Que estàs buscant?
L'assignatura s'impartirà en castellà. No obstant, també s’utilitzaran recursos en català i en anglès. Els professors coneixen les tres llengües i, tant treballs/exàmens com els dubtes a classe, es poden preguntar/respondre en qualsevol d'aquestes.
2_1_B2_Aplicar coneixements al seu treball o vocació professionalment i tenen les competències demostrables per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments
2_1_B4_Poder transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
2_1_B5_Desenvolupar aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
2_1_B3_Tenir la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica
2_1_B1__Posseir coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general
2_4_E6_Aplicar els principis fisiològics, biomecànics, comportamentals i socials, als diferents camps de l'activitat física i l'esport
2_4_E8_Avaluar la condició física, prescriure i desenvolupar exercicis físics orientats a la salut i en condicions de seguretat per a aquests practicants
2_4_E5_Programar el procés d'entrenament d'habilitats motrius en els seus diferents nivells i entorns de pràctica
2_4_E11_Seleccionar el material i equipament esportiu, adequat per a cada tipus d'activitat i població i en condicions de seguretat
2_4_E7_Identificar els riscos que es deriven per a la salut, de la pràctica d'activitats físiques i esportives inadequades i proposar alternatives
2_4_E10_Realitzar programes per a les organitzacions i entitats esportives en l'àmbit de l'Oci, Turisme, el Lleure, i l'Espectacle Esportiu
2_2_G2_Adquirir la formació científica bàsica aplicada a l'activitat física i l'esport en les seves diferents manifestacions
2_2_G12_Aplicar els drets fonamentals i d'igualtat d'oportunitats entre homes i dones, els principis d'igualtat d'oportunitats de les persones amb discapacitat, de solidaritat
2_2_G8_Entendre els fonaments, estructures i funcions de les habilitats i patrons de la motricitat humana
2_2_G9_Entendre els fonaments del condicionament físic per a la pràctica de l'activitat física i l'esport
2_2_G6_Reconèixer els efectes de la pràctica de l'exercici físic sobre l'estructura i funció del cos humà
2_2_G1_Identificar l'objecte d'estudi de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_2_G10_Entendre els fonaments del joc i de l'esport
2_3_T8_Actuar dins dels principis ètics necessaris per al correcte exercici professional segons el marc normatiu
2_3_T1_Comprendre la literatura científica de l'àmbit de l'activitat física i l'esport en llengua anglesa i altres llengües
2_3_T6_Generar recursos per a l'adaptació a noves situacions i resolució de problemes, i per a l'aprenentatge autònom i la creativitat
2_3_T2_Aplicar les tecnologies de la informació i comunicació (TIC) a l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
2_3_T7_Incorporar hàbits d'excel·lència i qualitat per a l'exercici professional
2_3_T3_Utilitzar les fonts del coneixement científic certificat en l'àmbit de les Ciències de l'Activitat Física i de l'Esport
T4__Aplicar els coneixements al seu treball de forma professional amb l'elaboració i defensa d'arguments i de resolució de problemes dins la seva àrea
T8__Actuar dins dels principis ètics necessaris per al correcte exercici professional segons el marc normatiu
Com a professionals de l’exercici físic, l’alumnat del Grau en Ciències de l’Activitat Física i de l’Esport és el responsable de la prescripció, valoració, programació i quantificació de les càrregues d’un procés d’entrenament.
L’assignatura de “Teoria i pràctica de l’entrenament esportiu (I)” presenta les bases per conèixer els principis de l’adaptació, la càrrega, l'escalfament, l’entrenament de la resistència, l’entrenament de l’amplitud de moviment dels diferents tipus d'esport.
En aquesta assignatura l'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Continguts Teoria i Pràctica de l'Entrenament Esportiu
Tema 1. Introducció a l'Entrenament Esportiu.
Tema 2. La Càrrega: classificació i determinació
Tema 3. L' Adaptació: tipus, teories i principis.
Tema 4. L' Escalfament: estructura, tipus i disseny.
Tema 5. La Resistència en esports de prestació: valoració i entrenament.
Tema 6. La Resistència en esports de situació: valoració i entrenament.
Tema 7. L' Amplitud de Moviment: valoració i entrenament.
Ordre modificable en funció de l'evolució de l'assignatura
Sistema d’avaluació i qualificació
Sistema de qualificació (Real decreto 1125/2003, de 5 de septiembre) que estableix el sistema europeu de crèdits i el sistema de qualificacions a les titulacions universitàries de caràcter oficial i validesa a tot el territori estatal:
0 - 4,9: Suspès (SS)
5,0 - 6,9: Aprovat (AP)
7,0 - 8,9: Notable (NT)
9,0 - 10: Excel·lent (SB)
La qualificació final de l’alumne és el resultat d’una avaluació continua a través de diferents activitats avaluatives. L’aprovat de l’assignatura s’obté amb una qualificació igual o superior a 5 punts (sobre 10 punts) d’acord amb la següent taula de ponderació:
L’avaluació de l’assignatura constarà de:
Activitat avaluadora |
Ponderació |
Competències avaluades |
Examen final teòric |
50% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Informe de pràctiques en grup |
10% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Qüestionaris individuals |
30% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Assistència i participació pràctiques |
10% |
CB1, CB2, CB3, CB4, CB5, G1, G2, G6, G8, G9, G10, T1, T2, T3, T4, T6, T7, T8, E5, E6, E7, E8, E9 i E11. |
Criteris per a fer mitjana entre les diferents qualificacions de les activitats avaluadores:
Avaluació |
Activitat Avaluadora |
Criteri |
|
Final |
Examen final teòric |
Igual o superior a 5/10 |
|
Continua |
Grupal |
Informes de pràctiques en grup |
Qualsevol nota entre 0 i 10 |
Individual |
Qüestionaris individuals Assistència i participació pràctiques |
Igual o superior a 3/10 |
IMPORTANT:
- En l’avaluació final, l'examen final no es pot suspendre, s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 5/10 per fer mitjana en la nota final. Si en l’examen final s’obté una nota inferior a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.
- En l’avaluació final, l’examen final constarà de dues parts, una part tipus test i una part de preguntes obertes. Si no s’aprova la part tipus test amb una nota igual o superior a 5/10, no es corregirà la part de preguntes obertes.
- En l’avaluació continua grupal, els informes de pràctiques només es comptabilitzaran en cas d'haver assistit a la pràctica en qüestió. Si un membre del grup no assisteix a una pràctica, aquest quedarà exclòs de l’entrega de l’informe de pràctiques i tindrà una qualificació de 0/10 en aquell informe.
- En l’avaluació continua grupal, els informes de pràctiques es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.
- En l’avaluació contínua individual, els qüestionaris individuals es comptabilitzaran amb qualsevol nota entre 0 i 10.
- En l’avaluació contínua individual, l' assistència a les classes pràctiques no és obligatòria, però ha de ser superior al 75% per fer mitjana en la nota final. Si no s’obté una assistència superior al 75% l’assignatura quedarà suspesa.
- En l’avaluació continua individual (qüestionaris individuals i assistència a les classes pràctiques), s'ha d'obtenir una nota igual o superior a 3/10 per fer mitjana en la nota final, si no s’assoleix aquest requisit, l’assignatura quedarà suspesa.
- La nota final de l’assignatura serà el resultat de l’avaluació final (50%) i l’avaluació contínua (50%).
- Si la nota final de l’assignatura no és superior o igual a 5/10 l’assignatura quedarà suspesa.
Recuperació
- D’acord amb la normativa vigent, només es pot optar a la recuperació si s’ha suspès l'examen final. Si la qualificació és de “No presentat”, no es podrà optar a la recuperació.
- Si la nota de l’examen final es inferior a 5/10 i, per tant, queda suspesa l’assignatura, s'haurà de recuperar l’examen final y superar la qualificació de 5/10.
- Es poden donar els següents escenaris:
- Examen final suspès: assignatura suspesa independentment de la nota final de l’assignatura. S'ha de recuperar l'examen amb una nota superior a 5.
- Examen final aprovat i nota final assignatura suspesa degut a l'avaluació continua: assignatura suspesa. L'avaluació continua no es pot recuperar i si la nota final de l’assignatura és inferior a 5/10, tot i aprovar l’examen final, l’assignatura quedarà suspesa.
Activitat avaluadora en període de recuperació |
Ponderació |
Examen final teòric de recuperació |
50% i Superior a 5/10 |
Solé, J. (2016). Teoría del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.
Janssen, P. (2001). Lactate Threshold Training. Human Kienetics.
Daniels, J. (2021). Daniel’s Running Formula. Human Kienetics.
Bompa, T & Buzzichelli, C. (2019). Periodización. Teoría y metodología del entrenamiento. Ediciones Tutor.
Nelson, A y Kokkonen, J. (2021). Stretching anatomy. Human Kinetics.
Roca, A. (2008). El proceso de entrenamiento en el fútbol. MCSports.
Solé, J. (2006). Planificación del entrenamiento deportivo. Sicropat Sport.
Moras, G. (2003). Amplitud de moviment articular i la seva valoración: el test flexomètric. Universitat de Barcelona.
Martin, D y Coe, P. (1997). Better Training for Distance Runners. Human Kinetics.
Pallarés, JG; Morán-Navarro, R. (2012). La Resistencia Cardiorrespiratoria Methodological Approach To the Cardiorespiratory Endurance Training. Journal of Spor and Health Research, 4(2), 119–136.
Seirul·lo, F. (2017). El Entrenamiento en los Deportes de Equipo. ESTEBAN SANZ