Que estàs buscant?
Demostrar capacitat per comunicar de manera fluida en llengua espanyola, catalana i anglesa de forma oral i escrita en l'entorn de la logística i els negocis marítims
Mostrar coneixements sobre l'organització del transport marítim, terrestre, aeri i multimodal, la gestió aduanera i el comerç internacional per a poder gestionar i/o contractar el transport
Mostrar coneixements sobre el buc i la seva contractació per a la seva utilització como a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte al mediambient
Adquisició dels coneixements necessaris per a comprendre l'estructura, organització i funcionament del sistema de transport terrestre i la intermodalitat: situació actual, tendències, principis generals de la regulació del sector, principals agents, etc.
Aquesta assignatura disposa de recursos metodològics i digitals per fer possible la seva continuïtat en modalitat no presencial en el cas de ser necessari per motius relacionats amb la Covid-19. D’aquesta forma s’assegurarà l’assoliment dels mateixos coneixements i competències que s’especifiquen en aquest pla docent.
El TecnoCampus posarà a l’abast del professorat i l’alumnat les eines digitals necessàries per poder dur a terme l’assignatura, així com guies i recomanacions que facilitin l’adaptació a la modalitat no presencial.
COMPETÈNCIES GENERALS
G2. Ser autònom en l'aspecte de la planificació personal, la selecció dels recursos apropiats i la maduresa per assumir responsabilitats en la presa de decisions en l'àmbit dels transports terrestres.
G3. Prendre decisions en l'àmbit professional i personal, aplicant els coneixements i tècniques adquirides en el contingut de el curs.
G5. Comunicar amb propietat, tant per escrit com verbalment, les idees, projectes, normes i decisions manejant adequada i oportunament la diversitat de mitjans disponibles.
COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
E.2. Demostrar capacitat de comunicació de forma oral i escrita a l'entorn de la logística i els transports terrestres.
E.5. Mostra coneixements sobre l'organització del transport terrestre i la intermodalitat, la gestió duanera i el comerç internacional per poder gestionar i / o contractar el transport.
E.7. Mostra coneixements sobre els modes de transport terrestres i la seva contractació per a la seva utilització com a mitjà de transport tant de mercaderies com de persones, en un entorn de sostenibilitat i respecte a el medi ambient.
BLOC 1
Tema 1. Aspectes generals del transport
Característiques del transport
Modes de transport
Professions del transport
Entitats i empreses
La política de transport a Espanya
Política europea de transports
Tema 2. Avaluació i gestió dels transports
Maneres de gestió
La col·laboració públic privada
Anàlisi Cost Benefici
BLOC 2
Tema 3. El transport per carretera
Infraestructures i xarxes de transport per carretera
Organismes internacionals
Regulació dels transports per carretera
Característiques del transport per carretera
Activitats auxiliars i complementàries
Tema 4. El transport de mercaderies per carretera
Evolució de l'oferta i la demanda
Característiques del transport de mercaderies per carretera
El contracte mercantil
Tema 5. El transport internacional de mercaderies per carretera
Marc jurídic internacional
Transport internacional de mercaderies
Trànsit duaner i règim TIR
Conveni CMR
BLOC 3
Tema 6. El transport ferroviari
Instal·lacions i Equips ferroviaris
La xarxa ferroviària espanyola
Regulació dels transports per ferrocarril
Transport per ferrocarril de viatgers i mercaderies
xarxes europees
BLOC 4
Tema 7. El transport urbà
El transport en el medi urbà
Plans de Mobilitat Urbana Sostenible
Peatges de congestió
BLOC 5
Tema 8. Transport intermodal
Aspectes generals del transport intermodal
Transport combinat carretera-ferrocarril
Interface marítim terrestre
Aprenentatge dirigit
• Estudi de casos i debat: Dinàmica que parteix de l'estudi d'un cas, que serveix per contextualitzar a l'estudiant en una situació en concret.
Aprenentatge autònom:
• Qüestionaris d'avaluació: es realitzaran diferents qüestionaris per consolidar els coneixements adquirits durant el curs i fer seguiment dels avenços obtinguts per part dels estudiants. Per superar els qüestionaris amb èxit, cal que l'alumne revisi els materials i recursos proporcionats per la professora.
• Treball sobre empreses de transport terrestre: cada un dels estudiants triaran una empresa de transport terrestre de la qual haurà de realitzar una anàlisi exhaustiva que ha d'incloure:
- Descripció general de l'empresa
- Productes i serveis
- Cobertura geogràfica d'operacions
- Perspectiva de gènere
- Notícia de premsa relacionada amb l'empresa
Consistirà en l'avaluació contínua, amb els següents percentatges:
• 40%: Avaluació continuada
• 60%: Examen final
L'avaluació contínua (40% de la nota):
És obligatòria per a tots els estudiants matriculats a l'assignatura. Aquesta avaluació consistirà en la realització de:
- Qüestionaris tipus test a l'acabar cada un dels temes exposats a classe
- Presentació individual del treball sobre empreses de transport terrestre
El no lliurament d'alguna de les activitats d'avaluació contínua representés un 0 en aquella prova.
L'examen final (60% de la nota):
Es compon d'un qüestionari amb preguntes tipus test on les respostes incorrectes penalitzaran. El qüestionari d'incorporar tant preguntes teòriques com exercicis pràctics.
Per poder realitzar aquestes ponderacions, és requisit indispensable superar l'examen final amb una nota mínima de 4.5 punts. En cas contrari, s'haurà de presentar a recuperació.
Assistència obligatòria
És obligatòria l'assistència al 80% de les classes. Els alumnes que incompleixin el programa d'assistències, la nota màxima que podran obtenir en l'avaluació contínua serà de 3 punts.
Recuperació
La recuperació va dirigida únicament als alumnes que hagin suspès l'assignatura en la convocatòria ordinària. No es podran presentar a recuperació aquells estudiants que no s'hagin presentat a la convocatòria ordinària. En el període de recuperació, només hi ha possibilitat de recuperar l'examen final (100% de la nota). En cap cas es guardarà la nota de l'avaluació contínua.
IDAE. PMUS: Guía práctica para la elaboración e implantación de planes de movilidad urbana sostenible. Julio 2006. Ed. Instituto para la Diversificación y Ahorro de la Energía; Madrid.
López, A. (2006). Infraestructuras ferroviarias. Ed. Universitat Politècnica de Catalunya; Barcelona.
Ruíz, J.M. (2011). El transporte por carretera. Ed. Marge Books; Barcelona.
Cendero, B. y Truyols, M. (2008). El transporte: aspectos y tipologías. Ed. Delta Publicaciones; Madrid.
Mauleón, M. (2013). Transporte, operadores y redes. Ed. Díaz de Santos; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Análisis, información y divulgación sobre la aportación del transporte por carretera a la intermodalidad. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
De Rus, G. (2001). Análisis coste-beneficio. Ed. Ariel Economía; Barcelona.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Los transportes y las infraestructuras. Informe anual 2014. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Albalate, D., Bel, G., Bel-Piñana, P (2015). Tropezando dos veces con la misma piedra: quiebra de autopistas de peaje y costes para contribuyentes y usuario. Revista de Economía Aplicada.
De Rus, G. (2015). La política de infraestructuras en España: Una reforma pendiente. Fedea Policy Papers.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Observatorio del transporte de mercancías por carretera. Oferta y Demanda. Julio 2016. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Plan Estratégico de Infraestructuras y Transportes. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Plan de Infraestructuras, Transporte y Vivienda . Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.
Albalate, D. y Bel, G. (2015). La experiencia internacional en alta velocidad ferroviaria. Fedea Policy Papers.
Ministerio de Fomento, Gobierno de España. Observatorio del Transporte y la Logística en España. Informe anual 2015. Ed. Ministerio de Fomento; Madrid.