Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Víctor Illera Domínguez

Trimestre: Tercer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Carla Pérez-chirinos Buxadé
Jorge Salse Batán 

Idiomes d'impartició


  • Castellano

L'assignatura s'impartirà en castellà. No obstant, també s’utilitzaran recursos en català i en anglès. Els professors coneixen les tres llengües i, tant treballs/exàmens com els dubtes a classe, es poden preguntar/respondre en qualsevol d'aquestes.

Competències


Competències bàsiques
  • 2_1_B4_Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • 2_1_B3_Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica

Competències específiques
  • 2_4_E6_Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport

  • 2_4_E1_Realitzar els processos d'ensenyament - aprenentatge relatiu a l'activitat física i de l'esport

  • 2_4_E7_Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives

Competències generals
  • 2_2_G2_Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions

  • 2_2_G8_Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana

  • 2_2_G4_Descriure els factors fisiològics i biomecànics que condicionen la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • 2_2_G9_Entendre els fonaments del condicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i l'esport

  • 2_2_G6_Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà

  • 2_2_G11_Elaborar textos escrits i audiovisuals relacionats amb les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

Competències transversals
  • 2_3_T1_Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i altres llengües

  • 2_3_T6_Generar recursos per a l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per a l'aprenentatge autònom i la creativitat

  • 2_3_T2_Aplicar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) a l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport

  • 2_3_T7_Incorporar hàbits d'excel·lència i qualitat per a l'exercici professional

Descripció


La cinesiologia és la ciència que s'encarrega de l'estudi del moviment. Així doncs, aquesta assignatura se centrarà en l'estudi i anàlisi qualitatiu del moviment del cos humà, associat a la pràctica d'exercici físic i esport. Per a això, serà necessari aplicar els coneixements i competències adquirits en matèria d'anatomia, fisiologia i biomecànica.

L'objectiu d'aquesta assignatura és introduir a l'alumne/a de CAFE en el camp de la cinesiologia aplicada, aportant-li el coneixement requerit per comprendre l'anatomia de les estructures articulars i la funció neuromuscular, i el seu comportament i implicació durant el moviment del cos humà. L'aprenentatge i la comprensió d'aquests coneixements s'obtindrà a través d'un procés d'ensenyament centrat en l'estudi dels fonaments bàsics en cinesiologia i fisiologia articular, així com en l'anàlisi qualitativa del moviment durant l'execució de gestos analítics i globals.

Per als professionals de les CAFE, resulta fonamental conèixer i descriure amb detall els moviments analítics que es produeixen a nivell articular durant la realització d'exercicis, tant de caràcter analític com de caràcter global, identificant i abordant aquelles qüestions implicades en l'execució del moviment, i que estan relacionades amb els diferents àmbits d'aplicació (ensenyament, recerca, salut, oci i rendiment esportiu).

En aquesta assignatura l'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres. 

 

Continguts


Continguts

Continguts de Cinesiologia de l’Exercici Físic

Tema 1. Estructura i funció dels sistemes corporals 

Tema 2. Principis bàsics de l'anàlisi cinesiològic

Tema 3. Complex articular de l’espatlla

Tema 4. Complex articular del colze i el canell

Tema 5. Complex articular de la columna vertebral

Tema 6. Complex articular de la cintura escapular

Tema 7. Complex articular de la cintura pèlvica

Tema 8. Complex articular del maluc

Tema 9. Complex articular del genoll

Tema 10. Complex articular de turmell i de el peu

Tema 11. Introducció de la tecnologia en l'anàlisi cinesiològic

Tema 12. Anàlisi d'execucions globals

Tema 13. Anàlisi de la marxa

Tema 14. Anàlisi de la cursa. Mecànica i valoració

NOTA: els continguts corresponent a l'estudi de les diferents articulacions o extremitats, inclouen l'anàlisi artrocinemàtic i osteocinemàtic.

Sistema d'avaluació


Sistema d’avaluació i qualificació

Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:

0 - 4,9: Suspès (SS)

5,0 - 6,9: Aprovat (AP)

7,0 - 8,9: Notable (NT)

9,0 - 10: Excel·lent (SB)

 

La qualificació final de l’alumne és el resultat d'un període d'avaluació contínua a través de diferents activitats avaluatives i un examen final. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent ponderació:


Avaluació contínua: aportarà el 60% de la nota final de l'assignatura. Aquest apartat consta de dues parts:

  • Contínua individual: aquesta avaluació comprendrà els qüestionaris setmanals teòrics i els qüestionaris post-pràctiques els que suposaran un 20% de la qualificació final de l'assignatura.
  • Contínua col·lectiva: suposarà un 40% de la qualificació final. Aquesta part de l'avaluació se subdividirà en dues parts:
    • Lliurament informes de pràctiques realitzades a l'aula: 10% qualificació final de l'assignatura.
    • Lliurament treball final col·lectiu: 30% de la qualificació final de l'assignatura.

Examen final: aportarà el 40% de la qualificació final de l'assignatura L'examen serà presencial i estarà compost per dos tipus de preguntes:

  • Un apartat tipus test.
  • Un apartat de preguntes obertes per a la resolució de problemes i/o preguntes plantejades. En aquestes s'hauran d'integrar els continguts corresponents a les classes teòriques en aula i les pràctiques, així com el contingut publicat a l'aula virtual al llarg del trimestre.


Tabla 1. Resum de l’avaluació, tipus d’activitats i criteris per la seva superació

Avaluació

Activitat avaluadora

Criteris per la superació

Ponderació

Competències

Continua individual

Qüestionaris setmanals teòrics

Qüestionaris post-pràctiques

 

Igual o superior a 3/10

20%

B4, G6, G8, G9, T1, T6, E7

Continua col·lectiva

Informes de pràctiques

 

Qualsevol nota entre 0 i 10

10%

Treball col·lectiu

 

Qualsevol nota entre 0 i 10

30%

Examen Final

Examen final

Igual o superior a 5/10

40%

 

Requisits per superar l'assignatura

- En l’avaluació contínua individual, s'hauran de realitzar com a mínim el 70% dels qüestionaris individuals de l'assignatura (qüestionaris setmanals teòrics i qüestionaris post-pràctiques).

- En l’avaluació continua individual (qüestionaris setmanals teòrics i qüestionaris post-pràctiques), s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 3/10 per fer mitjana en la nota final, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.

- En l’avaluació continua col·lectiva, s'hauran de lliurar com a mínim el 70% dels informes de pràctiques realitzades al llarg de l'assignatura.

- En l’avaluació continua col·lectiva, els informes de pràctiques només es comptabilitzaran en cas d'haver assistit a la pràctica en qüestió. Si un membre del grup no assisteix a una pràctica, aquest quedarà exclòs de l’entrega de l’informe de pràctiques i tindrà una qualificació de 0/10 en aquell informe. 

- En l’avaluació continua col·lectiva, els informes de pràctiques es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.

- Assistència i realització mínima obligatòria del  70% de les practiques, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.

- L'examen final no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5/10 per fer mitjana en la nota final. Si en l’examen final s’obté una nota inferior a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.

- L’examen final constarà de dues parts, una part tipus test i una part de preguntes obertes. Si no s’aprova la part tipus test amb una nota igual o superior a 5/10, no es corregirà la part de preguntes obertes.

 

Recuperació

- D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l'examen final. Si la qualificació és de “No presentat”, no es podrà optar a la recuperació.

- Si la nota de l’examen final es inferior a 5/10 i, per tant, queda suspesa l’assignatura, s'haurà de recuperar l’examen final y superar la qualificació de 5/10.

- Es poden donar els següents escenaris:

       - Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la nota final de l’assignatura. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.

       - Examen final aprovat i nota final assignatura suspesa degut a l'avaluació continua:   assignatura suspesa. L'avaluació continua no es pot recuperar i si la nota final de l’assignatura és inferior a 5/10, tot i aprovar l’examen final, l’assignatura quedarà suspesa.

Activitat avaluadora

Criteri de superació d'aptituds

Ponderació 

Competéncies avaluades 

Examen final en 2ª convocatòria

Igual o superior a 5/10

40%

B4, G6, G8, G9, T1, E7

L'examen en convocatòria extraordinària comprèn la totalitat dels continguts impartits (teoria a l'aula, pràctiques i seminaris) i es realitzarà durant el període de recuperació.

Bibliografia


Bàsic

Floyd, R.T. (2008). Manual de cinesiologia estructural (bicolor). Barcelona: Paidotribo.

Kapandji, I. A. (2007). Fisiología articular: Esquemas comentados de mecánica humana (6a
ed.). Barcelona: Médica Panamericana.

Lippert, L. S. (2013). Anatomía y cinesiología clínicas. Barcelona: Paidotribo.

Complementary

Delavier, F. (2012). Guía de los movimientos de musculación: descripción anatómica (6a ed.).
Barcelona: Paidotribo.

Blanco Nespereira A (2002). 1000 ejercicios de musculación (5ª ed). Barcelona: Paidotribo

Vella M (2007). Anatomía y musculación para el entrenamiento de la fuerza y la condición
física. Barcelona: Paidotribo

Calais-Germain B. (1999) Anatomía para el movimiento I (1a ed). Barcelona: La liebre de
Marzo

Cos, F. y Irurtia, A. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues (II).
Apunts: Educació Física i Esports, 104, 127-137. doi: 10.5672/apunts.2014-
0983.cat.(2011/2).104.13

Cos, F., Marina, M. y Porta, J. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues
(III). Apunts: Educació Física i Esports, 105, 73-84. doi: 10.5672/apunts.2014-
0983.cat.(2011/3).105.09

Llucià, J. (2001). Musculación. Barcelona: Martinez Roca.

Ruiz Caballero JA (2012). Análisis del movimiento en el deporte. Sevilla: Wanceulen

Trew M., Everett T. Fundamentos del movimiento humano (5ª ed). Madrid: Masson

Hamill J., Knutzen KM. (2003). Biomechanical basis of human movement (2ª ed). Filadelfia:
Lippincott Williams & Wilkins

Waxman SG (2009). Neuroanatomia clínica (26ª ed). McGraw Hill

Cos Morera, F., Carreras Villanova, D., Cos i Morera, M. À., y Medina Leal, D. (2011).
Terminologia dels exercicis de força amb sobrecàrregues (i IV). Apunts Educació Física I
Esports, 105, 71–83. doi:10.5672/apunts.2014-0983.cat.(2011/4).106.09

Lloret, M. (2000). Anatomía aplicada a la actividad física y el deporte (2a ed.). Barcelona:
Paidotribo.

Weineck J (2013). La anatomia Deportiva (5ª ed). Barcelona: Paidotribo

Neumann D.A (2007). Fundamentos de rehabilitación física. Cinesiología del sistema
musculoesquelético. Barcelona: Paidotribo

Calais-Germain B. (2009) Anatomía para el movimiento. Tomo II Bases para ejercicios (2a ed).
Barcelona: La liebre de Marzo

Cos, F., Porta, J. y Carreras, D. (2011).Terminologia dels exercicis de força amb
sobrecàrregues (I). Apunts: Educació Física i Esports, 103, 101-111. Recuperat de
http://www.revista-apunts.com/apunts/articulos//103/ca/101-111.pdf

Guyard JC (2008). Manual practico de cinesiología. Barcelona: Paidotribo

Kendall FP (2007). Kendall’s Músculos. Pruebas funcionales, postura y dolor. (5ª ed). Filadelfia:
Marbán

Izquierdo Redín, M., (2008). Biomecánica y bases neuromusculares de la activididad física y el deporte. Madrid: Médica Panamericana.