Que estàs buscant?
En aquesta assignatura pot haber-hi un grup amb docència en Castellà
40_4_RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.
40_4_RAE21 - Identificarà els conceptes fonamentals de la salut i la funció que realitza el/la fisioterapeuta en el sistema sanitari identificant les disfuncions relacionades amb la fisioteràpia en diferents àmbits
40_4_RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.
40_4_RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.
40_4_RAE17 - Serà capaç d'identificar la situació del pacient/usuari a través d'un diagnòstic de cures de fisioteràpia, planificant les intervencions, i avaluant la seva efectivitat en un entorn de treball cooperatiu
40_4_RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.
40_4_RAE12 - Aplicarà la valoració de la funcionalitat, la discapacitat i la salut i la seva classificació internacional, així com els models d'intervenció en fisioteràpia en la seva pràctica assistencial durant els seminaris pràctics.
40_4_RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.
L'assignatura de Semiologia i tecnologia per a l'avaluació és una formació obligatòria dins del grau de Fisioteràpia. És una assignatura teòric-pràctica.
L’atenció en fisioteràpia resulta fonamental en els diferents vessants d’intervenció professional, tant quan l’objectiu és la prevenció o quan s’intenta recuperar o modificar una funció corporal alterada. En aquest sentit, la finalitat d’aquesta assignatura és que l’alumne/a conegui i comprengui el procés del raonament clínic per poder fer un diagnòstic en fisioteràpia adequat. Així mateix, l’assignatura pretén que l’alumne conegui i desenvolupi les competències adients per a poder realitzar les principals proves clíniques d’avaluació funcional aplicades en les patologies múscul-esquelètiques més freqüents; identificant les eines i els balanços funcionals validats i reconeguts internacionalment.
L'assignatura no requereix cap requisit previ de superació de matèries per part de l'estudiant.
La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Tema 1: Principis teòrics
1.1. El diagnòstic en Fisioteràpia
1.2. Generalitats sobre l'exploració funcional
1.3. Principis teòrics de l'exploració muscular
1.4. Principis teòrics de l’exploració articular, goniomètrica
1.5. Proves funcionals i d'avaluació clínica
Tema 2: Exploració física i avaluació funcional de la cintura escapular
2.1. Localització anatòmica palpatòria del relleus anatòmics
2.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
2.3. Goniometria articular de l’espatlla
2.4. Proves clíniques diagnòstiques a la cintura escapular
Tema 3: Exploració física i avaluació funcional de la regió del colze
3.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
3.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
3.3. Goniometria articular del colze
3.4. Proves clíniques diagnòstiques
Tema 4: Exploració física i avaluació funcional del canell i de la mà
4.1. Localització anatòmica palpatòria dels ossos del carp
4.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
4.3. Goniometria articular del canell i dits
4.4. Proves clíniques diagnòstiques
Tema 5: Exploració física i avaluació funcional de la pelvis i el maluc
5.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
5.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
5.3. Goniometria articular de l’articulació coxofemoral
5.4. Proves clíniques diagnòstiques a la regió del maluc
Tema 6: Exploració física i avaluació funcional del genoll
6.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
6.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
6.3. Goniometria articular de l’articulació fèmoro-tibial
6.4. Proves clíniques diagnòstiques de genoll
Tema 7: Exploració física i avaluació funcional del turmell i peu
7.1. Localització anatòmica palpatòria dels relleus anatòmics
7.2. Test d’avaluació muscular dels músculs regionals
7.3. Goniometria articular de l’articulació del turmell
7.4. Proves clíniques diagnòstiques de turmell i peu
|
Stma d'avaluació | Ponderació mínima | Ponderació màxima |
SE1.Portfoli electrònic | 10% | 40% |
SE2.Exposició oral | 20% | 50% |
SE3.Examen | 30% | 60% |
SE4.Autoavaluació | 5% | 30% |
SE5.Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació | 5% | 30% |
S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.
Assistència i Normes de conducta
L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar. Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics. És requisit indispensable assistir al 80% de les classes teòrico pràctiques. L'incompliment d'aquest requisit tindrà com a conseqüència que l'assignatura quedarà suspesa i s'haurà de tornar a cursar el curs vinent.
Viel, Éric.Diagnóstico fisioterápico : concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria.Barcelona etc. : Masson, cop. 1999
Valerius Frank Kolster Hamilton. El Libro de los músculos : anatomía, exploración, función. Buenos Aires : Médica Panamericana, 2013
Daza Lesmes; Javier. Evaluación clínico-funcional del movimiento corporal humano. Bogotá:Panamericana;2007.
Díaz Mancha, Juan Antonio.Valoración manual. Ámsterdam ; Barcelona : Elsevier, cop. 2014
Buckup, Klaus. Pruebas clínicas para patología ósea, articular y muscular : exploraciones, signos, síntomas. Barcelona etc. : Elsevier Masson, cop. 2014
Norkin, Cynthia Clair. Goniometría : evaluación de la movilidad articular. Madrid : Marbán, cop. 2006
Hislop, Helen J.. Técnicas de balance muscular : técnicas de exploración manual y pruebas funcionales. Barcelona : Elsevier, cop. 2014
Hoppenfeld, Stanley. Exploración Física de la Columna Vertebral y las Extremidades. Manual Moderno; 1979
Jurado Bueno, Antonio . Medina Proqueres,I. Manual de Pruebas Diagnósticas: Traumatología y Ortopedia. 2ª Ed. Barcelona:Paidotribo;2007