Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Jorge De L’hotellerie-fallois Vigiola
Anna Castells Molina 

Idiomes d'impartició


  • Català

Alguns materials i/o llibres es proporcionaran en el seu idioma original. En aquest cas s'inclou el francès, castellà i anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • 2_1_B2_Aplicar coneixements al seu treball o vocació professionalment i tenen les competències demostrables per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments

  • 2_1_B4_Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

Competències específiques
  • 2_4_E5_Programar el procés d'entrenament d'habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica

  • 2_4_E4_Aplicar els fonaments estètics i expressius al moviment humà

  • 2_4_E1_Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport

  • 2_4_E7_Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives

Competències generals
  • 2_2_G12_Aplicar els drets fonamentals i d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat, de solidaritat

  • 2_2_G4_Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • 2_2_G6_Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

Competències transversals
  • 2_3_T4_Aplicar els coneixements al seu treball de forma professional amb l'elaboració i defensa d'arguments i de resolució de problemes dins la seva àrea

Descripció


La motricitat humana es caracteritza per la capacitat de mantenir l’equilibri a la vegada que es realitzen diverses tasques. Aquestes tasques poden ser molt diverses. En l’assignatura “Activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres” ens centrarem en aquelles que impliquen coordinacions i equilibris per orientar el cos de forma correcta en l’espai, com per exemple girar sobre un mateix, girar sobre el punt de recolzament o de suspensió, suportar d’altres objectes o companys a les espatlles, etc.. Les activitats gimnàstiques i acrobàtiques es caracteritzen per que el seu focus d’ensenyament són els girs i els equilibris en multitud de situacions, fet que les fa fonamentals pel correcte desenvolupament motriu dels nens i adolescents.


L’assignatura presenta les bases per una anàlisi tècnica de les activitats acrobàtiques i gimnàstiques en general que ajudarà a l’alumne a identificar i entendre les diferents accions motrius bàsiques que componen un element gimnàstic o una acrobàcia. A la vegada, el coneixement de les accions motrius bàsiques possibilita la construcció d’un pla didàctic per l’ensenyament dels elements gimnàstics i les acrobàcies. Les activitats gimnàstiques i acrobàtiques que necessiten la interacció d’un o varis companys per realitzar  l’element s’engloben en aquesta assignatura dins de l’acrosport. Una aplicació tradicional de “l’acrosport” a Catalunya són els castellers. Aquesta perspectiva tradicional també s’ha incorporat a l’assignatura per tal d’integrar la cultura i tradicions pròpies dins els coneixements dels alumnes.


Moltes d’aquestes activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres són realitzades seguint un ritme. L’anàlisi bàsica de la música per esbrinar els seus compassos i ritmes és fonamental per l’execució final dels moviments propis d’aquestes activitats. A més, la transversalitat d’aquest coneixement el fa un coneixement important i útil per a d’altres activitats. També cal destacar la importància de les capacitats físiques principals que suporten aquestes activitats: la força i la flexibilitat Els exercicis i mètodes per a millorar ambdues capacitats de forma específica a les activitats gimnàstiques, acrobàtiques i castelleres seran tractats perquè així formin part de l’ensenyament d’aquest tipus d’activitats.

Respecte a la perspectiva de gènere des de l'assignatura es vetllarà per utilitzar en tot moment un llenguatge no sexista i inclusiu. D'altra banda considerem molt important exemplificar amb referents masculins i femenins lluitant contra qualsevol estereotip en referència al gènere i s'impulsarà a un treball amb grups mixtes i heterogenis durant el desenvolupament de l'assignatura.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


1. Les activitats acrobàtiques, gimnàstiques i castelleres

  • 1.1. Definicions
  • 1.2. Usos socials i transferències
  • 1.3. generalitats de les diferents disciplines (codi i reglament)

2. Anàlisi tècnic

  • 2.1. Pràctica elements tècnics. Execució
  • 2.2. Anàlisi de la tècnica

3. Marc pedagògic.

  • 3.1. Etapes d'aprenentatge
  • 3.2. Nivell de partida i progressió cap als elements i exercicis gimnàstics i/o acrobàtics
  • 3.3. Desenvolupament i estructura de la sessió.
  • 3.4. Les ajudes i correccions

4. El contingut motor dels “esports acrobàtics”.

  • 4.1. Les accions motrius
  • 4.2. Els moviments parcials

5. Preparació física.

  • 5.1. Especificitat a través dels moviments parcials.
  • 5.2. Treball de la PF  a les sessions

6. El ritme.

  • 6.1. Aprendre a seguir un compàs sonor.
  • 6.2. Realització d'habilitats gimnàstiques amb sincronització amb la música i companys/es

Sistema d'avaluació


Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de setembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès

5,0 - 6,9: Aprovat

7,0 - 8,9: Notable

9,0 - 10: Excel·lent

D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no s'hi podrà optar a la recuperació.

 

Avaluació contínua:

L'assignatura es considera aprovada quan la nota sigui igual o superior a 5/10 punts i s'ha aprovat totes les parts que s'indiquen com obligatòries d'aprovar. Les parts que poden fer mitjana amb la resta de notes cal que tinguin una valoració mínima de 3/10.

L’avaluació contínua està formada per dos grans blocs: (1) exàmens(2) activitats d'aula.

(1) Exàmens 65%.

a) Examen teòric individual (30%). Avalua conceptes i coneixements desenvolupats en les classes o en les activitats d’ampliació de coneixement proposades. És obligatoriCal aprovar-lo amb un mínim de 5/10 per aprovar l'assignatura. En cas de suspendre és recuperable en període de reavaluació.

b)  Examen coreogràfic en grup - pràctic (35%). Avalua la capacitat de crear, executar, exposar/transcriure una coreografia amb incorporació d'elements acrobàtics, artístics i formacions amb un suport musical. És obligatori. Cal puntuar amb un mínim de 3/10 per poder fer mitjana. En cas de suspendre no és recuperable en període de reavaluació.

(2) Activitats d'aula individuals i petit grup 35%.  Activitats que es desenvolupen al llarg de l'assignatura en les sessions teòriques o pràctiques. Cal puntuar amb un mínim de 3/10 per poder fer mitjana. No són recuperables en període de reavaluació.

Activitat avaluadora

Ponderació

Competències avaluades

Examen teòric i pràctic individual

30%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

Examen pràctic en grup

35%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

Activitats i treballs individuals/grupals

35%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

L’assistència mínima a les sessions pràctiques per poder aprovar és del  80% de les sessions. Una assistència inferior al 80% suposarà el suspens de l’assignatura. 

No presentar-se a qualsevol part de l’avaluació contínua implica un 0 en aquella part, a excepció de l’examen teòric. La no presentació a l’examen teòric no permet presentar-se a la recuperació i per tant l’assignatura queda suspesa.

Els alumnes que no aprovin l’examen teòric amb una nota igual o superior al 5 poden acollir-se a l’avaluació de recuperació. La resta de notes es mantenen pel càlcul de la nota final. L'alumne només podrà acollir-se a l'avaluació de recuperació de l'examen teòric.

Avaluació de recuperació

Consisteix en un examen teòric. L’examen avaluarà els conceptes, coneixements procediments teoricopràctics desenvolupats a classe i en les tasques d’ampliació. La nota de l’examen equival al 30% de la nota final. El 70% restant es manté de les notes aconseguides en l’avaluació contínua. L’avaluació de recuperació només és aplicable a l’examen teòric de l’assignatura.

Activitat avaluadora en període de recuperació

Ponderació

Competències avaluades

 Examen

30%

T7,E1,G4,G6,T4,E4,E5,E7,B4

Bibliografia


Bàsic

Carrasco, R . (1976). Gymnastique aux agrès: L’activité du débutant. París,
França: Vigot.

Carrasco, R. (1976). Gymnastique aux agrès: Essai systématique d’enseignement. París, França: Vigot.

Leguet, J. (1985). Actions motrices en gymnastique sportive. París, França: Editions Vigot.

Complementary

GIMNASIA RÍTMICA DEPORTIVA. Aspectos y evolución (Madrid, 1996)

Estapé, E. (2002). La acrobacia en la gimnasia artística. Barcelona, Espanya: INDE Publicaciones

Gadjoš, A. (1983) Préparation et entraînement à la gymnastique sportive. París, França: Éditions Amphora.

Pozzo, T., i Studeny, C. (1987). Théorie et pratique des sports acrobatiques. París, França: Editorial Vigot.

Smoleuskiy, V., i Gaverdouskiy, I. (1996). Tratado general de gimnasia artística deportiva. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.

Alter, M. J. (2000). Los estiramientos: Desarrollo de ejercicios. Barcelona, Espanya: Editorial Paidotribo.

Carrasco, R. (1976). Pedagogie des agrès. París, França: Vigot.

Thomas, L., Fiard, J., Soulard, C., i Chautemps, G. (1997). Gimnasia deportiva. Lleida, Espanya: Editorial Deportiva Agonos

Sáez, F. (2003). Gimnasia Artística. Los fundamentos de la técnica. Madrid, Espanya: Editorial Biblioteca Nueva.