Informació general


Tipus d'assignatura: Optativa

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jorge Oter González

Idiomes d'impartició


  • Castellano

Competències


Competències específiques
  • E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components

  • E8_Dissenyar les necessitats d'il.luminació d'un espai en funció de les seves característiques i de l'objectiu final del producte a gravar, fotografia o video

  • E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi

Descripció


La Nit proposa marcs de sentit dins dels quals circulen obres, que interpretem, i des dels quals llancem noves creacions. Aquests marcs de sentit són molt diversos i remeten des de als característics discursos de misteri i negativitat, fins a una certa exploració física i psicològica, a la relació amb la naturalesa i els astres o a convencions genèriques com el terror, entre altres. El propòsit d'aquesta assignatura és el d'accedir a una comprensió de la nocturnitat a través de la creació d'imatges segons diferents aproximacions, especialment culturals, on el resultat final és la consolidació d'una visió pròpia i un ús creatiu de la nit i la llum nocturna.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

 

Continguts


L'assignatura tracta temes com els següents:

  • Història visual de la representació nocturna
  • Una aproximació a la construcció simbòlica
  • Aspectes de Biologia, Fisiologia, Psicologia, Sociologia i Arquitectura relacionats amb la nit
  • Història i utilització de la figura de l'ombra
  • Del gòtic al terror
  • El film noir
  • Fotografia i il·luminació: del lightpainting  a la nit americana; alguns autors
  • Art i experimentació en relació a la nit
  • El voyeurisme i la seva representació en imatges
  • Nit i astres
  • Nit i celebració

Sistema d'avaluació


Avaluació continuada (70%):

Pràctiques de laboratori (d'obligada realització) 20%
Treball final 15%
Anàlisi fílmic 20%
Relat fotogràfic 15%

Examen final (30%):

Examen 30%

Per accedir a aquesta ponderació és imprescindible haver assolit una mitjana de 5 tant en l'avaluació continuada com en l'examen final. Si el/la estudiant té una mitjana menor en una de les parts, no accedeix a aquesta ponderació i suspèn amb la nota de la part suspesa.

La part d'avaluació continuada no és recuperable. La part d'examen és recuperable a l'examen de recuperació. Per accedir al càlcul ponderat de la nota és necessari aconseguir una nota de 5 a la recuperació.

La no realització d'un exercici o l'incompliment dels terminis o formes establerts per part dels professors per a la seva realització suposa una qualificació de zero.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

Bibliografia


Complementary

Schrader, Paul (1972). Notes on Film Noir. Film Comment, 8(1), 8-13. [Versión en español: http://www.historiadeltraje.com.ar/archivos/notas%20sobre%20el%20film%20noir%20paul%20schrader.pdf]

Barthes, Roland (1993). Elementos de semiología. Paidós.

Vieira, Mark A. (2019). Darkness, Darkness: The Films of Val Lewton: Looking Back at a B-Movie Master. https://brightlightsfilm.com/wp-content/cache/all/darkness-darkness-films-val-lewton-looking-back-b-movie-master/#.XI-1tShKhPY

Baxter, Peter (1975). On the History and Ideology of Film. Lighting Screen, 16(3), 83-106.

Vernet, Marc (2009). Photo, peinture, théâtre : éclairages de nuit à la Triangle. Cinemarchives. http://cinemarchives.hypotheses.org/627

Keimig, Lance (2012). Fotografía nocturna. Omega.

Casanovas, Cristòfol (2013). La nocturnitat en la il·luminació dels clips musicals actuals [TFM, UOC]. http://openaccess.uoc.edu/webapps/o2/handle/10609/36001

Alekan, Henri (1984). Des lumières et des ombres. Le Sycomore.

Barreiro González, Mª Soliña (2011). La mirada obsesiva: imágenes del tiempo en el cine de vanguardia europeo de los años 20″ [Tesis doctoral, Universidad Pompeu Fabra]. http://hdl.handle.net/10803/31884

Calvillo Cortés, Amparo Berenice (2010). Luz y Emociones: Estudio sobre La Influencia de la Iluminación Urbana en las Emociones; tomando como base el Diseño Emocional [Tesis doctoral, UPC]. http://www.tdx.cat/bitstream/handle/10803/6138/TABCC1de1.pdf?sequence=1

Shaeffer, Dennis, y Salvato, Larry (1992). Maestros de la luz. Conversaciones con directores de fotografía. PLOT.

Tanizaki, Junichiro (2010). Elogio de la sombra. Siruela.

Navarro (Ed.), Pesadillas en la oscuridad. Madrid: Valdemar.

VV. AA. (2009). La sombra. Thyssen-Bornemisza.  

Metz, Ch. (2001). El significante imaginario. Psicoanálisis y cine. Barcelona: Paidós.

Castillo Martínez de Olcoz, Ignacio Javier (2005). El sentido de la luz. Ideas, mitos y evolución de las artes y los espectáculos de la luz hasta el cine [Tesis doctoral, Universidad de Barcelona]. http://www.tdx.cat/handle/10803/1378

Gunning, Tom (2003). Loïe Fuller and the Art of Motion: Body, Light, Electricity, and the Origins of Cinema, en Richard Allen y Malcolm Turvey, Camera Obscura, Camera Lucida. Amsterdam University Press. https://doi.org/10.1515/9789048505067-006

Rubio, Mario (2014). El fotógrafo en la noche. Mario Rubio.