Que estàs buscant?
2_1_B4_Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
2_4_E6_Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
2_4_E2_Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
2_4_E11_Seleccionar el material i equipament esportiu, adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
2_2_G4_Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
2_2_G9_Entendre els fonaments del condicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i l'esport
2_2_G1_Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_3_T6_Generar recursos per a l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per a l'aprenentatge autònom i la creativitat
2_3_T2_Aplicar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) a l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_3_T4_Aplicar els coneixements al seu treball de forma professional amb l'elaboració i defensa d'arguments i de resolució de problemes dins la seva àrea
L'assignatura tracta de definir i contextualitzar conceptualment els diferents nivells d'estructuració de la pràctica esportiva. S'analitzaran l'estructura i els components de l'exercici físic i, més concretament, de l'esport.
Es presentarà una sistemàtica d'anàlisi fonamentada en les taxonomies de les accions motrius existents, com a elements elementals de la tàctica esportiva i les seves relacions amb la tècnica i el concepte d'estratègia. Posteriorment, es proposarà a l'alumnat un model d'anàlisi de l'exercici físic i, més concretament, de l'esport que els servirà per comprendre la lògica interna de qualsevol manifestació motriu, sota el “paraigües” conceptual de l'esport.
L'assignatura incorpora la perspectiva de gènere.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
Tema 1. Introducció.
1.1.- Presentació de l'assignatura i contextualització en el Pla d'estudi de Grau.
1.2.- Contextualització, conceptualització d’exercici físic i esport.
Tema 2. Classificació dels esports.
2.1.- Classificació estructural.
2.2.- Classificació funcional.
Tema 3. Tècnica.
3.1.- Contextualització i definició.
3.2.- Classificació.
3.3.- Casos pràctics i models de referència.
3.4.- Anàlisi qualitatiu i criteris d’eficàcia
Tema 4. Tàctica.
4.1.- Contextualització i definició.
4.2.- Classificació.
4.3.- Casos pràctics. Edició de vídeo.
4.4.- Anàlisi funcional de la tàctica esportiva.
Tema 5. Estratègia.
5.1.- Contextualització i definició.
5.2.- Reglament esportiu i estratègia.
5.3.- Classificació.
5.4.- Casos pràctics: accions estratègiques en competició.
5.5.- Planificació estratègica.
Tema 6. Requeriments condicionals de l’esport.
6.1.- Contextualització.
6.2.- Anàlisi dels requeriments condicionals de l'esport:
6.2.1.- Resistència
6.2.2.- Força
6.2.3.- Velocitat
El sistema de qualificació (Real decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel que s’estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
0 – 4,9: Suspens (SS)
5,0 – 6,9: Aprovat (AP)
7,0 – 8,9: Notable (NT)
9,0 – 10,0: Excel·lent (SB)
L'assignatura s'aprova si s’obté una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10) segons la següent taula de ponderació:
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Contínua |
Treballs en grup i/o individuals + Informe de pràctiques |
35% + 15% = 50% |
G9, E6, E11, G4, G1, T2, T4, T6, E2, B4. |
Final |
Examen final |
50% |
G9, E6, E11, G4, G1, T4, T6, B4. |
Criteris per poder fer mitjana entre les qualificacions de les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat avaluadora |
Criteri |
Contínua |
Treballs en grup i/o individuals + Informe de pràctiques |
3/10 |
Final |
Examen |
5/10 |
Recuperació
Dintre del mateix curs acadèmic, les competències no assolides es poden recuperar. D’acord amb la normativa vigent, només és possible realitzar les proves de recuperació si s’ha suspès l'examen. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació. La nota obtinguda durant l’avaluació continuada es mantindrà.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Competències avaluades |
Treballs en grup i/o individuals + Informe de pràctiques (contínua) |
No recuperable |
G9, E6, E11, G4, G1, T2, T4, T6, E2, B4 |
Examen |
50% |
G9, E6, E11, G4, G1, T4, T6, B4 |
Sampedro, J. (1999). Análisis de la estrategia en los Deportes de Equipo. Madrid: Gymnos.
Riera, J. (2005). Fundamentos del aprendizaje de técnica y táctica deportivas (4a ed.). Barcelona: INDE.
Riera, J. (2005). Habilidades en el Deporte. Barcelona: INDE.
Seirul·lo, F. (2017). El entrenamiento en los deportes de equipo. Barcelona: Mastercede
Parlebas, P. (2001). Juegos, deporte y sociedad. Léxico comentado en acción motriz. Barcelona: Paidotribo.
Knudson, DV. (2013). Qualitative diagnosis of human movement. Improving performance in sport and exercise. Champaing, IL (USA): Human Kinetics.
Izquierdo, M. (2008). Biomecánica y bases neuromusculares de la actividad física y el deporte. Madrid: Panamericana.
Solà, J. (2010). Inteligencia táctica deportiva: Entenderla y entrenarla. Barcelona: INDE.
Dixit, A.K. (1992). Pensar estratégicamente: Un arma decisiva en los negocios, la política y la vida diaria. Barcelona: Antoni Bosch.