Que estàs buscant?
Llengua de recursos: Català, castellà i anglès
2_4_E6_Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
2_4_E8_Avaluar la condició física, prescriure i desenvolupar exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per a aquests practicants
2_4_E2_Promoure la formació d'hàbits perdurables i autònoms de pràctica de l'activitat física i de l'esport
2_4_E13_Desenvolupar recursos cognitius i tècnics per a l'emprenedoria en activitats marítimes, wellness i salut
2_4_E1_Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport
2_4_E7_Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
2_2_G2_Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions
2_2_G8_Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
2_2_G7_Identificar els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre els aspectes psicològics i socials de l'ésser humà
2_2_G11_Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_2_G1_Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_3_T8_Actuar dins dels principis ètics necessaris per al correcte exercici professional segons el marc normatiu
2_3_T1_Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i altres llengües
2_3_T9_Comunicar-se en anglès fluidament, tant oralment com per escrit, en contextos professionals i acadèmics
2_3_T6_Generar recursos per a l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per a l'aprenentatge autònom i la creativitat
2_3_T2_Aplicar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) a l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_3_T7_Incorporar hàbits d'excel·lència i qualitat per a l'exercici professional
2_3_T4_Aplicar els coneixements al seu treball de forma professional amb l'elaboració i defensa d'arguments i de resolució de problemes dins la seva àrea
2_3_T5_Desenvolupar habilitats de lideratge, relació interpersonal i treball en equip
L’assignatura de Psicologia de l’Activitat Física i l’Esport aporta als alumnes de CAFE els coneixements bàsics sobre els aspectes psicològics que es donen en la realització d’activitat física i en les dinàmiques d’entrenament i competició esportiva.
Aquests coneixements són aplicables per a la majoria de sortides professionals (monitor de fitness, entrenador personal, preparador físic, tècnic esportiu, professor...) perquè permeten entendre i connectar millor amb les persones a qui aquests professionals es dirigeixen (millorant el seu lideratge), i perquè són una ajuda de cara a poder optimitzar millor les dinàmiques d’entrenament (millorant la faceta tècnica a partir d’incorporar i gestionar els processos psicològics en l’aprenentatge i en el rendiment).
El plantejament de l’assignatura (semipresencial i amb dinàmiques participatives) implica pels alumnes un important treball de manera individual i autònoma com també en grups i participant en els diferents seminaris i exercicis programats.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
BLOC 1. FONAMENTS DE LA PSICOLOGIA
Tema 1. Introducció a la Psicologia i a la Psicologia de l'Esport
Tema 2. Introducció als instruments i eines de recollida de dades en psicologia
BLOC 2. ELS VALORS I L’ESPORT
Tema 3. La socialització a través de l’esport
BLOC 3. LA PSICOLOGIA I LES VARIABLES INDIVIDUALS
Tema 4. La motivació i la emoció
Tema 5. L'autoconfiança
Tema 6. Atenció i concentració
Tema 7. La personalitat
Tema 8. L’ansietat i l’estrès
BLOC 4. PSICOLOGIA DE GRUPS
Tema 9. El lideratge
Tema 10. La comunicació
Tema 11. Gestió de grups
BLOC 5. PRINCIPIS D’APRENENTATGE
Tema 12. Les lleis de l’aprenentatge
BLOC 6. ALTRES CAMPS DE LA PSICOLOGIA
Tema 13. Els riscos psicològics de l’esport
Tema 14. Psicologia de les lesions
Tema 15. La psicologia de l’arbitratge
Tema 16. La retirada de l’esportista
Sistema de qualificació (Reial decret 1125/2003, de 5 de setembre, pel qual s'estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions en les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa en tot el territori estatal):
La qualificació final de l'alumne és el resultat d'una avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives. L'aprovat de l'assignatura s'obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d'acord amb la següent taula de ponderació:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències |
Avaluació continuada |
50% |
G9, B2, G6, B3, G12 |
Examen Final |
50% |
G9, B2, G6, B3, G12 |
Per tant, l'adquisició de competències per part de l'alumne/a serà valorada a través del sistema d'avaluació contínua i a través d’un examen final.
Examen Final
L’examen final té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura.
Criteris NECESSARIS per fer la mitjana entre les activitats avaluadores:
Activitat avaluadora |
Criteri per fer mitjana |
Avaluació continuada |
≥ 5/10 |
Examen Final |
≥ 5/10 |
Avaluació Continua
Té una ponderació total del 50% de la nota global de l’assignatura. Per tal de tenir dret a l’examen final, l’estudiant ha d’aprovar l’avaluació continuada (nota mínima un 5). Si es suspèn l’avaluació continuada, automàticament es suspèn l’assignatura. L’avaluació continuada no és susceptible de recuperació.
Activitat |
Descripció |
Ponderació |
Treball grupal |
Tècniques regulació nivell activació |
20% |
Treball grupal |
Seminari Comunicació |
15% |
Treball grupal |
Seminari Ruler |
15% |
Hi haurà un examen de recuperació que es farà a principi del següent trimestre. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació, si s'ha suspès l'assignatura. Si la qualificació és de No presentat/da, no es podrà optar a la recuperació.
Es guardaran les notes de seminaris, treballs per fer mitja amb l'examen de recuperació. En el cas de suspendre, els alumnes hauran de cursar l'assignatura al següent any i no es guardarà cap nota.
Activitat avaluadora en el període de recuperació |
Ponderació |
Examen |
50% |
Arbinaga, F. i Cantón, E. (2013). Psicología del deporte y la salud: una relación compleja. Madrid: Editorial EOS.
Vives, J. (2011). Entrenando al entrenador: Ideas y trucos para una comunicación constructiva y eficaz. Madrid: Bubok.
Dosil, J. (2008). Psicologia de la actividad física y del deporte. Segunda edición. Madrid: McGraw-Hill/Interamericana de España.
Buceta, J.M. (1998). Psicología del entrenamiento deportivo. Madrid: Dyckinson.
Buceta, J.M. (2021). Psicología del Deporte del alto rendimiento. Dykinson.
Valdés, H.M. (1998). Personalidad y deporte. Barcelona: INDE Publicaciones.
Clèries, X. (2006). La comunicación. Una competencia esencial para los profesionales de la salud. Barcelona: Elsevier.
Gil, J. (2004). Psicología de la Salud. Aproximación histórica, conceptual y aplicaciones. Pirámide: Madrid.
Miangolarra, J.C. (2003). Rehabilitación clínica integral. Funcionamiento y discapacidad. Masson: Barcelona.
Márquez, Sara. (2004). Ansiedad, estrés y deporte. Madrid: Editorial EOS