Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Maria Armiñana Maristany

Idiomes d'impartició


  • Català

L'idioma principal serà el català tot i que hi podran haver continguts / lectures / vídeos / ... en castellà o anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

Competències específiques
  • CE18. Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural i ser capaços d'elaborar iniciatives innovadores per a la seva posada en valor com a atractiu turístic.

  • CE2. Analitzar els impactes que genera el turisme en els seus aspectes econòmics, socials i mediambientals i aportar solucions innovadores.

Competències generals
  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reevaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


El propòsit fonamental d'aquesta assignatura és l'aplicació pràctica dels conceptes ambientals dins del sector del turisme. En una època en la qual la visió ambiental adquireix una importància creixent, l'economia circular es presenta com una eina capaç de transformar el paradigma establert. Aquest curs ofereix una immersió profunda en les connexions entre la sostenibilitat i el turisme circular, explorant en detall l'enfocament sistèmic de les estratègies de transformació.

Aquest espai educatiu proporciona l'oportunitat de desenvolupar un pensament paral·lel, on els coneixements adquirits es poden aplicar a altres contextos, oferint una perspectiva renovada sobre les tendències del sector turístic. A través d'aquesta aproximació, els estudiants podran aplicar les eines i estratègies apreses en aquest curs per contribuir a una visió més holística i sostenible en àmbits més amplis, més enllà de la indústria del turisme.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


1. El sector del turisme en dades

2. Economia / Turisme Circular

3. Governança i comunicació de la cultura empresarial

4. Aprovisionament circular

5. Mètriques circulars

6. Sistema holístic i transversal

Sistema d'avaluació


  • Seminaris 20%
  • Participació fòrums 15%
  • Treball grupal 25%
  • Examen final 40%

 

Per poder aprovar l'examen final, s'ha de treure un mínim d'un 5 de 10. Aquest examen constarà de diverses parts i en cada una de les parts s'ha d'obtenir mínim un 4 de 10. 

En l'examen de recuperació només es podrà recuperar un 40% de la nota final (la part relacionada amb l'avaluació final), no es podrà recuperar l'apartat d'avaluació continuada

 

Estudiants repetidors

Els estudiants repetidors poden escollir durant la primera setmana de curs entre fer el recorregut normal o bé fer  el treball final (sense assistència obligatòria i la participació als fòrums) corresponent a l’avaluació continuada (40% de la nota) i el final (60% de la nota). En el cas que no diguin res durant la primera setmana de curs, s’entén que seguiran l'avaluació continuada com la resta d'estudiants.

Bibliografia


Bàsic

Jesper Manniche, Karin Topsø Larsen, Rikke Brandt Broegaard & Emil Holland (2017). Destination: A circular tourism economy. A handbook for transitioning toward a circular economy within the tourism and hospitality sectors in the South Baltic Region. Nexø: Centre for Regional and Tourism Research.

Biosphere Tourism (2018). La guía definitva del turismo sostenible.Biosphere. 

Complementary

Alexandra Law, Terry De Lacy, G. Michael McGrath, Paul A. Whitelaw, Geoffrey Lipman & Geoff Buckley (2012). Towards a green economy decision support system for tourism destinations. Journal of Sustainable Tourism, 20(6), 823-843. DOI: 10.1080/09669582.2012.687740

World Economic Forum (2020). Measuring Stakeholder Capitalism Towards Common Metrics and Consistent Reporting of Sustainable Value Creation. World Economic Forum.