Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 9

Professorat: 

Luciana Moizé Arcone
Marc Terradellas Fernández 
Carola Subirach Segovia 
Raquel Muñoz Castro 
Lourdes Moure Romero 
Anabel Casanovas Alvarez 

Idiomes d'impartició


  • Català

L'assignatura s'imparteix en idioma català i castellà. 

Competències


Competències específiques
  • 40_4_RAE15 - Dissenyarà les diferents modalitats i procediments generals d'intervenció en Fisioteràpia aplicant la Massoteràpia, Electroteràpia, Magnetoteràpia, Hidroteràpia, Balneoteràpia, Climatoteràpia, Talassoteràpia entre d'altres

  • 40_4_RAE11 - Identificarà els conceptes d'avaluació, els fonaments i les bases teòriques en el desenvolupament dels mètodes i procediments fisioterapèutics aplicant-los en els àmbits científics i professionals.

  • 40_4_RAE20 - Aplicarà seguint una anàlisi, el moviment com a mesura terapèutica, segons els principis ergonòmics i antropomètrics en pacient/usuari en el seu procés, promovent la seva participació durant els seminaris pràctics.

  • 40_4_RAE1 - Integrarà els principis i teories dels agents físics sent aplicats com a intervencions en fisioteràpia, documents de pràctica assistencial i la simulació clínica.

  • 40_4_RAE14 - Serà capaç d'aplicar els mètodes i procediments manuals i instrumentals de valoració en Fisioteràpia i Rehabilitació Física, avaluant el resultat i la seva efectivitat en una proposta d'activitat docent.

  • 40_4_RAE18 - Aplicarà els mètodes i tècniques específiques referits a l'aparell locomotor, als processos neurològics, a l'aparell respiratori, al sistema cardiocirculatori i a les alteracions de l'estàtica i la dinàmica en els seminaris pràctics.

Descripció


  L’assignatura de Fonaments de Fisioteràpia és una formació obligatòria del grau de Fisioteràpia.

En ella es desenvoluparan els fonaments de la Fisioteràpia al llarg de la història, tant en la seva part més procedimental com en aspectes teòrics de base. Es descriuen els elements essencials de la intervenció del futur fisioterapeuta, tenint en compte els principis físics terapèutics, la seva aplicació, els beneficis i efectes adversos, així com la durada i la freqüència de les intervencions del tractament proposat pel fisioterapeuta.

Aquesta assignatura està constituïda per un bloc teòric i un bloc pràctic:

  • Bloc teòric (4 crèdits ECTS): fonaments i procediments de fisioteràpia
  • Bloc pràctic (5 crèdits ECTS): cinesiteràpia passiva i massoteràpia

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. 

Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Bloc teòric:

  • Fonaments de la Fisioteràpia

Tema 1: Bases conceptuals de la fisioteràpia

Tema 2: Referències històriques en fisioteràpia

Tema 3: Perfils professionals  i camps d’actuació

Tema 4: Aspectes generals en fisioteràpia

Tema 5: Principis de la comunicació humana

Tema 6: Classificació Internacional del Funcionament, de la Discapacitat i de la Salut (CIF)

Tema 7: Història clínica en fisioteràpia

Tema 8: Entrevista en fisioteràpia (ROMP-P)

  Tema 9: MIF: Mètode d’intervenció en fisioteràpia

Tema 10: Codi deontològic en fisioteràpia

  • Procediments de Fisioteràpia

Tema 1: Agents físics:

  • Cinesiologia, cinessiteràpia, termoteràpia, crioteràpia, electroteràpia, hidroteràpia
  • Efectes fisiològics i secundaris dels agents físics

Tema 2: Ergonomia i higiene postural

  • Educació sanitària

Tema 3: Fisioteràpia hospitalària:

  • Bases de l’atenció hospitalària

Tema 4: Bases de l’atenció no hospitalària

  • Rehabilitació domiciliària
  • Telerehabilitació

 

Bloc pràctic:

  • Massoteràpia

Tema 1: Generalitats de la massoteràpia

            1.1. Normes d’higiene

            1.2. Postures del fisioterapeuta i del pacient

Tema 2: Maniobres principals

2.1. Effleurage superficial i profund

2.2. Pressió lliscant

2.3. Friccions palmars

2.4. Amassament (digital, digito palmar, pulpo pulgar, nudillar i avantbraç colze)

2.5. Percussions

2.6. Vibracions

2.7. Pinça rodada

2.8. Inhibicions

Tema 3: Seqüència massatge d’esquena

Tema 4: Seqüència massatge lumbar / abdomen

Tema 5: Seqüència massatge cervico – dorsal

Tema 6: Seqüència massatge EESS

Tema 7: Seqüència massatge EEII

 

  • Cinesiteràpia passiva

Tema 1:  Generalitats de la Cinesiteràpia

             1.1. Consideracions fonamentals d'anatomia i fisiologia articular

             1.2. Efectes de la cinesiteràpia

             1.3. Cinesiteràpia passiva: Tipus de mobilitzacions passives

             1.4. Principis bàsics de les mobilitzacions passives

Tema 2: Cinesiteràpia passiva aplicada a la Extremitat Superior

2.1. Mobilitzacions passives de l'articulació glenohumeral

2.2. Mobilitzacions passives de l'articulació escàpulo toràcica

2.3. Mobilitzacions passives del complexe articular del colze 

2.4. Mobilitzacions passives del complexe articular del canell 

2.5. Mobilitzacions passives de les articulacions de la mà i dits 

Tema 3: Cinesiteràpia passiva aplicada a la Extremitat Inferior

             3.1. Mobilitzacions passives l de l'articulació coxofemoral

             3.2. Mobilitzacions passives de l'articulació del genoll

             3.3. Mobilitzacions passives de l'articulació del turmell

             3.4 Mobilitzacions passives del complexe articular del peu

Sistema d'avaluació


Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent: 

Sistema d'avaluació Ponderació mínima Ponderació màxima
SE1. Portafolis electrònic 10% 40%
SE2. Exposició oral 20% 50%
SE3. Examen 30% 60%
SE4. Autoavaluació 5% 30%
SE5. Avaluació entre iguals o coavaluació 5% 30%

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.

Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que  establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.

D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.

En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

Assistència

Serà obligatori assistir al 80% de les hores dels blocs pràctics per tal  d'aprovar l'assignatura, el fet de no fer-ho tindrà com a conseqüència el suspens de l'assignatura sense l'opció de la recuperació, per la qual cosa s'haurà de cursar una altra vegada l'assignatura el curs acadèmic següent.

Normes de conducta

L'assistència a classe sense respectar les normes bàsiques d'higiene i d'uniformitat en el vestit podrà ser sancionada. 

Durant les pràctiques en classe i especialment, durant les proves d'avaluació, els alumnes no podran dur objectes que puguin interferir en l'execució de les tècniques, com a anells, rellotges, braçalets, pendents llargs, etc. Així mateix, la higiene de les mans serà fonamental, amb unes ungles tallades curtes i netes sense pintar.

Donat el caràcter pràctic de les classes i per a facilitar i realitzar d’una manera correcta els procediments palpatoris manuals i l’execució de les proves d’avaluació, serà necessari portar roba adequada com a pantaló curt i top, considerant que en moltes situacions la regió anatòmica avaluada haurà de quedar desproveïda de roba per a poder observar i palpar els relleus anatòmics.

Bibliografia


Bàsic

Gallego Izquierdo, Tomás. Bases teóricas y fundamentos de la fisioterapia. Médica Panamericana, cop. 2007

 

 

Génot. Kinesioterapia tomos I, II, III, IV. Buenos Aires ; Madrid etc. : Médica Panamericana, 1988

 

Viel, Éric.Diagnóstico fisioterápico : concepción, realización y aplicación en la práctica libre y hospitalaria.Barcelona etc. : Masson, cop. 1999

 

 

Complementary

Salvat, Isabel; Lacomba, Maria. Guía de masoterapia para fisioterapeutas. Madrid. Médica Panamericana. 2006

Igual Camacho, Celedonia. Fisioterapia general: cinesiterapia. Madrid : Síntesis, 1996

 

 

 

Fernández de la Peñas, César. Cinesiterapia : bases fisiológicas y aplicación práctica.Barcelona : Elsevier, 2013