Que estàs buscant?
Algunes de les lectures i visionats que es duran a terme durant el curs són en castellà i anglès.
Professor de teoria: Fran Pinel
Professor de pràctiques: Adrià Olea
E5_Dissenyar i realitzar un producte audiovisual (format per imatges fixes o en moviment), atenent tant als seus aspectes tècnics com artístics, en tots els seus components
E7_Postproduir vídeo utilitzant les eines bàsiques pròpies dels programes d'edició audiovisual (titulació, retoc de color i exposició, velocitats, màscares...) i com insertar-les en el procés de muntatge afegint efectes digitals
L’assignatura se centra en els processos de postproducció de vídeo.
Les classes combinen tres àmbits: explicació teòrica de conceptes relatius a la postproducció, amb una atenció especial a la tecnologia, anàlisis d’obres audiovisuals des del punt de vista de la postproducció, i pràctica aplicada de postproducció.
Es pretén que l’estudiant entengui totes les etapes de postproducció necessàries i els aspectes tècnics més importants relacionats amb cadascuna d’elles. D'altra banda es pretén que l’estudiant conegui i realitzi de forma pràctica tots els processos en cadascuna de les facetes per finalitzar una obra audiovisual amb la màxima qualitat i en qualsevol format.
L'assignatura aborda principalment conceptes de composició digital, relacionats amb la postproducció de continguts de ficció audiovisual. En la seva part teòrica es tracta el recorregut sobre diferents tècniques de composició, com ara el keying, el tracking i la rotoscopia, a més d'una introducció al món dels VFX. En el laboratori el treball se centra en els processos de tractament de color. Els softwares de suport per als continguts del curs són After Effects i DaVinci Resolve.
Mitjançant els diversos coneixements teòrics i pràctics adquirits en l’assignatura, l’estudiant podrà comprendre i utilitzar els elements necessaris dels diferents processos que configuren la postproducció de vídeo.
Informació relativa a l'aula:
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
CONTINGUTS - PART TEÒRICA
TEMA 1. Composició digital i VFX
TEMA 2. Rotoscopia.
TEMA 3. Keying
TEMA 4. Tracking.
TEMA 5. Estabilitzat d'Imatge.
TEMA 6. Efectes Visuals.
CONTINGUTS - PART PRÀCTICA
TEMA 1. Introducció al etalonatge
TEMA 2. Eines bàsiques i esencials per etalonar
TEMA 3. Eines bàsiques i essencials per etalonar II
TEMA 4. Eines avançades i focalitzacions d’elements
TEMA 5. Estructures de nodes i LUTs
TEMA 6. Etalonatge d’una seqüencia cinematogràfica
TEMA 7. Eines avançades i focalitzacions d’elements II
TEMA 8. Flux de treball en ACES
TEMA 9. Eines avançades i focalitzacions d’elements III
L'avaluació de l'assignatura es reparteix entre les activitats d’avaluació de Teoria (55%) i Pràctiques (45%).
En particular:
La part de Pràctiques compta un 45%, repartit de la manera següent:
Activitat 1 (Balancejar plans d’una seqüència cinematogràfica): 10%
Activitat 2 (Correcció de color avançada i focalització de l’espectador en una seqüència cinematogràfica): 10%
Activitat 3 (Recreació de l’estil visual d’una peça de ficció): 15%
Activitat 4 (Examen / pràctiques): 10%
La part de Teoria compta un 55%, repartit de la manera següent:
Activitat 5 (Keying): 10%
Activitat 6 (Integració amb tracking): 10%
Activitat 7 (Composició d'escenes per a una peça de ficció): 15%
Activitat 8 (Examen de teoria): 20%
NOTA: Les activitats 3 i 7 formen part d'un projecte comú que s'avaluarà en la part teòrica i pràctica de l'assignatura. Implica l'edició, la composició digital i correcció de color d'una seqüencia de ficció que es treballarà en connexió entre les dues parts de l'assignatura. El projecte es realitzarà en parelles, donada la seva dimensió.
Normes per a l'avaluació:
L'assignatura avalua els coneixements teòrics i pràctics. En aquest sentit, per fer una mitjana es tindrà en compte tant la part teòrica (examen i pràctiques de composició digital) com la pràctica (examen i pràctiques de correcció de color).
És necessari obtenir un mínim de 5 en la part teòrica i un mínim de 5 en la part pràctica per poder realitzar la mitjana final. És necessari lliurar totes les activitats per poder fer mitjana, tant a la part teòrica com a la part pràctica. Totes les activitats han de tenir una nota mínima de 5 per poder fer mitjana amb la resta.
És necessari assistir a un mínim del 80% de les sessions pràctiques perquè els lliuraments relacionats amb la part pràctica de l'assignatura (correcció de color) facin mitjana.
Recuperació:
No hi ha recuperació de les activitats de la part pràctica de l'assignatura (correcció de color), excepte de l'Activitat 4 (examen de pràctiques), que consistirà en una prova semblant.
Pel que fa a la part teòrica (composició digital), la recuperació de l’Activitat 8 (examen final de teoria) consistirà, de nou, en un examen sobre tot el contingut teòric de l'assignatura. Els exercicis de la part teòrica presentats durant l'avaluació ordinària, però suspesos amb una nota inferior a 4, s'hauran de tornar a lliurar en període de recuperació, amb una penalització de l'avaluació sobre la nota màxima del 70%. Les pràctiques suspeses entre el 4 i el 4,9 hauran de tornar a lliurar-se en la convocatòria de recuperacions, sense penalització sobre la nota màxima, corregint les qüestions pactades amb el professor.
Informació relativa al plagi:
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
VAN HURKMAN, Alexis. (2014). Color Correction Handbook: Professional Techniques for Video and Cinema. Peachpit Press Publications.
FREIRE, Alfonso y VIDAL, Montserrat. (2015). Manual de montaje y composición audiovisual: Técnicas, soluciones, efectos y trucos. Altaria.
ARUNDALE, Scott y TRIEU, Tashi. (2015). Modern Post: Workflows and Techniques for Digital Filmmakers. Focal Press.
BOURRIAUD, Nicolas. (2014). Postproducción. Adriana Hidalgo.
HELLER, Eva (2004). Psicología del color. Cómo actuan los colores sobre los sentimientos y la razón. Gustavo Gili.
VV.AA. (2018). Reference Manual DaVinci Resolve.
CARRASCO, Jorge. (2010). Cine y televisión digital: Manual técnico. Ube Comunicación Activa.
PELÁEZ, Antonio. (2015). Montaje y postproducción audiovisual: Curso práctico. Altaria.
DELEUZE, Gilles. (1984) La imagen-movimiento: Estudios sobre cine I. Paidós.
DELEUZE, Gilles. (1987) La imagen-tiempo: Estudios sobre cine II. Paidós.