Informació general


Tipus d'assignatura: Bàsica

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Primer trimestre

Crèdits: 6

Professorat: 

Alex Araujo Batlle

Idiomes d'impartició


  • Català

Les classes són impartides en català.

Les ponències i els recursos docents proporcionats a l'assignatura, així com els materials de treball recomanats, poden estar en qualsevol de les següents llengües: català, castellà i anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE10. Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar la iniciativa emprenedora mitjançant models teòrics que s'ajustin a una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


Eines TIC és una assignatura transversal, de formació bàsica i obligatòria de primer curs que introdueix l'estudiant en l’àmbit digital des d'una perspectiva empresarial. Aquesta assignatura té una càrrega lectiva de 6 ECTS repartits en un trimestre, combinant el treball lectiu a classe amb l’aprenentatge autònom fora de l’aula. Partint de la certesa que les competències digitals són necessàries per aprendre, treballar i participar en la societat actual, l'assignatura d' Eines TIC amplia aquest enfocament per abordar competències digitals específiques en l'àrea d'estudi de les ciències socials i de l'empresa.

L’objectiu principal és iniciar l'estudiant, de manera progressiva durant el trimestre, en l’adquisició de la competència d’ús i aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) en els camps acadèmic, personal i professional, tot desenvolupant els coneixements, habilitats i actituds en l'àmbit digital per treure’n el màxim profit. Aquesta assignatura pertany a l’àrea d’estudi de Gestió de la Innovació en un context digital, i també s’enfoca a plantejar i comprendre quines són les tendències històriques i actuals, així com l’evolució i l’impacte d'aquestes en el sector empresarial.

L’assignatura promou la reflexió sobre l’efecte de la tecnologia en el món laboral i també en l’àmbit personal. En aquest sentit, ajuda a desenvolupar el pensament racional i crític sobre l’ús de les TIC per estudiar i treballar en la societat de la informació i el coneixement. Per a cursar aquesta assignatura, cal tenir un mínim de coneixements previs de les TIC a nivell d’usuari assolits en l’etapa preuniversitària.

Continguts


Els continguts de l’assignatura s'aborden des d'un doble enfocament: d'una banda, s'examina l'impacte en la persona i en la societat; de l'altra, es tracta des d'una perspectiva econòmica i empresarial. A més, l'assignatura inclou continguts metodològics, com la gestió de projectes en xarxa i el treball en equip, així com continguts instrumentals que fomenten el domini de diferents eines TIC, tot posant èmfasi en l'aplicació crítica i adequada d'aquestes eines en situacions específiques, més enllà de la simple pràctica amb elles.

  • Nocions bàsiques de tecnologia i de les TIC
  • TIC, social media i evolució de la Web. Del 1.0 al 3.0
  • TIC, digitalització i transformació digital
  • Entorns Personals d’Aprenentatge (PLE)
  • Cerca, gestió, anàlisi, tractament i presentació de la informació
  • Comunicació i col·laboració a la xarxa
  • Gestió de projectes i equips en xarxa
  • Creació de continguts multimèdia i Contingut Generat per l’Usuari (UGC)
  • Identitat digital, reputació en línia i marca personal
  • Omnicanalitat (Big Data i sistemes d'informació i de gestió integral)
  • Tendències (Intel·ligència artificial; Blockchain; Internet de les coses; Ciberseguretat i privacitat).

Sistema d'avaluació


L'assignatura combina activitats i treballs d’avaluació continua, tant individuals com grupals, així com la realització de proves d’avaluació. 

Resum del sistema d’avaluació:
- Avaluació contínua (AC) 60%
- Examen (EX) 40%

Altres especificacions:

  • Per a superar l'assignatura, és obligatori dur a terme totes les activitats avaluatives i cal aprovar un examen final de validació dels continguts fonamentals de l'assignatura.
  • Per a superar l'assignatura cal obtenir una nota mitjana igual o superior a 5 en la nota final.
  • Per a poder fer mitjana, és obligatori aprovar l'examen final amb una nota mínima de 5.
  • Hi ha un examen de recuperació en cas de suspendre l’examen final. L’estudiant que no s'hagi presentat a la primera convocatòria d’examen no pot presentar-se a la recuperació.
  • No es poden recuperar les notes de les tasques d’avaluació contínua, és a dir, només es pot recuperar l’examen final.
  • La recuperació de l’examen no serveix per apujar nota.
  • Serà susceptible de suspens aquell treball o examen on es detecti alguna irregularitat pel que fa a l'autenticitat de l'autoria, que contingui una còpia textual d'una font d'informació o en el qual s'hagi fet un ús indegut del contingut sense la citació corresponent.
  • Per a optar a Matrícula d'Honor cal obtenir una nota final dins del rang entre 9 i 10, i que l'estudiant hagi tingut una actitud proactiva a classe i en el seu estudi, a través del treball constant i l'assistència i la participació en les activitats i tasques proposades durant el trimestre.

Bibliografia


Bàsic

Cabezas, J. d. (2015). La gran oportunidad: Claves para liderar la transformación digital en las empresas y en la economía. Barcelona: Grupo Planeta.

Pisani, f. (2016). Creadores de futuro. Fundación Telefónica http://www.fundaciontelefonica.com/arte_cultura/publicaciones-listado/pagina-item-publicaciones/itempubli/502/

 

Laudon, K. C., & Laudon, J. P. (2021). Management Information Systems: Managing the Digital Firm. Pearson.

Turban, E., Pollard, C., Woord, G. (2021). Information Technology for Management: Driving Digital Transformation to Increase Local and Global Performance, Growth and Sustainability, 12th Edition, International Adaptation. Wiley. ISBN: 978-1-119-80253-2

Complementary

World Wide Web Consortium. W3C. https://www.w3.org

Eurostat. Digital economy and society. https://ec.europa.eu/eurostat/web/digital-economy-and-society/

Agencia Española de Protección de Datos. AEPD. https://www.aepd.es/es

Instituto Nacional de Ciberseguridad. INCIBE. https://www.incibe.es

Agència de Ciberseguretat de Catalunya. https://ciberseguretat.gencat.cat/ca/inici

DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-48882-8, doi:10.2760/115376, JRC128415.

Chaffey, D., & White, G. (2019). Digital Business and E-Commerce Management. Pearson.