Que estàs buscant?
Classes impartides en català. Materials en català, castellà i anglès.
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
E12_Planificar estratègies empresarials relacionades amb els fenòmens econòmics i socials típics de la societat del benestar i la industria de l'entreteniment digital. Convertir idees en actes de forma creativa i innovadora
E19_Creació, administració i gestió d'empreses audiovisuals en la seva estructura industrial de producció, distribució i exhibició
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L’assignatura d’Emprenedoria i Innovació, juntament amb la d’Economia i Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitar l’alumnat per a treballar en l’entorn empresarial actual, caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.
Es tracta d'una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedoria/innovació, segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.
En superar l'assignatura, l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: i) alertivitat (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original), i iii) iniciativa personal (capacitat per portar a terme la solució amb autonomia mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).
La competència emprenedora/innovadora és essencial en la formació de l’alumnat titulat superior, segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit, s'espera de les persones graduades que tinguin iniciativa, creativitat i autonomia per desenvolupar-se, sigui des de dins d'una organització ja establerta (com a intraemprendedor/a), o bé creant una iniciativa pròpia (com a emprenedors/es convencionals o com a emprenedors/es socials).
1 crèdits ECTS = 10 hores d'aprenentatge dirigit + 15 d'aprenentatge autònom = 25 hores de dedicació
Planificació del trimestre:
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (30%)
Conceptes en emprenedoria i innovació. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Industries culturals i indústries creatives (cadena de valor) i mercat. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny centrat en la persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.
Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (70%)
En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca de l'encaix problema-solució i l’encaix oferta-demanda. En base a aquesta assumpció, la persona emprenedora/innovadora és aquella que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).
Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (problema a resoldre), ideació (solució) i validació/implementació (iniciativa de mercat). En cada fase es desenvolupen les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació, la competència d’identificar oportunitats, en ideació, la competència de la creativitat, i en validació, la competència de la iniciativa/passar a l’acció.
1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO. PESTEL. 5 forces
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat
Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació
Mètodes: Síntesi de problema. Persona
Eina de desenvolupament: Mapa de síntesi per empatia
2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea
Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció/valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètodes: Generació de valor
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. Oferta única de valor
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable
Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (Service Blueprint)
3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)
3.1. Generació de clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat
Mètodes: Lean Startup. MVP
Eina de desenvolupament: Canvas de validació
3.2. Full de ruta financer
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla econòmic i financer
Eina de desenvolupament: Full de ruta financer
3.3. Llançament de la iniciativa/demanda
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètodes: Cas de negoci
Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch
Sistema d'avaluació:
La nota final de l'assignatura serà la mitjana ponderada segons els percentatges citats anteriorment, sempre i quan a l'examen final s'obtingui una nota mínima de 5 sobre 10. En cas que aquesta estigui per sota de 5, la nota final d'assignatura serà la de l'examen i caldrà anar a recuperació. Els estudiants que no es presentin a l'examen final tindran una qualificació de "no presentat" i no es tindran en compte les activitats lliurades durant el trimestre
Recuperació: aquells/es estudiants que vagin a recuperació (qui no es presenta a l'examen final ordinari no pot anar a recuperació) tindran com a nota final d'assignatura la de l'examen de recuperació (no es tindran en compte les activitats lliurades durant el trimestre). Si la nota és inferior a 5 sobre 10, l'assignatura quedarà suspesa
NOTA IMPORTANT:
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspès a l’assignatura. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es prenguin les mesures disciplinàries corresponents
OSTERWALDER, Alexander y PIGNEUR, Yves (2011). Generación de modelos de negocio. Barcelona: Ediciones Deusto.
TEODORO SADURNÍ, Jaume (2021). Metodología ToolBoard Canvas para prácticas. Documento de trabajo
TEODORO SADURNÍ, Jaume (2021). ToolBoard (apuntes de clase). Documento de trabajo
BLANK, Steve and DORF, Bob (2020). The startup owner's manual: The step-by-step guide for building a great company. John Wiley & Sons.
RIES, Eric (2011). The lean startup: How today's entrepreneurs use continuous innovation to create radically successful businesses. Crown Currency.
TEODORO SADURNÍ, Jaume (2021, September). Design thinking for competency-based entrepreneurship education: The toolboard methodology. In European Conference on Innovation and Entrepreneurship (pp. 1027-R29). Academic Conferences International Limited.
CLARK, Tim, OSTERWALDER, Alexander y PIGNEUR, Yves (2012). Tu modelo de negocio. Barcelona: Ediciones Deusto.
LÁZARO ESTEBAN, Jesús. Tu business plan ¡en un pim pam! [en línia]. Barcelona: Editorial UOC, 2015. ISBN 9788491160069 [consulta: 22 de maig de 2024]. Disponible a: https://ebookcentral.proquest.com/lib/bibliouocsp-ebooks/detail.action?docID=4570153
WILLIAMS, Kevan. Brilliant Business Plan [en línia]. Londres, UK.: Pearson Education Limited, 2012. ISBN 9780273742548 [consulta: 22 de maig de 2024]. Disponible a: https://learning.oreilly.com/library/view/brilliant-business-plan/9780273742524/
SALINAS SÁNCHEZ, José Manuel et al. (2018). Empresa e iniciativa emprendedora. Madrid: McGraw-Hill