Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: Segon trimestre

Crèdits: 4

Professorat: 

Jordi Bernal Fiego

Idiomes d'impartició


  • Català

Català/Castellà. Alguns recursos complementaris en Anglès.

Competències


Competències bàsiques
  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

Competències específiques
  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


Les societats dels països del nostre entorn geogràfic i econòmic estan experimentant - i ho seguiran fent en els propers anys- transformacions significatives en els models de treball i oci. En general, es preveu que el temps d’oci i les necessitats de gestionar el nostre benestar vagin en augment, en totes les societats, però particularment en aquelles amb un nivell de desenvolupament social i econòmic més gran.  Aquesta realitat convida a anticipar amb detall les forces o motors més probables que impulsaran aquests canvis, a imaginar escenaris plausibles i a detectar noves oportunitats de negoci en l’àmbit de l’oci i el lleure que ara com ara potser no són prou evidents o tot just comencen a intuir-se.

 

L'aula (física o virtual) és un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap al professorat. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


  1. Els models de treball i oci i la seva evolució històrica i futura. Noves tendències i models en les experiències d’oci i benestar, més enllà de les experiències turístiques tradicionals.
  2. Perspectives demogràfiques. Nous models de públic objectiu. El paper creixent dels segments “sènior”.
  3. Impacte de l’emergència climàtica i energètica en els nous models de lleure i benestar
  4. Com distingir modes de tendències. Algunes eines innovadores per fer prospectiva i escenaris de futur.
  5. Com prenen decisions els consumidors?. Conceptes teòrics i aplicats de Neurociència de consum i Neuromàrqueting. Decisions no racionals i la seva importància en els processos de compra. Importància dels factors gènere i edat. Neurosegmentació per gènere i edat.
  6. Tendències tecnològiques amb impacte sobre les experiències d’oci: Intel·ligència Artificial aplicada, Realitat augmentada,Metaversos, IoT, Machine Learning i Blockchain.
  7. Els mercats i categories actuals i futurs en l’oci i el benestar
  8. Identificació de nous models de negoci en oci i benestar. Motors de canvi

 

Sistema d'avaluació


La nota final de l’assignatura es conformarà per la suma de diferents activitats d’avaluació continuada, organitzades en 3 blocs:

a. Participació activa individual. 6 Tasques d’estudi de casos i cerca d’exemples i 1 prova parcial curta (30%)

b. Treball pràctic senzill, grupal, que mostri l’aplicació dels conceptes treballats en un model de negoci de benestar innovador (40%)

c. Examen final (30%)

Requisits per aprovar:

-             una mitjana igual o superior a 5 en el càlcul conjunt dels tres blocs

-             una nota igual o superior a 3 en el bloc de participació activa individual

-             una nota igual o superior a 5 a l'examen final. Important: tan sols l'examen final és recuperable.

Bibliografia


Bàsic

The Global Wellness Economy: Looking Beyond COVID (2021) Global Wellness Institute https://globalwellnessinstitute.org/

Puertas, Xavier (2007). Gestión del ocio en el ámbito turístico. Editorial Síntesis.

Smith, M. & Puczko, L., (2009) Health and wellness tourism, Amsterdam ; Boston ; London : Elsevier/Butterworth-Heinemann.

Complementary

Turiel, A. (2022) Sin energia: pequeña guia para el gran descenso. Alfabeto

Bauman, Zygmunt (2003). Modernidad líquida. Editorial del Fondo de Cultura económica.

https://globalwellnessinstitute.org/

https://www.researchgate.net/publication/306321621_Sensorization_to_Promote_the_Well-Being_of_People_and_the_Betterment_of_Health_Organizations

https://www.worldleisure.org/