Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Jorge Oter González

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Miguel Guillén Burguillos

Idiomes d'impartició


  • Català

Classes impartides en català. Materials en català, castellà i anglès.

Competències


Competències específiques
  • E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs

  • E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora

  • E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició

Competències transversals
  • T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles

Descripció


L’assignatura d’Emprenedoria i Innovació, juntament amb la d’Economia i Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitar l’alumnat per a treballar en l’entorn empresarial actual, caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.

Es tracta d'una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedoria/innovació, segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.

En superar l'assignatura, l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: i) alertivitat (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original), i iii) iniciativa personal (capacitat per portar a terme la solució amb autonomia mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).

La competència emprenedora/innovadora és essencial en la formació de l’alumnat titulat superior, segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit, s'espera de les persones graduades que tinguin iniciativa, creativitat i autonomia per desenvolupar-se, sigui des de dins d'una organització ja establerta (com a intraemprendedor/a), o bé creant una iniciativa pròpia (com a emprenedors/es convencionals o com a emprenedors/es socials).

1 crèdits ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació

Planificació del trimestre:

  • Setmana: Teoria dia 1 / Teoria dia 2 / Pràctiques / Lliuraments d'activitats avaluables
    • Setmana 1: Presentació assignatura / Conceptes I / Introducció al ToolBoard Canvas / Activitat individual 1: targeta de presentació
    • Setmana 2: Conceptes II / Treball en equip/ Escena 0: Equip (treball activitat 1) / Activitat individual 2: comentari de text
    • Setmana 3: Design thinking / Taller Design Thinking / Escena 1: Identificació del repte / Activitat en equip 1 (pràctiques): escenes 0 i 1
    • Setmana 4: Mètodes d'investigació en el disseny / Mètodes d'investigació en el disseny (observacions i oportunitat) / Escena 2: Observacions / Activitat individual 3: vídeo Design Thinking
    • Setmana 5: Mètodes de creativitat / No classe/recuperacions trimestre anterior / Escena 3: Oportunitat / Sense lliurament d'activitat
    • Setmana 6: Prova parcial de teoria / Models de negoci / Escena 4: Ideació / Activitat en equip 2 (pràctiques): escenes 2 i 3
    • Setmana 7: Models de negoci / Taller de models de negoci / Escena 5: Business Model / Activitat individual 4: models de negoci
    • Setmana 8: Mètodes d'ideació (prototipus de l'oferta) / Mètodes de validació / Escena 6: Oferta / Activitat en equip 3: escenes 4, 5 y 6
    • Setmana 9: Finances per a emprendedors/es / Taller sobre constitució d'una empresa / Escena 7,8 i 9: Validació / Sense lliurament d'activitat
    • Setmana 10: Visita d'un/a emprenedor/a / Presentacions públiques per equips / Presentacions públiques per equips / Activitat en equip 4: Pitch final
    • Examen final

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (30%)

Conceptes en emprenedoria i innovació. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Industries culturals i indústries creatives (cadena de valor) i mercat. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny centrat en la persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.

Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (70%)

En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca de l'encaix problema-solució i l’encaix oferta-demanda. En base a aquesta assumpció, la persona emprenedora/innovadora és aquella que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).

Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (problema a resoldre), ideació (solució) i validació/implementació (iniciativa de mercat). En cada fase es desenvolupen les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació, la competència d’identificar oportunitats, en ideació, la competència de la creativitat, i en validació, la competència de la iniciativa/passar a l’acció.

1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)

1.1. Repte de partida.

Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders

Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO. PESTEL. 5 forces

Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte

2.2. Recerca en zona de problema

Concepte: Problema. Necessitat

Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia

Eina de desenvolupament: Mural d'observacions

2.3. Definició i marc d'oportunitat

Concepte: Empatia. Insight. Innovació

Mètodes: Síntesi de problema. Persona

Eina de desenvolupament: Mapa de síntesi per empatia

2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)

2.1. Proposta de valor

Concepte: Valor. Idea

Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció/valoració d'idees

Eina de desenvolupament: Mapa d'idees

2.2. Idea de Negoci

Concepte: Model de negoci. Variables de negoci

Mètodes: Generació de valor

Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci

2.3. Oferta única de valor

Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable

Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional

Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (Service Blueprint)

3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)

3.1. Generació de clients

Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat

Mètodes: Lean Startup. MVP

Eina de desenvolupament: Canvas de validació

3.2. Full de ruta financer

Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió

Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla econòmic i financer

Eina de desenvolupament: Full de ruta financer

3.3. Llançament de la iniciativa/demanda

Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp

Mètodes: Cas de negoci

Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch

Sistema d'avaluació


Sistema d'avaluació:

  • 20% de la nota final: activitats individuals que es lliuraran durant el trimestre a través d'eCampus (4 activitats x 5% de la nota final cadascuna)
  • 40% de la nota final: activitats en equip (pràctiques) que es lliuraran durant el trimestre a través d'eCampus (4 activitats x 10% de la nota final cadascuna d'elles)
  • 10% de la nota final: prova parcial teòrica (es farà una prova parcial teòrica en la sisena setmana del trimestre, a l'aula. No elimina teoria de cara a l'examen final)
  • 30% de la nota final: examen final (part teòrica + part corresponent al que s'ha treballat a les pràctiques)

La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada segons els percentatges citats anteriorment, sempre i quan a l'examen final s'obtingui una nota mínima de 5 sobre 10. En cas que aquesta estigui per sota de 5, la nota final d'assignatura serà la de l'examen i caldrà anar a recuperació. Els estudiants que no es presentin a l'examen final tindran una qualificació de "no presentat" i no es tindran en compte les activitats lliurades durant el trimestre

Recuperació: aquells/es estudiants que vagin a recuperació (qui no es presenta a l'examen final ordinari no pot anar a recuperació) tindran com a nota final d'assignatura la de l'examen de recuperació (no es tindran en compte les activitats lliurades durant el trimestre). Si la nota és inferior a 5 sobre 10, l'assignatura quedarà suspesa

NOTA IMPORTANT: 

La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspès a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es prenguin les mesures disciplinàries corresponents

Bibliografia


Bàsic

OSTERWALDER, Alexander y PIGNEUR, Yves (2011). Generación de modelos de negocio. Barcelona: Ediciones Deusto.

TEODORO SADURNÍ, Jaume (2021). Metodología ToolBoard Canvas para prácticas. Documento de trabajo

TEODORO SADURNÍ, Jaume (2021). ToolBoard (apuntes de clase). Documento de trabajo

Complementary

BLANK, Steve and DORF, Bob (2020). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. John Wiley & Sons.

RIES, Eric (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Currency.

TEODORO SADURNÍ, Jaume (2021, September). Design thinking for competency-based entrepreneurship education: The toolboard methodology. In European Conference on Innovation and Entrepreneurship (pp. 1027-R29). Academic Conferences International Limited.

CLARK, Tim, OSTERWALDER, Alexander y PIGNEUR, Yves (2012). Tu modelo de negocio. Barcelona: Ediciones Deusto.

LÁZARO ESTEBAN, Jesús. Tu business plan ¡en un pim pam! [en línia]. Barcelona: Editorial UOC, 2015. ISBN 9788491160069 [consulta: 22 de maig de 2024]. Disponible a: https://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliouocsp-ebooks/detail.action?docID=4570153

WILLIAMS, Kevan. Brilliant Business Plan [en línia]. Londres, UK.: Pearson Education Limited, 2012. ISBN 9780273742548 [consulta: 22 de maig de 2024]. Disponible a: https://learning.oreilly.com/library/view/brilliant-business-plan/9780273742524/

SALINAS SÁNCHEZ, José Manuel et al. (2018). Empresa e iniciativa emprendedora. Madrid: McGraw-Hill