Que estàs buscant?
La bibliografia està en anglès. Part dels recursos didàctics pot estar en castellà o anglès.
E9_Aplicar els principis mecànics, electrònics i digitals de la captació, amplificació i gravació de so per a la seva aplicació a diferents plataformes: espectacles, ràdio, televisió, audiovisual i multimèdia. Postproduir l'audio i afegir els efectes sonors d'una producció audiovisual
E10_Aplicar processos, mètodes i tècniques per a desenvolupar la creativitat i la innovació en la realització audiovisual, en el desenvolupament multimèdia i en la programació de videojocs
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com a un membre més, o realitzant tasques de direcció amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
Aquesta assignatura és la darrera de la matèria de so i el seu objectiu principal és, com el seu nom indica, saber fer la postproducció de so d'una producció audiovisual. En assignatures prèvies s'han treballat continguts de so i producció sonora i de música i producció musical; ara es busca combinar els elements d'àudio de que disposem millorant la seva qualitat i adequar-los a les necessitats d'una producció. És important que l’estudiant accedeixi a l’assignatura amb els coneixements consolidats de les assignatures prèvies de la matèria.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. Postproducció d'elements sonors.
Introducció a la postproducció
Panoramització
Talls i encadenats
Eliminació/reducció de sorolls. Anàlisi amb espectrogrames
Reverberació
Retards i eco
Alteracions del pitch i el temps (pitchshift, timestretch)
Distorsions
Moduladors
Altres efectes i efectes combinats
2. Masterització.
Introducció a la masterització. Anàlisi amb vectorscopis
Equalitzadors. Anàlisi amb gràfics de freqüència
Control de dinàmica i normalització
Compressors i limitadors
Expansors i portes de soroll
3. Àudio multicanal.
Introducció a l’àudio multicanal
Configuracions envoltants
Formats envoltants matricials
Formats digitals
Postproducció i masterització d'àudio multicanal
Reproducció de so envoltant. Tècniques avançades
Formats i interfícies. Estat de l'art
El pes de cada activitat en la nota final és proporcional a la dedicació esperada. Així, l'examen representa un 50%, la presentació oral d'un tema un 10%, la pràctica de postproducció estèreo un 10%, la pràctica de postproducció de so envoltant un 10% i la pràctica de disseny de so en videojocs un 20%.
Totes les activitats s'han de lliurar dins els terminis establerts. Qualsevol activitat no lliurada dins el termini tindrà una qualificació de “No Presentat”. Es recomana no esperar al darrer dia del termini per tenir temps de reacció davant imprevistos.
Per superar l’assignatura cal obtenir una nota mínima de 5 a l’examen final i una nota mínima ponderada de 5 en el conjunt de les 3 pràctiques. Si la nota de l'examen final o la nota ponderada conjunta de les pràctiques és inferior a 5, l’assignatura quedarà suspesa, amb la menor de les dos notes.
S’oferirà una prova de recuperació en el cas de l’examen final per aquells estudiants que no superin la globalitat de l’assignatura. No es podran recuperar les activitats de la part pràctica ni la presentació oral. Es mantindrà el pes de les activitats pràctiques en el càlcul de la nota final dels estudiants que fan la recuperació.
La còpia total o parcial en qualsevol de les activitats d'aprenentatge significarà un suspens a l'activitat, sense prejudici de l'obertura d'un expedient per aquest motiu.
La identificació de plagi es considera una circumstància greu que pot comportar una qualificació de suspens a una activitat. En cas de detecció de plagi s’informarà a la coordinació del grau per tal que es puguin prendre les mesures disciplinàries corresponents.
El professor podrà demanar una presentació personalitzada de les activitats ja sigui per aclarir aspectes generals o per a individualitzar les qualificacions dels estudiants. Totes les memòries de pràctiques inclouran un apartat amb el detall de les tasques realitzades per cada membre del grup.
Katz, Bob; Katz, Robert. (2014). Mastering audio: the art and the science. Focal Press, Taylor&Francis Group.
Zafra, Julian. (2022). “Masterización en el audio”. Ra-Ma.
Holman, Tomlinson. (2008). Surround sound: up and running. CRC Press.
Waddell, Gebre. (2013). Complete audio mastering: practical techniques. McGraw.
Rose, Jay. (2012). Audio postproduction for film and vídeo 2nd ed.. Elsevier.
Theme, Vanessa. (2022). The Foley Grail. The art of performing sound for film, games and animation. Routledge.