Que estàs buscant?
Les classes es faran en català. L’alumnat pot comunicar-se tant en català com en castellà durant les classes, de la mateixa manera que pot fer els treballs en qualsevol de les dues llengües. Es demana correcció lingüística en tots els casos.
E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
En l’actualitat ens envolten permanentment missatges audiovisuals de diversos tipus. En l’“era de les pantalles”, rebem aquests impulsos per mitjà de múltiples canals i en les diferents facetes de la nostra vida, des de la vida professional fins a la personal. És important, per tant, reflexionar sobre la naturalesa d’aquests missatges que afecten la nostra quotidianitat, així com sobre la manera en què s’organitzen i relacionen, i sobre el seu origen i evolució.
En aquesta assignatura es farà un recorregut pel desenvolupament històric, estètic i tecnològic de la fotografia, el cinema, la ràdio, la televisió i, dels més recents, Internet i els videojocs. Ens fixarem en la seva aparició i trajectòria, en les característiques expressives de cadascun d’ells i, com a conseqüència, en allò que tenen en comú.
Per aconseguir-ho, ens ajudaran molts exemples de casos concrets, i també altres materials explicatius. És important no només conèixer aquest recorregut, sinó també desenvolupar un pensament crític al voltant d’obres que influiran l'alumnat a l’hora de desenvolupar productes propis al llarg del grau. També es faran treballs d’estil acadèmic per aprofundir en el temari mitjançant l'aprenentatge actiu (que serviran per a familiaritzar l'estudiantat amb una forma de treballar que es demanarà durant el grau) i es facilitaran lectures que suscitin la reflexió.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. LA RÀDIO
Invent i inicis de la radiodifusió.
Evolució tècnica, programativa i social del mitjà radiofònic.
La ràdio a Espanya i Catalunya al llarg del s. XX.
2. LA TELEVISIÓ
Orígens de la televisió.
Evolució tecnològica, programativa i social de la televisió.
Modernitat del mitjà televisiu.
La televisió a Espanya i Catalunya. Naixement i evolució.
3. LA FOTOGRAFIA
Naixement i inicis de la fotografia.
Expansió de la fotografia en el segle XIX. Pioners i pioneres.
Fotoperiodisme i fotodocumentalisme.
Evolució durant el segle XX i XXI. Algunes autories.
4. EL CINEMA
Precinema i orígens del cinema. Pioners i pioneres.
Consolidació de la narració i avantguardes cinematogràfiques.
Classicisme cinematogràfic. Gèneres i autories.
Cinematografies nacionals.
Nous cinemes i algunes personalitats de la segona meitat del segle XX.
5. INTERNET I ELS VIDEOJOCS
Orígens i història d’Internet. Evolució tecnològica i social de la xarxa.
Els videojocs: naixement i història.
L’alumnat de primera matrícula ha de seguir l'avaluació continuada i realitzar totes les activitats descrites a continuació (si una activitat no es fa o no es lliura a temps, l’estudiant tindrà un zero en la mateixa), i s’aplicaran els percentatges d’avaluació corresponents:
Activitats grupals:
Activitats individuals:
La part teòrica (examen parcial i examen final), corresponent al 50% de la nota, ha de tenir una mitja ponderada igual o superior a 5 per tal d’aprovar l’assignatura. En cas contrari, i independentment de la nota de la resta d'activitats, l’estudiant suspendrà l’assignatura. La part de teoria és recuperable en període de recuperació sempre i quan l'estudiant hagi realitzat l'examen en la convocatòria ordinària.
Normes de realització de les activitats:
Les activitats hauran de respondre als criteris indicats a classe i/o als enunciats de les mateixes. Es valorarà la presentació i la correcció lingüística.
No es poden lliurar treballs entregats en cursos anteriors, totalment o parcial.
La realització de les activitats pressuposa el compromís de l'alumnat de participar activament en els treballs individuals i en grup.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Baget Herms, Josep Maria (1994). Història de la televisió a Catalunya. Generalitat de Catalunya, Centre d'Investigació de la Comunicació.
Castells, Manuel (2001). La Galaxia internet. Plaza&Janés.
Sontag, Susan (2009). Sobre la fotografia. Debolsillo.
Freund, Gisèle (1983). Los primeros fotógrafos. A: La fotografía como documento social. Gustavo Gili.
VV. AA. (1995). Historia general del cine. Cátedra.
Newhall, Beaumont (2008). Historia de la fotografía. Gustavo Gili.
Sougez, Marie-Loup (1994). Historia de la fotografía. Cátedra.
Donovan, Tristan (2018). Replay: La historia de los videojuegos. Héroes de Papel.
Pariser, Eli (2017). El contenido por la relevancia. A: El filtro burbuja. Cómo la red decide lo que leemos y lo que pensamos. Penguin Random House, p. 31-54.
Bonet, Montse (2005). La radio española 1994-2004. Una década de consolidación y desencanto. Sphera Pública, (5), 59-70.
Brinson, Susan (2005), From Marconi to Cop Rock. An introduction to Broadcasting history. A: Winn, Emmet & Brinson, Susan (eds), Transmitting the Past. Historial and Cultural Perspectives on Broadcasting. Tuscaloosa: The University of Alabama Press, p. 1-15.
Bustamante, Enrique (2013). Historia de la Radio y la Televisión en España. Una asignatura pendiente de la democracia. Editorial Gedisa.
Rueda, José Carlos; Galán, Elena & Rubio, Ángel L. (2014). Historia de los medios de comunicación. Alianza Editorial.
Franquet, Rosa (2001). Història de la ràdio a Catalunya al segle XX: de la ràdio galena a la ràdio digital. Generalitat de Catalunya, Departament de la Presidència, Direcció General de Radiodifusió i Televisió.
Arboledas, Luis & Bonet, Montse (2014). The Radio in Spain: European Appearance, Franco’s Legacy. Javnost-The Public, 21(4): 67-82.
Camporesi, Valeria (2014). Fotografías animadas. Nace una nueva manera de pensar el mundo. A: Pensar la historia del cine. Cátedra.
Moragas, Miquel de (2022). La comunicación y sus cambios. De los orígenes al móvil. Aldea Global.
Sousa, Jorge Pedro (2011). Historia crítica del fotoperiodismo occidental. Manganeses de la Lampreana, Zamora Comunicación Social.
Rosenberg, Alejandra (2016). Sobre el Women Film Pioneers Project. Cinema Comparat/ive Cinema, vol. IV, num 8, p. 17-23.
Navalbos, Lourdes (1998). Los efectos de la guerra de los mundos en la audiencia. Factores desencadenantes del "pánico radiofónico". Semiosfera, 8, p. 119-137.
Vázquez Montalbán, Manuel (1997). Historia y comunicación social. Crítica.
Postman, Neil (1993). L’era del “show business”. A: Divertim-nos fins a morir. Llibres de l'Index, p. 107-125.
Altés, Elvira (2021). Dones a les ones. La història de la ràdio a Catalunya en la veu de les dones. Pagès Editors.
Domínguez, Vicente (coord.) (2007). Pantallas depredaroras. El cine ante la cultura visual digital. Ediciones de la Universidad de Oviedo.