Que estàs buscant?
CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.
CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.
CG3. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reevaluar els vells models mentals que limiten el pensament.
CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.
CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.
CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.
CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.
CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.
CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.
CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.
CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.
L’objectiu d’aquesta assignatura és introduir els conceptes i els principis bàsics per entendre el funcionament de les economies contemporànies, emfatitzant en l'estudi dels mercats, els seus agents: empreses, consumidors i administracions públiques i les interrelacions que s’estableixen entre ells.
1. El concepte i el mètode en economia:
1.1. Què és l'economia. Historia de pensament econòmic.
1.2. Metodologia de l’economia.
1.3. Economia normativa i economia positiva.
1.4. Aplicacions.
1.5. L’escassetat, l’elecció i factors productius.
1.6. La frontera de les possibilitats de producció (FPP).
1.7. Cost d’oportunitat.
1.8. Llei de rendiments decreixents.
1.9. Microeconomia i macroeconomia.
1.10. Representacions gràfiques en l’economia.
2. L’especialització, el intercanvi i el diner.
2.1. L’especialització i el intercanvi. Eficiència del mercat.
2.2. Avantatge absolut i comparatiu.
2.3. Economies d’escala.
2.4. Bescanvi i economia monetària: les funcions del diner.
3. Els mecanismes de mercat: l’oferta i la demanda.
3.1. Els determinants de la demanda i els seus desplaçaments.
3.2. Els determinants de l’oferta i els seus desplaçaments.
3.3. L’equilibri del mercat.
3.4. Les lleis de l’oferta i la demanda.
3.5. Aplicacions de l’anàlisi de l’oferta i demanda.
4. L’elasticitat de l’oferta i la demanda.
4.1. L’elasticitat de la demanda: preu, substitució i renda.
4.2. L’elasticitat de l’oferta.
4.3. L’elasticitat de l’ingrés dels productors i la despesa dels consumidors.
5. La teoria de l’elecció del consumidor.
5.1. La restricció pressupostària.
5.2. Les preferències del consumidor.
5.3. L’optimització en l’elecció del consumidor.
5.4. La obtenció de la corba de la demanda.
6. El paper de l’Estat en economia.
6.1. La diversitat de les activitats econòmiques i agents econòmics.
6.2. Preus màxims i mínims (efectius i inefectius).
6.3. Externalitats (generalment).
7. L’empresa en un mercat de competència perfecte.
7.1. Maximització de beneficis en una empresa competitiva.
7.2. Demanda i ingrés marginal de l’empresa.
7.3. Òptim de producció i corba d’oferta de l’empresa a curt i llarg termini.
7.4. Resposta de l’empresa a variacions dels costos dels factors.
7.5. Mercats contestables: entrada i sortida d’empreses; externalitats.
8. Poder de mercat i fixació de preus.
8.1. El monopoli: ineficiència i cost social del monopoli.
8.2. Discriminació de preus.
8.3. Monopoli i monopsoni bilateral.
8.4. Integració vertical i preus de transferència.
8.5. Regulació dels monopolis.
8.6. Absència de comportaments estratègics (simultaneïtat d’accions): solució de Cournot i solució de Bertrand.
8.7. Comportaments estratègics (accions seqüencials): solució de Stackelberg.
8.8. Maximització conjunta de beneficis: col·lusió i càrtel.
8.9. Les barreres d’entrada.
9. Teoria de jocs i estratègia competitiva.
9.1. Cooperació i conflicte.
9.2. Mecanismes alternatius de coordinació.
9.3. El marc institucional: els drets de propietat.
9.4. Equilibri de Nash i òptims de Pareto.
9.5. Equilibri perfecte de Nash en subjocs.
10. L’anàlisi econòmic dels mercats de treball.
10.1. Els mercats de factors de producció.
10.2. Els ingressos i la discriminació.
10.3. La desigualtat de la renda i pobresa.
La nota final d'aquest curs consistirà dels següents elements obligatoris:
És imprescindible aprovar totes les parts del curs amb una nota de 5 per aprovar el curs. La nota final de tall per aprovar l'assignatura serà un 5/10.
L'estudiant que no present l'examen final no podrà presentar-se a l'examen de recuperació.
L'estudiant només podrà recuperar l'examen final i no les parts de l'avaluació continuada.
Resum de les ponderacions d’avaluació:
Examen final |
60% |
Participació en activitats plantejades dins de l’aula |
10% |
Treball en grup i exposicions |
30% |
Un alumne que no s'hagi presentat a la primera convocatòria NO pot presentar-se a la recuperació.
MANKIW, G. (2020) “Principios de Economía”. Thompson-Paraninfo. Octava edición. Madrid.
PARKIN, M. (2008) “Economía”. Pearson. 8ª Edición. México.
SAMUELSON, P. A., NORDHAUS W. D. (2010) “Economía. Con aplicaciones a Latinoamérica”. McGraw Hill. Décimo novena edición. México.
PATRICIO GARCÍA MÍNGUEZ, AUSIAS RIBÓ ARGEMÍ, FERNANDO SÁNCHEZ LOSADA, MÓNICA SERRANO GUTIERREZ, ALEXANDRINA PETROVA STOYANOVA, MONTSERRAT VILALTA BUFÍ (2015). 100 Problemas de microeconomía que te harán pensar.Ed Paraninfo