Que estàs buscant?
Tant la impartició de l'assignatura com el material de suport docent es donarà en català. Pel que fa a la interlocució, es podran formular preguntes en qualsevol dels dos idiomes co-oficials i es respondran en el mateix idioma que s'han formulat, de cara a facilitar la comprensió de l'estudiantat.
Algunes sessions poden incloure l'audiovisionat de materials en anglès així com alguns exercicis basats en material escrit (articles i papers científics principalment) també en anglès i castellà.
Pel que fa a les activitats d’avaluació, es formularan en català, però es podran contestar indistintament, en català o castellà.
E16_Tenir coneixements bàsics de les tecnologies medioambientals i sostenibilitat
T2_Que els estudiants tinguin capacitat per a treballar com a membres d'un equip interdisciplinar ja sigui com un membre més, o realitzant tasques de direcció, amb la finalitat de contribuir a desenvolupar projectes amb pragmatisme i sentit de la responsabilitat, assumint compromisos tenint en compte els recursos disponibles
L'assignatura de Sostenibilitat aborda bastament les àrees social, econòmica i mediambiental a partir de la Revolució Industrial fins l’actualitat des de les diferents disciplines que determinen l'experiència humana (sociologia, economia, política i tecnologia essencialment) amb el propòsit en primer terme, d’analitzar i diagnosticar desencerts en aquest camp i proporcionar una base de discussió per tal de proposar solucions en cadascuna d’aquestes tres dimensions que engloba la sostenibilitat.
En una segona fase, es presentaran les línies de transició ecològica i socioeconòmica en el marc de l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i de la política europea, per promoure accions i actuacions concretes, per tal d’assegurar el desenvolupament sostenible de les generacions presents i futures.
L'aula en què s'imparteix l'assignatura (de forma física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui a l'alumnat o al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on puguem equivocar-nos i aprendre sense haver de patir prejudicis dels altres.
1 INTRODUCCIÓ A LA SOSTENIBILITAT. Contextualització i Terminologia Específica.
1.1 Les tres dimensions de la Sostenibilitat.
1.2 Desenvolupament Sostenible.
1.3 Objectius de Desenvolupament Sostenible.
2 EL PARADIGMA del s.XX. ESTAT DEL MÓN.
2.1 Context Socio-Econòmic:
2.1.1 Revolució Industrial. Desenvolupament Tecnològic.
2.1.2 Societat del Benestar. Indicadors.
2.1.3 Consumisme: Producte-Consumidor. Publicitat&Marketing. Recursos&Residus.
2.1.4 Globalització.
2.1.5 Població.
2.2 Escenari Mediambiental. Límits Planetaris.
2.2.1 Pèrdua de Biodiversitat.
2.2.2 Contaminació: Agents Químics.
2.2.3 Reducció de la Capa d’Ozó.
2.2.4 Canvi Climàtic.
3 PARADIGMA SOSTENIBILISTA.
3.1 Transició Ecològica:
3.1.1 Contextualització i justificació.
3.1.2 La Política Europea:
3.1.3 Economia Circular. Marc Conceptual.
3.1.3.1 Objectius i Terminologia.
3.1.3.2 Principis Bàsics: C2C. Ecologia Industrial. Biomimesis.
3.1.3.3 Eco-disseny del PRODUCTE: Principles of Green Engineering.
3.1.3.4 Ellen Macarthur proposal.
3.2 Transició Sòcio-Econòmica:
3.2.1 Contextualització i justificació.
3.2.2 Nou Contracte Social; Justícia Social.
3.2.3 Models Econòmics i Socials. Noves mètriques.
La qualificació final serà la mitjana ponderada de les qualificacions de les activitats avaluables concretades a continuació:
EXAMEN PARCIAL 1 (25%) + EXAMEN PARCIAL 2 (25%) + TREBALL TEMÀTIC (25%) + PRÀCTIQUES (25%)
Caldrà obtenir una nota mínima de 3 en cadascuna de les dues proves escrites, per poder optar a aplicar la ponderació corresponent.
En el cas de no assolir la nota mínima en cadascun dels exàmens parcials, la nota global de l’assignatura restarà acotada a 4,5 en aquesta primera fase d’avaluació contínua.
Si es dona el supòsit anterior o bé, si la mitjana resultant de l'assignatura resulta inferior a 5 aplicant la ponderació indicada, s'activarà el mecanisme de recuperació de la component de teoria (Exàmens parcials 1 i 2), que consistirà en la resolució d'un Examen de Recuperació de la component de teoria i que comptabilitzarà el 50% del còmput total de la mateixa.
En cas de superar el global de l'assignatura sota aquest segon supòsit de recuperació, la nota final de l'assignatura restarà acotada a 5.
WEETMAN, Catherine, A Circular Economy Handbook for Business and Supply Chains. Editorial: Kogan.2016. ISBN-13: 978-0749476755.
ESPINOSA DURÓ, Virginia. Apunts de Sostenibilitat. Publicació Interna Centre Universitari Tecnocampus (upf). Edició 2024.
CAVAGNARO Elena and CURIEL George, The Three Levels of Sustainability. Ed. Greehleaf Publishing. 2012. ISBN-13:978-1906093-68-6.
McDONOUGH, William and BRAUNGART, Michael. Cradle to Cradle: Remaking the way we make things. Ed: Rodale Press. 2003. ISBN-13: 978-0865475878.
MILLER, Tyler G. Jr., Ciencia Ambiental: Desarrollo Sostenible. Un enfoque integral. 5ª Edición. Ed. International Thomson. 8ª Edición. 2007. ISBN: 978-9706867803.