Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Marc Badia Rosells
Fèlix Obradò Carriedo 
Maria Neus Ciurana Maynegre 

Curs acadèmic: 2024

Curs d'impartició: 1

Llengües d'impartició


  • Català

Competències / Resultats d'aprenentatge


Competències específiques
  • 40_4_RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.

  • 40_4_RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.

  • 40_4_RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.

  • 40_4_RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.

  • 40_4_RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.

  • 40_4_RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.

  • 40_4_RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.

Presentació de l'assignatura


L'assignatura ANATOMIA HUMANA III es basa i amplia les assignatures previes ANATOMIA HUMANA I i ANATOMIA HUMANA II amb els següents continguts: l'ensenyament del sistema músculesquelètic de crani, coll, musculatura de la masticació, columna vertebral, tòrax i abdomen. I de la morfologia i funcionament dels sistemes neural digestiu i renal. L'estudi detallat del SISTEMA NERVIÓS es imprescindible per a la pràctica clínica de la fisioteràpia, no únicament en l’especialitat de neurofisioteràpia sino també en un abordatge múscul-esquelètic. Cal tenir present que existeix una influencia recíproca entre els sistemes múscul-esquelètic, nerviós i visceral. L’estudi dels sistemes DIGESTIU i RENAL és necessari per abordar el pacient de forma holística, dons l'incorrecte funcionament dels diferents sistemes pot influenciar i/o relacionar-se amb desordres múscul-esquelètics.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici.
Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. Aquesta assignatura considera la perspectiva de génere.

Continguts


Tema 0. PRESENTACIÓ DE L’ASSIGNATURA.

  • Bibliografia.
  • Funcionament de l'assignatura.
  • Sistema d’avaluació.

Tema 1: SISTEMA MUSCULOESQUELÈTIC

  • Crani: Neurocrani, viscero-crani i articulació temporo-mandibular.
  • Músculs facials: masticadors.
  • Músculs del coll.
  • Columna Vertebral i articulacions.
  • Costelles. Estern.
  • Músculs de la paret toràcica.
  • Músculs del dors.
  • Diafragma toràcic.
  • Músculs de la paret abdominal.

Tema 2: SISTEMA NERVIÓS.

  • Tronc encefàlic.
  • Diencèfal.
  • Cervellet.
  • Telencèfal.
  • Sistema vascular i licuoral.
  • Parells cranials. Sistema vegetatiu.
  • Dermatomes, esclerotomes, miotomes i viscerotomes.
  • Neuroanatomia del dolor.

Tema 3: SISTEMA DIGESTIU

  • Organització general.
  • Divisions topogràfiques i peritoneu.
  • Tub digestiu.
  • Òrgans accessoris.

Tema 4: SISTEMA RENAL

  • Organització morfo-funcional del ronyó i del pedicle renal.
  • Organització morfo-funcional del conducte excretor.
  • Pelvis renals, Urèter, Bufeta Urinària, Pròstata, Uretra.

Pràctica: Palpació: Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min. Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 8h 45min.

Activitats i sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

 

 

 

Sistema d'Avaluació 

Sistema d'avaluació

Ponderació mínima

Ponderació máxima

SE1. Portafoli electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Exàmen

30%

60%

SE4. Autoevaluació

5% 

30%

SE5. Evaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.- 

 

Bibliografia


Bàsic

Schünke, Michael (2010). PROMETHEUS:Texto y Atlas de Anatomía.5Ed.3Tomos (Spanish Edition) (5th ed.). Madrid. Editorial Médica Panamericana S.A.

 

Complementària

Purves Dale, Augustine George, Fitzpatrick David. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016 p. 209-226.

Haines, Duane E. (2021). Neuroanatomy An Atlas of Structures, Sections, and Systems 6th Edition (Sixth Edition). Lippincott Williams & Wilkins.

Mai, Jürgen. K., & Paxinos, George. (2011). The Human Nervous System (3rd ed.). Academic Press.

Thompson Jon C (2010). Netter's Concise Orthopaedic Anatomy (2nd ed). Philadelphia, PA: Saunders Elsevier

Hall, John. E. Hall, Michael. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology

Jänig, Wilfrid. (2008). Integrative Action of the Autonomic Nervous System: Neurobiology of Homeostasis (1st ed.). Cambridge University Press.