Que estàs buscant?
Català / Castellà /Anglés
CP3: Coneixement en matèries bàsiques i tecnològiques, que els capaciten per l'aprenentatge de nous mètodes i teories, i els dotin de versatibilitat per adaptar-se a noves situacions.
CP4: Capacitat de resoldre problemes amb iniciativa, presa de decisions, creativitat, raonament crític i de comunicar i transmetre coneixements, habilitats i destreses en el camp de l'Enginyeria d'Organització Industrial.
CP11: Coneixement, comprensió i capacitat per aplicar la legislació necessària en l'exercici de la professió d'Enginyer d'organització industrial.
L’assignatura d’emprenedoria i innovació, juntament amb la d’Administració d’Empreses, formen una matèria compacta que té per objectiu capacitat l’estudiant per treballar en l’entorn empresarial actual caracteritzat per un alt nivell competitiu, una forta innovació i una necessitat de professionals amb iniciativa i empenta.
És una assignatura de formació eminentment pràctica que s’orienta a les competències centrals de l’emprenedor/innovador segons allò que recull la recerca i la pràctica actual en aquest camp.
En l'acabar l'estudiant ha d'assolir un bon nivell en competències com ara: : i) La alertividad (capacitat per detectar i identificar oportunitats), ii) creativitat (capacitat per donar resposta a oportunitats de forma original) iii) la iniciativa personal (capacitat per portar a terme la solució, mesurant els riscos necessaris per passar a l’acció i mobilitzant els recursos necessaris per aconseguir-ho).
La competència emprenedora / innovadora és essencial en la formació d'un titulat superior segons el que estableix el vigent Marc Europeu Universitari (Entrecomp Framework/ EU) i el que regula el nivell MECES2 (Ministeri d’Universitats). En aquest sentit s'espera del futur agressat que tingui iniciativa, creativitat i autonomia per desenvolupar-se sigui de de dins d'una organització ja establerta (com intraemprendedor) o creant una iniciativa pròpia (com emprenedor convencional o com emprenedor social).
L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.
Bloc A: Fonaments en emprenedoria i innovació (30%)
Conceptes en Emprenedoria i innovació. Història. Investigació i estat de l'art en la matèria. Casos d’èxit en el sector. Innovació incremental i innovació disruptiva. Innovació oberta. Cadena de valor de les Indústries creatives. Gestió de la innovació. Finançament i inversió en emprenedoria. Capital llavor i capital risc. Competències emprenedores. Creativitat. Pensament en el disseny (Design Thinking). Disseny Centrat en la Persona. Disseny de Serveis. Metodologies àgils. Lean StartUp. Eines en emprenedoria i innovació. Equip emprenedor. Motivació, actitud i talent en emprenedoria i innovació. Equip eclèctic.
Bloc B: Disseny del projecte d’emprenedoria i innovació (70%)
En emprenedoria i innovació el fil conductor del projecte està en la creació de valor. La creació de valor es basa en la cerca del encaix problema-solució i l’encaix oferta- demanda. En base a aquesta assumpció l’emprenedor/innovador es aquell que converteix en demanda un problema o una necessitat (no coberta, mal solucionada o que es pot solucionar millor amb noves tecnologies o nou coneixement).
Per tirar endavant un projecte innovador des de la filosofia Agile es poden diferenciar tres fases: investigació (oportunitat), ideació (solució) i validació/implementació (demanda). En cada fase om desenvolupa les competències d’emprenedoria/innovació del pla d’estudis en un aprenentatge per acció: en investigació la competència d’identificar oportunitats, en ideació la competència de la creativitat i en validació la competència de la iniciativa / passar a l’acció.
1. Fase d'Investigació (del problema/necessitat per identificar l’oportunitat)
1.1. Repte de partida.
Conceptes: Tendències. Tecnologies. Entorn. Cadena de valor. Anàlisi de Stakeholders
Mètodes: Anàlisis de dades. DAFO.PESTEL. 5 forces.
Eina: Mapa mental d'enquadrament del repte
2.2. Recerca en zona de problema
Concepte: Problema. Necessitat.
Mètodes: Entrevista qualitativa. Etnografia.
Eina de desenvolupament: Mural d'observacions.
2.3. Definició i marc d'oportunitat
Concepte: Empatia. Insight. Innovació.
Mètodes: Síntesi de problema. Persona.
Eina de desenvolupament: Mapa de síntesis per empatia
2. Fase d'Ideació en E & I (de l’oportunitat identificada a la solució a partir de la ideació)
2.1. Proposta de valor
Concepte: Valor. Idea.
Mètodes: Pluja d'idees. Co-creació. Selecció / valoració d'idees
Eina de desenvolupament: Mapa d'idees
2.2. Idea de Negoci
Concepte: Model de negoci. Variables de negoci
Mètodes: Generació de valor.
Eina de desenvolupament: Canvas de model de negoci
2.3. Oferta única de valor
Concepte: Experiència de client. Producte mínim viable.
Mètodes. Prototip conceptual. Prototip funcional.
Eina de desenvolupament: Mapa de viatge de client (service blueprint)
3. Fase de Validació en E & I (de la solució delimitada en una primera iteració a una oferta de mercat competitiva i capaç de captar demanda)
3.1. Generació de clients
Concepte: Generació de Client. Mercat. Escalabilitat.
Mètodes: Lean Startup. MVP.
Eina de desenvolupament: Canvas de validació
3.2. Full de ruta financer.
Concepte. Compte de resultats. Balanç. Tresoreria. Inversió
Mètodes: Mètriques. Experiments. Pla Econòmic i financer.
Eina de desenvolupament: Full de ruta financer
3.3. Llançament de la Iniciativa /demanda
Concepte: Capital llavor. Fòrum d'inversió. StartUp
Mètodes: Cas de negoci.
Eina de desenvolupament: Mapa mental del pitch
Sistema d’ Avaluació
|
||
|
Avaluació ordinària (continuada) |
Avaluació extraordinària (recuperació) |
Treball individual (activitats lliurables) |
20% |
0 |
Pràctiques en grup (Sii>=5) |
40% |
0
|
Examen teoría (2 test ) (Sii >=5) |
40% |
100%
|
TOTAL: |
<=10 |
<= 5 |
Lean Startup. Eric Ries
Apuntes del Prof. Jaume Teodoro (manual de prácticas ToolBoard Canvas)
Business Model generation. Alexandre Osterwalder