomis, Llorenç (2008). Teoria de los géneros periodísticos. Editorial UOC.
Tascón, Mario i d'altres (2012). Escribir en internet. Galaxia Gutenberg.
Pew Research Center, Journalism and Media: http://www.journalism.org/
Watkins, Peter (2017). La crisis de los medios. Pepitas ed.
Kapuscinski, Ryszard (2005). Los cínicos no sirven para este oficio. Anagrama.
Ramonet, Ignacio (2011). La explosión del periodismo. Clave Intelectual.
BBC, Journalism Academy online: http://www.bbc.co.uk/academy
Reig, Ramon (2015). Crisis del sistema, crisis del periodismo. contexto estructural y deseos de cambio. Gedisa.
Nafría, Ismael (2017). La reinvención de The New York Times: Cómo la dama gris del periodismo se está adaptando (con éxito) a la era de los móviles. Disponible a: https://www.ismaelnafria.com/nytimes/
Aleksievitx, Svetlana (2015). La guerra no tiene rostro de mujer. Barcelona: Debate.