Que estàs buscant?
E1_Dissenyar i programara les interífices gràfiques de portals web estàtics o dinàmics, d'aplicacions interactives i de videojocs, seguint criteris d'usabilitat i accessibilitat
L'assignatura "Sistemes Multimèdia" és el primer contacte amb els suports digitals i els entorns multimèdia dins del pla d'Estudis del "Grau en Mitjans Audiovisuals". En aquesta assignatura s’inicia l’aprenentatge tant de les nomenclatures i conceptes essencials, que habiten en l’ecosistema de la tecnologia audiovisual, com de la maquetació de documents multimèdia mitjançant llenguatge de marques.
L'objectiu és dotar a l'alumne d'una visió global de les tècniques audiovisuals, i al mateix temps, iniciar-lo en la creació d'interfícies utilitzant els llenguatges estàndard en la web. En aquesta primera presa de contacte amb el disseny multimèdia es deixa a banda aquells coneixements que fan referència a la gestió de la interacció, ja que aquesta assignatura té la seva continuació en l'assignatura del segon trimestre Fonaments de Programació (en la qual s'inicia en l'ús del llenguatge de programació javascript per augmentar la interactivitat de l'aplicació web).
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
U1 Conceptes tècnics audiovisuals
1.1 Disciplines de la indústria audiovisual
Descripció de disciplines tècniques (Rotoscopia, Keying, Matte Painting, Mocap, etc.) així com els possibles workflows entre elles, a partir d'un exemple d'estudi.
1.2 Edició no lineal i composició vertical
1.3 Formato còdec i resolució
1.4 Profunditat de color
Aquesta secció inclou l'aprenentatge de certs conceptes relacionats, com la diferència entre Bytes & bits, o algunes problemàtiques com el Banding.
1.5 Canals alpha
1.6 Magnituds i capacitats
Vectorial vs. Bitmap, sistemes de compressió, càlcul de capacitats, etc.
1.7 Espais de color
Models RGB, CMYK, HSB. Espais de color Rec709, Rec2020, etc.
1.8 Interfícies
Exploració i comparativa entre alguns sistemes friendly i d'altres per arbres.
1.9 Definicions
Definicions visuals d'alguns conceptes tècnics bàsics, com Motion blur, Frame blending, Interpolació, Operacions de composició, entre d'altres.
U2 Continguts Multimèdia
2.1 Definicions
En aquesta secció s'exposen algunes de les definicions necessàries per construir el coneixement que es planteja posteriorment. Aplicacions i interactius multimèdia, webdocs, etc.
2.2 Internet i hipertext
Revisió històrica i tècnica sobre Internet. Com s'emmagatzema la informació en la xarxa? Què és l'hipertext? Quin maquinari i programari és necessari per al funcionament dels serveis d'Internet? Què necessitem per crear un lloc web?
2.3 Interfície gràfica d'usuari
Arquitectura de la informació, usabilitat, accessibilitat, adaptatiu, etc.
2.4 La xarxa a internet
Protocols, IP’s, serveis a internet, pàgines estàtiques i dinàmiques, etc.
U3 Estructura d'arxius multimèdia i llenguatge de marques
El llenguatge de marques HTML és necessari per estructurar continguts multimèdia. En aquesta unitat es mostraran les etiquetes més habituals a l'hora de maquetar continguts en la web.
3.1 Documents HTML5
3.2 Etiquetes bàsiques
3.3 Imatges
3.4 Enllaços
3.5 Multimèdia
3.6 Taules
3.7 Llistes
U4 Presentació de documents mitjançant fulls d'estil
Els fulls d'estil són la tècnica que s'utilitza per definir i crear la presentació de documents estructurats. En aquesta unitat s'analitzaran les possibilitats de CSS per configurar les presentacions gràfiques d'aquests documents.
4.1 Colors
4.2 Tipografies
4.3 Marges
4.4 Selectors
La qualificació final s'obté de la següent ponderació de les qualificacions parcials:
NotaFinal = 0.7 NotaTeoria + 0.3 NotaPràctiques
NotaPràctiques s'obté amb la mitja aritmètica de les tres activitats de caràcter pràctic realitzades durant el curs.
La NotaTeoria s'obté amb la realització de dos exàmens,
NotaTeoria = 0.3 NotaParcial + 0.7 NotaExamen_Final
En l'examen NotaParcial s'avalua els coneixements dels continguts 1 i 2.
L'examen NotaExamen_Final és un únic examen on s’avalua tots els coneixements de tots els continguts de l’assignatura. Tindrà una durada de 3 h, dins del període d’exàmens finals que estableix el Cap d’Estudis. És necessari treure una nota mínima de 5 en aquest examen per poder aprovar l'assignatura.
Si finalment, l’alumne no ha obtingut una NotaFinal superior o igual a 5.0, l’alumne podrà presentar-se a un únic Examen de Recuperació de NotaTeoria (70% de NotaFinal), dins del període d’exàmens de recuperació que estableix el Cap d’Estudis. Els alumnes que tinguin una qualificació final de "No Presentat" en la primera convocatòria, no es podran presentar a l'examen de recuperació. És necessari treure una nota mínima de 5 en aquest examen de recuperació per poder aprovar l'assignatura.
Normes de realització de les activitats
Totes les activitats de l'assignatura són individuals.
Si no es realitza alguna de les activitats de pràctiques, es considerarà no puntuada.
Obtindrà una qualificació de "No presentat" a NotaPràctiques si hi ha alguna activitat de pràctiques no puntuades.
La realització de les activitats pràctiques és obligatòria. És a dir, una qualificació de "No presentat" a NotaPràctiques, no permetrà aplicar la ponderació amb la NotaTeoria i, per tant, la qualificació final de l’assignatura serà de “No Presentat”.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
Matthew MacDonald. HTML5: The missing manual, 2nd Edition. O'Reilly Media. ISBN: 978-1-44936-326-0
David Sawyer McFarland. CSS3: The missing manual, 3rd Edition. O'Reilly Media. ISBN: 978-1-4493-2594-7
Pareja Carrascal, E.- Tecnología actual de televisión. IORTV; Madrid 2005
Daniel D. McCracken and Rosalee J. Wolfe. User-centered web site development: a human-computer interaction approach.Prentice-Hall, 2004. ISBN 0130411612.
Patrick J. Lynch, Ms. Sarah Horton. Web Style Guide. Basic Design Principles for Creating Web Sites. 3rd. 2008. ISBN 978-0-300-13737-8.
Rainwater, C. Luz y Color. Ediciones DAIMON
Peters, J.J. A History of Television (EBU)
Grob, B., Herndon, Ch.- Basic TV and Video Systems. Glencoe/McGraw-Hill, 1999.