Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Ivette Fuentes Molina

Idiomes d'impartició


  • Català

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

  • CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT3. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

Descripció


L’assignatura Anàlisi de l’Entorn Macroeconòmic forma part de la introducció als fonaments de l’anàlisi macroeconòmica. L'objectiu de l'assignatura és oferir una visió del funcionament de l'economia als mercats de béns i serveis i als mercats financers. La finalitat és que l'estudiant adquireixi una visió rigorosa i actualitzada dels principals problemes i perspectives de la macroeconomia.

L'anàlisi macroeconòmica s'emfatitza analitzant les variables fonamentals que afecten les economies modernes: creixement sostenible de l'economia i respectant al medi ambient, inflació i deflació, ocupació i atur, finances públiques i equilibri exterior, així com l'anàlisi de les polítiques econòmiques, especialment polítiques de demanda i d'oferta necessàries per l'estabilitat i el desenvolupament dels països.

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur per aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Tema 1. Introducció

  • La importància de la macroeconomia.
  • Agregats macroeconòmics (PIB, atur, inflació, etc.).
  • Classificació dels models macroeconòmics.

Tema 2. Mercat de béns i serveis (IS)

  • La demanda de béns.
  • La determinació de la producció en l’equilibri.
  • Inversió igual a l’estalvi.
  • Les polítiques fiscals.

Tema 3. Els mercats financers (LM)

  • La demanda de diners.
  • La determinació del tipus d’interès.
  • Dos formes d’examinar l’equilibri macroeconòmic.

Tema 4. Els mercats de béns i serveis i financers junts: El model IS-LM

  • La corba IS.
  • La corba LM.
  • Anàlisi conjunta de les corbes IS i LM.
  • La política fiscal i la política monetària.
  • El model IS-LM i la trampa de liquidés.

Tema 5. Las expectatives

  • Canvis de les polítiques econòmiques derivats a les expectatives.
  • Inflació esperada, productivitat esperada, impostos esperats etc.

Tema 6. El mercat de treball (mig termini)

  • La determinació dels salaris.
  • La determinació dels preus.
  • La taxa natural d’atur.
  • La dona en el mercat de treball

Tema 7. Anàlisi agregada: el modelo de OA-DA

  • La oferta agregada.
  • La demanda agregada.
  • El equilibri a curt i mig termini.
  • Els efectes de la política monetària.
  • Els efectes de la política fiscal.

Tema 8. Model de Solow

  • La funció de consum.
  • La acumulació del capital.
  • Creixement de la població.
  • El Fons de Carboni per a una Economia Sostenible (FES-CO2)

Sistema d'avaluació


Sistema de evaluació i percentages

  • Evaluació continuada: 40% (treball en grup (recuperable); presentació oral, activitats, exercicis, casos d'estudi i portafoli (no recuperables)). 
  • Examen final 60% (recuperable)

Els alumnes hauran d’aprovar cada part del curs per separat per aprovar tot el curs (treure més d’un 5 sobre 10 a cada ítem) .

Recuperacions

Els alumnes que hagin suspès l’assignatura tindran dret a la recuperació de l’examen final. És necessari tenir un 5/10 en l'examen de recuperació perquè sigui ponderat amb la resta de notes de l'avaluació.

Bibliografia


Bàsic

BLANCHARD, O., A. Amighini, & F. Giavazzi (2017) “Macroeconomía”. Editorial: Pearson Educación; Séptima Edición, Madrid.

MANKIW, Gregory N. (2020), “Macroeconomía”. Editorial: Antoni Bosch; Décima Edición, Barcelona.

Complementary

Azmat, G., & Petrongolo, B. (2014). Gender and the labor market: What have we learned from field and lab experiments?. Labour Economics, 30, 32- 40.

DORNBUSCH, R., Fischer, S., & Startz, R. (2018). Macroeconomics. MacGraw Hill. 13th Edition.