Que estàs buscant?
2_1_B1__Posseir coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general
2_4_E1_Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport
2_4_E11_Seleccionar el material i equipament esportiu, adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
2_4_E7_Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
2_2_G3_Reconèixer els fonaments epistemològics i històrics i educatius de l'activitat física i l'esport
2_2_G12_Aplicar els drets fonamentals i d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat, de solidaritat
2_2_G6_Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
2_3_T8_Actuar dins dels principis ètics necessaris per al correcte exercici professional segons el marc normatiu
G5__Descriure els factors comportamentals i socials que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport
2_3_T2_Aplicar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) a l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_3_T7_Incorporar hàbits d'excel·lència i qualitat per a l'exercici professional
2_3_T5_Desenvolupar habilitats de lideratge, relació interpersonal i treball en equip
La matèria de Programació de l'ensenyament en l'Activitat Física i l'Esport pretén contribuir a desenvolupar competències necessàries per intervenir en l'àmbit de l'Educació Física i altres àmbits en què sigui necessari planificar i programar l'activitat física i l'esport de manera eficaç.
L'alumnat, des d'una perspectiva teòric-pràctica, aprendrà i aplicarà la consolidació de coneixements, habilitats, destreses, capacitats i actituds vinculades a aquestes competències.
Els continguts de l'assignatura estan relacionats amb altres assignatures del grau com Pedagogia i Psicologia de l'esport.
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
1. Conceptes introductoris sobre l'ensenyament de l'Activitat Física i l'Esport.
1.1. Aproximació al concepte de planificació i programació.
1.2. La importància de programar en l'àmbit de l'AF, l’esport i l’EF.
1.3. Programació de l’ensenyament de l’activitat física i l'esport en el sistema educatiu.
2. Del currículum a la programació docent.
2.1. El procés de programació: les fases de la planificació.
2.2. Anàlisi estructural del currículum de la ESO/Batxillerat (Educació Física).
2.3. Estructura d’una programació.
2.4. La situació d'aprenentatge o unitat didàctica.
2.5. La sessió.
3. Elements de la programació en l’Activitat Física i l'Esport.
3.1 El diagnòstic inicial
3.2 Competències. Els objectius d'aprenentatge.
3.3 Els sabers que es mobilitzen.
3.4 Les activitats d'ensenyament-aprenentatge. Seqüència didàctica.
3.5.Estils d’ensenyament-aprenentatge
3.6 Seqüenciació i temporització de les SA/UD.
3.7. Programació de l'AFE.
4. L'avaluació en Activitat Física i l'Esport.
4.1. Avaluació formativa i formadora.
4.2. Tipus d'avaluació.
4.3. Instruments per avaluar.
5. Estratègies en les gestió i la planificació de l'Activitat Física i l'Esport.
5.1. Innovació i l'educació física
5.2. Atenció a la diversitat.
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès
5,0 - 6,9: Aprovat
7,0 - 8,9: Notable
9,0 - 10: Excel·lent
Avaluació contínua:
L'avaluació contínua es basa en el seguiment de l'assignatura durant tot el trimestre i la participació en totes les activitats d'avaluació proposades durant aquest període.
Consta de tres grans blocs: examen final, treballs en grup i activitats individuals.
Es considerarà aprovada l'assignatura a partir de la mitjana ponderada de totes les activitats amb una nota igual o major de 5 punts sempre que es compleixin els següents requisits:
- Presentar totes les activitats dins de la data indicada.
- Haver aprovat cadascuna de les parts (examen final, treball sobre programació i activitats al Moodle i a l’aula) amb ≥5. Les activitats proposades al Moodle s’han de fer dins dels els terminis indicats en el mateix.
- Tenir assistència mínima presencial de 80%
L’estructura de l’examen final s’informarà amb antelació i serà relacionat als conceptes i coneixements desenvolupats en les sessions teòric-pràctiques i en les activitats d'ampliació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Activitats de participació i activitats teòriques |
20% |
E1, E2, E6, T5 |
Activitats d’aplicació (programació) |
50% |
CB1, T1, E1, E4, E5, E6 |
Examen final |
30% |
CB1, CB2, E1, T3 |
Total |
100% |
|
Avaluació en període de recuperació:
Dintre del mateix curs, existeix la possibilitat de recuperar competències no assolides durant l’assignatura. D'acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s'ha suspès l'examen. Si la qualificació és de NO PRESENTAT/DA, no es podrà optar a la recuperació.
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Activitats de participació i activitats teòriques |
No recuperable |
|
Activitats d’aplicació (programació) |
No recuperable |
|
Examen final |
30% |
CB1, CB2, E1, T3 |
Generalitat de Catalunya/Departament d’Educació (Decret 175/2022, de 27 de setembre de 2022,). Currículum d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica. Disponible en: http://Decret 175/2022, de 27 de setembre de 2022, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació bàsica.
González, C. (2005). El proceso de programación en la enseñanza de la actividad física y el deporte. Revista Apunts 80 .20-28. Disponible en: http://www.revista-apunts.com/es/hemeroteca?article=172
González ,C; Monguillot, M;Zurita, C. (2014). Una educación física para la vida. Recursos prácticos para un aprendizaje funcional. Barcelona. INDE.
Blázquez, D. (coord.) (2017). Métodos de enseñanza en Educación Física: enfoques innovadores para la enseñanza de competencias. Barcelona: INDE
Flores, G., Prat, M.&Soler, S. (2014). La voz del profesorado de educación física sobre su formación académica ante la realidad multicultural: análisis de la situación y propuestas de mejora. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 17 (2),183-199.DOI:http://dx.doi.org/10.6018/reifop.17.2.197501
Ureña Villanueva, F. (2010). La Educación física en secundaria basada en competencias : programación de 1er curso. Barcelona : Inde.
Mendoza, A. & Gallardo, P. (2010). Didáctica de la Actividad Física y Deportiva. Metodología, estilos de enseñanza, programación y evaluación. Sevilla: Wanceulen Editorial Deportiva
Capllonch, M., Godall, T. & LLeixà, T. (2007) El professorat d’Educació Física a l’escola multicultural. Percepcions del context i necessitats de formació. Temps d’Educació, 33, 61-74.
González, M.D. & Campos, A. (2014). Intervención docente en Educación Física en Secundaria y en el Deporte Escolar. Madrid: Síntesis.
Lleixà, T.; Flecha, R.; Puigvert, L.; Contreras, O.; Torralba, M.A. I Bantulà, J. (2002). Multiculturalismo y educación física . Edit. Paidotribo, Barcelona.
Ureña Villanueva, F. (2010). La Educación física en secundaria basada en competencias : programación de 2o curso. Barcelona : Inde.
Ureña Villanueva, F. (2010). La educación física en secundaria basada en competencias : programación de 3o curso. Barcelona : Inde.
Blázquez, D. (2014). Como evaluar bien en educación física. Barcelona: INDE
Sicilia, A. (2001). La investigación de los estilos de enseñanza en la educación física. Sevilla: Wanceulen Editorial deportiva, S.L.
Santmarí, N.(2010). Avaluar per aprendre. Disponible en: xtec.gencat.cat/ca/curriculum/xarxacb/materials/ (accés en 17/09/2018)
Blazquez, D., & Amador, F. (1995). La Iniciación Deportiva y el Deporte Escolar. Inde
Flores, A, Prat M, Soler S. (2015). La intervención pedagógica del profesorado de educación física en un contexto multicultural: prácticas, reflexiones y orientaciones. Restos 28, 248-255.
Ureña Villanueva, F. (2010). La educación física en secundaria basada en competencias : programación de 4o curso. Barcelona : Inde.
Del Valle, S. & García, M.J. (2007). Cómo programar en Educación Física paso a paso. Barcelona: INDE
Ureña Villanueva, F. (2010). La Educación física en secundaria basada en competencias : proyecto curricular y programación. Barcelona : Inde.
Perrenoud, P. (2004). Diez nuevas competencias para enseñar. Barcelona: Graó.
Puigdellívol, I. (1992). Programació d’aula i adequació curricular. Barcelona: Graó.
Vázquez, B. (coord) (2001). Bases educativas de la Actividad Física y el Deporte. Madrid: Síntesis.
Blández, J. (1995). La utilización del material y del espacio en educación física. Barcelona: INDE.
Blázquez, D. (2010). Evaluar en educación física. Barcelona: INDE.
Generalitat de Catalunya/Departament d’Educació (2008). Currículum Batxillerat. Disponible en: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/batxillerat/ (accés en 17/09/2018).
Giné, N., Parcerisa, A. (coord.) (2003). Planificación y análisis de la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Sicilia, A., Delgado, M. A. (2002). Educación Física y Estilos de enseñanza. Barcelona: INDE.
Lleixà Arribas, T., Sebastiani i Obrador, E. M., & Blázquez Sánchez, D. (2016). Competencias clave y educación física : cómo y para qué tenerlas en cuenta en la programación? Barcelona : INDE.
Delgado Noguera, M.A. (1991). Los estilos de enseñanza en la Educación Física. Propuesta para la reforma. Granada. Universidad de Granada.
Díaz Lucea, J. (1999). La enseñanza y aprendizaje de las habilidades motrices y destrezas básicas. Barcelona. INDE.
Sebastiani, E. Mª (2003). Reptes de l’educació física del segle XXI. En Revista ALOMA, 12, 122-129.
Siedentop, D. (1998). Aprender a enseñar la educación física. Barcelona: INDE.
Carranza, M. & Mora, J. M. (2003). Educación física y valores: educando en un mundo complejo. Barcelona: Graó.
Devís, J. (2001). La educación Física. El deporte y la salud en el siglo XXI. Alcoy-alicante. Marfil.
Mestre, J.A. (2004). Planificación deportiva. Barcelona: Inde.
Monereo, C., (coord.) (2008). Ser estratégico y autónomo aprendiendo. Barcelona: Graó.
Mosston, M., & Ashworth, S. (1993). La Enseñanza de la educación física: la reforma de los estilos de enseñanza. Barcelona: Hispano europea
Antúnez, S., & Imbernon, F. (1991). Del Projecte Educatiu a la programació d'aula: El què, el quan i el com dels instruments de la planificació didàctica. Graó.
Fraile, A. (2004). El deporte escolar en el siglo XXI: anàlisis y debate desde una perspectiva europea. Barcelona: Graó.
Mendoza Pérez, A., & Gallardo Vázquez, P. (2010). Didáctica de la actividad física y del deportiva : metodología, estilos de enseñanza, programación y evaluación. Sevilla : Wanceulen
Rich, Emma (2004). Exploring teacher' biographies and perceptions of girls' participation in physical education. European Physical Education Review, 10(2), 215 - 240
Soler, S. (2010). Más allá del fútbol: ¿la educación física en femenino? Aula de Innovación Educativa, pp. 12-16, nº 191.
Blazquez Sánchez, C. (2017) .Como evaluar bien en educación física. El enfoque de la evaluación formativa. Barcelona . INDE.
Pellicer Royo, I. (2011).Educación física emocional de la teoría a la práctica. Barcelona.INDE
VV.AA.(2021). GAMIFICACIÓN en educación física II. Barcelona. INDE.
Blazquez ,D (2020). Descubre cómo es la educación física del SXXI. Así trabaja el profesorado más innovador. Barcelona. INDE
Sanmartí Puig, N (2019): Avaluar i aprendre un únic procés. Barcelona. Octaedro