Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Fèlix Obradò Carriedo
Jordi Joan Gómez Tomás 
Xavier Picañol Parraga 
Pere Bacardit Pintó 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • 40_4_RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.

  • 40_4_RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.

  • 40_4_RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.

  • 40_4_RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.

  • 40_4_RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.

  • 40_4_RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.

  • 40_4_RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.

Descripció


L'assignatura ANATOMIA HUMANA III es basa i amplia les assignatures previes ANATOMIA HUMANA I i ANATOMIA HUMANA II amb els següents continguts: l'ensenyament del sistema músculesquelètic de crani, coll, musculatura de la masticació, columna vertebral, tòrax i abdomen. I de la morfologia i funcionament dels sistemes neural digestiu i renal. L'estudi detallat del SISTEMA NERVIÓS es imprescindible per a la pràctica clínica de la fisioteràpia, no únicament en l’especialitat de neurofisioteràpia sino també en un abordatge múscul-esquelètic. Cal tenir present que existeix una influencia recíproca entre els sistemes múscul-esquelètic, nerviós i visceral. L’estudi dels sistemes DIGESTIU i RENAL és necessari per abordar el pacient de forma holística, dons l'incorrecte funcionament dels diferents sistemes pot influenciar i/o relacionar-se amb desordres múscul-esquelètics.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. Aquesta assignatura considera la perspectiva de génere.

Continguts


Tema 0. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA.

  • Bibliografia.
  • Funcionament de l'assignatura.
  • Sistema d’avaluació.

Tema 1: SISTEMA MUSCULOESQUELÈTIC

  • Crani: Neurocrani, viscero-crani i articulació temporo-mandibular.
  • Músculs facials: masticadors.
  • Músculs del coll.
  • Columna Vertebral i articulacions.
  • Costelles. Estern.
  • Músculs de la paret toràcica.
  • Músculs del dors.
  • Diafragma toràcic.
  • Músculs de la paret abdominal.

Tema 2: SISTEMA NERVIÓS.

  • Tronc encefàlic.
  • Diencèfal.
  • Cervellet.
  • Telencèfal.
  • Sistema vascular i licuoral.
  • Parells cranials. Sistema vegetatiu.
  • Dermatomes, esclerotomes, miotomes i viscerotomes.
  • Neuroanatomia del dolor.

Tema 3: SISTEMA DIGESTIU

  • Organització general.
  • Divisions topogràfiques i peritoneu.
  • Tub digestiu.
  • Òrgans accessoris.

Tema 4: SISTEMA RENAL

  • Organització morfo-funcional del ronyó i del pedicle renal.
  • Organització morfo-funcional del conducte excretor.
  • Pelvis renals, Urèter, Bufeta Urinària, Pròstata, Uretra.

Pràctica: Palpació: Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min. Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min.

Sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

 

 

 

Sistema d'Avaluació 

Sistema d'avaluació

Ponderació mínima

Ponderació máxima

SE1. Portafoli electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Exàmen

30%

60%

SE4. Autoevaluació

5% 

30%

SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.- 

 

Bibliografia


Bàsic

Schünke, Michael (2010). PROMETHEUS:Texto y Atlas de Anatomía.5Ed.3Tomos (Spanish Edition) (5th ed.). Madrid. Editorial Médica Panamericana S.A.

 

Complementary

Purves Dale, Augustine George, Fitzpatrick David. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016 p. 209-226.

Haines, Duane E. (2021). Neuroanatomy An Atlas of Structures, Sections, and Systems 6th Edition (Sixth Edition). Lippincott Williams & Wilkins.

Mai, Jürgen. K., & Paxinos, George. (2011). The Human Nervous System (3rd ed.). Academic Press.

Thompson Jon C (2010). Netter's Concise Orthopaedic Anatomy (2nd ed). Philadelphia, PA: Saunders Elsevier

Hall, John. E. Hall, Michael. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology

Jänig, Wilfrid. (2008). Integrative Action of the Autonomic Nervous System: Neurobiology of Homeostasis (1st ed.). Cambridge University Press.