Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Aina Fernández Aragonés

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • E14_Adquirir els coneixements de la història, estètica, evolució i dinàmica del cine, televisió, ràdio, premsa, Internet i videojocs, aixó com reconèixer l'estètica a través del visionat i l'anàlisi

Descripció


Aquesta assignatura s'emmarca dins l'àmbit de la Comunicació del Grau de Mitjans Audiovisuals. Es planteja com una aproximació de caràcter introductori al llenguatge audiovisual i el seu ús descriptiu, narratiu i expressiu, tant pel que fa als elements de llenguatge d'imatge com de so, amb l'objectiu d'oferir una visió global dels elements bàsics que conformen la comunicació audiovisual i les seves noves expressions fruit del procés de digitalització. Així doncs, s'inclou un panorama global del llenguatge televisiu, dels llenguatges d'internet i dels nous mitjans. 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

 

Continguts


Bloc 1. Fonaments del llenguatge audiovisual

  1. El llenguatge audiovisual
  2. Aspectes morfològics del llenguatge audiovisual
  3. Aspectes sintàctics del llenguatge audiovisual
    3.1. La composició de la imatge
    3.2. La creació de l’espai
  4. El paper del so en l’audiovisual
    4.1. Tipologia de sons
    4.2. So diegètic i no diegètic. So in, so off i so over
  5. Aspectes semàntics: el discurs audiovisual en el muntatge
    5.1. Unitats narratives
    5.2. La continuïtat
    5.3. Continuïtat en el desplaçament d’un subjecte: l’eix d’acció
    5.4. Muntatge i edició
    5.5. La creació del temps

 

Bloc 2. Expressió del llenguatge audiovisual

  1. El llenguatge televisiu.
  2. Llenguatge i convergència digital.
  3. Narratives transmèdia
  4. Llenguatge audiovisual i món real.
  5. Debats sobre societat i llenguatge audiovisual

 

Sistema d'avaluació


El sistema d’avaluació diferencia clarament dues parts: la part teòrica i la part corresponent a les activitats d’avaluació continuada.

La part teòrica, corresponent al 50% de la nota (15% de l’examen parcial i 35% de l’examen final) ha de tenir una mitja ponderada igual o superior a 5 per tal d’aprovar l’assignatura. En cas contrari, i independentment de la nota d’avaluació continuada, l’estudiant suspendrà l’assignatura.

La part d’activitats d’avaluació continuada consisteix en el 50% de l’avaluació final, amb la ponderació dels següents elements:

Activitat 1 (creació d'un curtmetratge): 10%

Activitat 2 (debats): 10%

Activitat 4 (treball d'anàlisi): 15% (treball escrit)+5% (presentació oral)+5% (coavaluació)

Activitat 5 (tests d'actualitat): 5%

Per la naturalesa de l'assignatura, l'ortografia i sintaxi en l'expressió escrita són avaluables, així que les faltes d'ortografia i sintaxi seran penalitzades restant 0,25 punts cadascuna.

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que implica una nota de 0 en l'activitat on s'ha comès el plagi. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.

 

Recuperació: Poden accedir a recuperació els estudiants que no hagin aprovat la part teòrica. L’avaluació continuada no és recuperable, així que l’examen de recuperació continuarà fent mitja amb la nota de l’avaluació continuada, i aquesta ponderació ha de superar el 5.

 

 

Bibliografia


Bàsic

Guardiola, Ingrid (2018). L’ull i la navalla: un assaig del món com a interfície. Barcelona: Arcàdia.

Fernandez Díez, F; Martínez Abadía, J. (1999). Manual básico de lenguaje y narrativa audiovisual. Barcelona: Paidós.

Coppola, F.F. (director i productor) (1979). Apocalypse Now [cinta cinematogràfica]. Estats Units: American Zoetrope.

Complementary

Sontag, Susan (2009). Sobre la fotografía. Barcelona: Debolsillo. 

Gaylor, Brett (director) (2015). Do not Track [documental interactiu]. Canadà: National Film Board of Canada.

Carlsson, Sven E. (n.d.). FilmSound.org. Retrieved July 21, 2022, from http://filmsound.org/

Gamze Ergüven, Deniz (directora) (2015). Mustang [cinta cinematogràfica]. França, Alemanya, Turquia i Qatar.

Bourdieu, Pierre (2001). Sobre la televisión. Barcelona: Anagrama.

Astudillo, Carolina (directora) (2018). Ainoa, yo no soy esa [cinta cinematogràfica]. Espanya.

DAVIS, Richard (1999): Complete Guide to Film Scoring. Boston: Berklee Press.

Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia en los medios de la comunicación. Barcelona: Paidós.

Alberich, J.; Roig, A. (et al) (2011). Comunicación audiovisual digital: nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas. Barcelona: Ed. UOC

Scolari, C (2013). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Bilbao: Deusto.

Welles, Orson (director i productor) (1941). Citizen Kane [cinta cinematogràfica]. Estats Units: Mercury Productions.

Brooker, Charlie (2011). 15 Million Merit [capítol de sèrie de televisió]. A: Brooker, Charlie (2011). Black Mirror [sèrie de televisió]. Regne Unit: Endemol.

Eisenstein, S. (director) (1925). El acorazado Potemkin [cinta cinematogràfica]. Unió Soviètica: Mosfilm.

Medem, Julio (director) (1998). Los amantes del círculo polar [cinta cinematogràfica]. Espanya: Canal +.

Kubrick, Stanley (director) (1980). The Shining [cinta cinematogràfica]. Regne Unit, Estats Units: Hawk Films.

Fontcuberta, Joan (2016). La fúria de las imágenes. Notas sobre la postfotografía. Barcelona: Galaxia Gutenberg.