Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Marc Badia Rosells
Fèlix Obradò Carriedo 
Jordi Joan Gómez Tomás 
Pere Bacardit Pintó 

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències específiques
  • 40_4_RAE13 - Serà capaç d'identificar, seguint els criteris de la pràctica fisioterapèutica, l'estat funcional de l'usuari, considerant els aspectes físics, psicològics i socials d'aquest.

  • 40_4_RAE4 - Incorporarà tècniques d'assertivitat i habilitats socials aplicant-les, en l'educació per a la salut en els usuaris al llarg de tota la vida, en la realització dels seminaris pràctics.

  • 40_4_RAE5 - Serà capaç d'identificar els factors que intervenen en situacions de treball en equip i de lideratge, en les activitats teòriques i/o pràctiques en les quals es treballi en aquesta modalitat.

  • 40_4_RAE8 - Serà capaç d'explicar la fisiopatologia de les malalties identificant les manifestacions que apareixen al llarg dels processos, els tractaments mèdic-quirúrgics, fonamentalment en els seus aspectes fisioterapèutics.

  • 40_4_RAE3 - Identificarà els aspectes psicològics i socials en la relació fisioterapeuta-pacient comprenent el resultat en l'estat de salut o malaltia de les persones, famílies i comunitat.

  • 40_4_RAE2 - Explicarà els principis de la biomecànica i l'electrofisiologia, aplicant les seves principals indicacions en l'àmbit de la fisioteràpia.

  • 40_4_RAE6 - Analitzarà les estructures anatòmiques i els canvis fisiològics que succeeixen en les persones a conseqüència de les intervencions del professional en fisioteràpia, en la seva aplicació en les assignatures específiques.

Descripció


L’ANATOMIA HUMANA I presenta las bases de la anatomia humana i la anatomia funcional a través de l’estudi conceptual, històric i terminològic de l’anatomia.

Per tant, lobjectiu principal de l’assignatura serà el de capacitar a l’alumne/a per que estigui en condicions d’entendre el mecanisme de funcionalitat del sistema múscul-esquelètic.

De la mateixa forma, es prepararà a l’alumne/a per rebre els aprenentatges que les següents disciplines aporten a l’alumne/a en el transcurs del seu trajecte curricular: la fisiologia de l’exercici, la biomecànica de l’activitat física i l’esport, prescripció de l’activitat física per la salut, la rehabilitació i la sistematizació o estructura del moviment i la teoria de l’entrenament.

La distribució dels continguts teòrics i/o pràctics de l’assignatura, es podran consultar al cronograma i seccions de l’aula virtual corresponent abans del seu inici. Aquesta assignatura vetlla per introduir la perspectiva de gènere en el seu contingut i desenvolupament. A més els objectius estan alineats amb els Objectius de Desenvolupament sostenible (ODS) de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat.
Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


INTRODUCCIÓ

TEMA 0. Presentació de l’assignatura. Bibliografia. Avaluació.

TEMA 1. Introducció a l’anatomia. Concepte, evolució i mètode d’estudi de l’anatomia. Cos Humà. Nivells d’Organització en el cos humà. Introducció als sistemes del cos humà.

TEMA 2. Generalitats del sistema esquelètic. Introducció. Classificació dels óssos. Estructura ósea. Tipus de relleus ossis.

TEMA 3. Generalitats del sistema articular. Introducció. Classificació funcional. Classificació estructural.

TEMA 4. Terminologia anatòmica. Posicions. Regions del cos humà. Plans, talls, eixos i moviments. Termes de moviment. Termes direccionals. Cavitats corporals.

EXTREMITAT SUPERIOR

TEMA 5. Cintura escapular i braç: ossos i articulacions.

TEMA 6. Cintura escapular: músculs escàpulo-humerals.

TEMA 7. Cintura escapular: músculs escàpulo-toràcics.

TEMA 8. Cintura escapular: músculs escàpula-columna vertebral.

TEMA 9. Colze i avantbraç: ossos i articulacions.

TEMA 10. Colze: músculs flexors i extensors.

TEMA 11. Avantbraç: Músculs prono-supinadors.

TEMA 12. Canell i palmell de la mà: ossos i articulacions.

TEMA 13. Canell: principals músculs flexors i extensors.

TEMA 14. Dits: ossos i articulacions.

TEMA 15. Ma: Músculs extrínsecs.

TEMA 16. Braç i avantbraç: organització muscular.

TEMA 17. Mà i dits: Músculs intrínsecs.

TEMA 18. Mà i dits: Estructures capsulo lligamentoses.

SISTEMA MUSCUAR.

TEMA19. Introducció sistema muscular, teixit muscular, arquitectura muscular, la fibra muscular, i el sarcomer.

SISTEMA NERVIÓS:

TEMA 20: Organització Morfo-funcional de l'SN (sistema nerviós): Organització de l'SN: Anatòmica: SNC, SNP i SNE. Organització fisiològica: SN de la vida de relació i SNA

TEMA 21: Introducció: Estudi de l'Sistema Nerviós (SN).

TEMA 22: Cèl·lules neurals: neuroglia, Neurona i la sinapsis.

TEMA 23: Parts d'el SN: SNC: Telencéfalo i diencèfal; Cerebel i tija cerebral.

TEMA 24:  Medul·la espinal.

TEMA 25: SNP: Nervis cranials i nervis espinals.

PRÀCTIQUES:

  • Palpació anatòmica d'estructures relacionades amb el temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 12h 30min.
  • Seminari: Activitats grupals per aprofundir en els coneixements anatòmics del temari del trimestre. Amb una càrrega lectiva de 5h.

Sistema d'avaluació


 

Aquesta assignatura podrà considerar en la seva proposta d'avaluació els següents indicadors detallats a la taula següent:

 

 

 

 

Sistema d'Avaluació 

Sistema d'avaluación

Ponderació mínima

Ponderació máxima

SE1. Portafoli electrònic

10%

40%

SE2. Exposició oral

20%

50%

SE3. Exàmen

30%

60%

SE4. Autoevaluació

5% 

30%

SE5. Avaluació entre iguals (2P2) o coavaluació

5%

30%

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

S'utilitza un sistema de qualificació quantitativa (de 0 a 10) i qualitativa (suspens, aprovat, notable, excel·lent, matrícula d'honor) segons RD 1125/2003.
Les assignatures tindran activitats d'avaluació i recuperació d'acord amb a la guia docent i el pla d’aprenentatge de l’assignatura, publicats a la seva aula virtual i que establiran els requisits necessaris per poder-hi concórrer.
D'acord amb la normativa UPF vigent, podran concórrer al procés de recuperació tots els estudiants que, havent participat a les activitats d'aprenentatge i avaluació durant el trimestre, hagin obtingut la qualificació de suspens de l'assignatura corresponent en l'avaluació trimestral. No hi podran concórrer els que no hagin participat en les activitats d'aprenentatge i avaluació o hagin renunciat a l'avaluació. Si la qualificació és de "no presentat/da", no podrà optar a la recuperació i per tant l'assignatura s'haurà de tornar a cursar íntegrament al curs acadèmic següent.
En cas de còpia, plagi o ús il·legítim de la intel·ligència artificial generativa en qualsevol activitat avaluativa, cal consultar la Normativa d’avaluació dels ensenyaments de Grau i Màster del Centre Universitari TecnoCampus.

 

Bibliografia


Bàsic

Schünke, M (2014). Prometheus: Texto y Atlas de Anatomía. Colección Prometheu 3 Tomos. Panamericana. Madrid.

Hall, J. E., Hall, M. E., & Guyton, A. C. (2021). Guyton and Hall textbook of Medical Physiology

Netter, Frank H. Atlas de anatomía humana, Netter, Elsevier Masson, 2015.

Complementary

Calais-Germain, B (1994). Anatomía para el movimiento.Barcelona. La Liebre de Marzo.

Kapit, W; ELson, L (2003). Anatomía. Libro de trabajo. Ariel. Ciencias Médicas. Barcelona.

Latarjet, M, et al (2019). Anatomía Humana. Colección Laterjet. Panamericana. Barcelona.

Purves D, Augustine G, Fitzpatrick D. Neuroscience. 5a edición. Madrid: Panamericana; 2016 p. 209-226.