Que estàs buscant?
El material pot estar en català, castellà o anglés
Establir projectes de negocis marítims i de l'àmbit de la logística que permetin la creació de noves empreses o la millora de les ja existents, adoptant idees innovadores i creatives
L'assignatura d'Introducció a la Gestió Empresarial suposa una primera presa de contacte amb el món de la gestió empresarial i estudia el paper de l’empresa i els empresaris a la societat.
Permet comprendre els principals indicadors econòmics i socials per avaluar el funcionament de l'empresa, per a continuació centrar-se en els principis bàsics de la gestió empresarial: direcció, organització, planificació i control.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
Sessions teòriques
MD1.Classe magistral: Sessions de classe expositives basades en l'explicació del professor en la qual assisteixen tots els estudiants matriculats en l'assignatura
MD3. Presentacions: Formats multimèdia que serveixen de suport a les classes presencials
MD4. Càpsules de vídeo: Recurs en format vídeo, que inclou continguts o demostracions dels eixos temàtics de les assignatures.
Aprenentatge dirigit
MD5. Seminaris: Format presencial en petits grups de treball (entre 14 i 40). Són sessions lligades a les sessions presencials de l'assignatura que permeten oferir una perspectiva pràctica de l'assignatura i en la qual la participació de l'estudiant és clau
MD6. Debats i fòrums: Converses presencials o online, segons els objectius que el professor responsable de l'assignatura persegueixi.
MD7. Estudi de casos: Dinàmica que parteix de l'estudi d'un cas, que serveix per contextualitzar a l'estudiant en una situació en concret, el professor pot proposar diferents activitats, tant a nivell individual com en grup, entre els seus estudiants
Aprenentatge autònom
MD9. Resolució d'exercicis i problemes: Activitat no presencial dedicada a la resolució d'exercicis pràctics a partir de les dades subministrades pel professor MD10. Recerca i lectura crítica d'articles. Els estudiants parteixen d'una hipòtesi de treball que van a desenvolupar, seguint les fases de la metodologia de recerca, entre les quals la lectura crítica d'articles
Tema 1: L’empresa i la seva administració
1.1. Concepte d’empresa i administración
1.2.Tipus d’empreses
1.3. Reptes actuals per a l’administració de les empreses
1.4. Valoració econòmica del funcionament de l’empresa
1.4.1. La productivitat
1.4.2.La rendibilitat
1.4.3. El punt mort
Tema 2: La planificació empresarial
2.1. La previsió i l’anàlisi de l’entorn
2.2. Concepte de planificació: Diferents nivells de planificació
2.3. Tipus de plans
2.3.1. Plans permanents
2.3.2. Plans temporals
Tema 3: El control a l'empresa
3.1. Els sistemes d’informació per al control
3.2. El procés de control
3.2.1. Les variables crítiques i els indicadors de gestió
3.2.2. El registre de resultats
3.3.3. L’anàlisi de desviacions
3.3.4. Les accions correctores
Tema 4: L'organització de l'empresa
4.1. Definició i disseny de l’estructura organitzativa
4.2 Les parts de l’organització
4.3. L’organigrama: disseny horitzontal i vertical
4.4. Els mecanismes de coordinació
Tema 5: La direcció de l'empresa
5.1. Principis, funcions i realitat de la tasca directiva
5.2. Variables que condicionen la funció de direcció
5.2.1. La motivació dels treballadors
5.2.2. Els estils de direcció
Tema 6. Breu resum de noves tendències en gestió i organització
Es realitzaran les següents activitats formatives:
1. Treball en equip sobre l’administració d’un projecte empresarial
2. Seminaris
3. Sessions teòriques
4. Estudi personal
La nota final de l'assignatura es conformarà mitjançant la ponderació de notes de diferents activitats d'avaluació continuada, les quals s'aniran plantejant durant el curs, més l'examen final:
AVALUACIÓ CONTINUADA (60% de la nota)
Es realitzaran 4 casos pràctics, cadascun dels quals tindrà un pes del 10%, que implicaran les següents activitats en equip:
Treball previ de lectura del cas i resposta individual de preguntes prèvies
Discussió del cas en classe entre els diferents equips
Preparació per part de cada equip d'un informe sobre el cas
Treball sobre un tema, a triar, sobre nous reptes d'administració d'empreses (10% de la nota)
Aquest treball implicarà la realització de les següents activitats en equip:
Cerca d'informació sobre el tema triat
Elaboració d'un vídeo-resumeixen sobre el tema triat
Preparació per part de cada equip de dos informes sobre 2 vídeos diferents als que l'equip a elaborat
Realització de diferents proves/exàmens sobre resolució d'exercicis (10% de la nota)
EXAMEN FINAL (40% de la nota)
L'examen final constarà de diferents preguntes teorico-pràctiques. S'haurà d'obtenir una puntuació mínima de 5 punts sobre 10 en l'examen final: aquest examen constarà de diferents parts avaluatives i s'haurà d'obtenir com a mínim una puntuació d'un 40% a cadascuna d'aquestes parts i que la nota mitjana de les notes de les diferents parts sigui com a mínim de 5 punts.
Prova de recuperació
ROBBINS, S.P y COULTER, M.C (2014): Administración. Ed. Pearson. Mexico. 12a edició
GIL ESTALLO, M.A., GINER DE LA FUENTE, F (2013), Cómo crear y hacer funcionar una empresa. Madrid. Ed. Esic. 9a edició.
Chip Conley (2017). PEAK: How Great Companies Get Their Mojo from Maslow Revised and Updated. 2nd Edition. New York: John Wiley & Sons Inc
https://hbr.org/2018/08/3-kinds-of-jobs-that-will-thrive-as-automation-advances
https://singularityhub.com/2016/05/17/a-big-shift-is-coming-and-it-could-uber-ize-entire-industries/