Informació general


Tipus d'assignatura: Obligatòria

Coordinador: Judith Turrión Prats

Trimestre: All quarters

Crèdits: 14

Professorat: 

Lluís Codinas Poch

Idiomes d'impartició


  • Català

L'idioma de realització de les pràctiques està condicionat al lloc de realització.

Competències


Competències bàsiques
  • CB1. Que els estudiants hagin demostrat posseir i comprendre coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es recolza en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda del seu camp d'estudi.

  • CB2. Que els estudiants sàpiguen aplicar els seus coneixements al seu treball o vocació d'una forma professional i posseeixin les competències que solen demostrar-se per mitjà de l'elaboració i defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.

  • CB3. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.

  • CB4. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.

  • CB5. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.

Competències específiques
  • CE1. Interpretar conceptes econòmics bàsics i el raonament econòmic, així com el funcionament microeconòmic i macroeconòmic.

  • CE2. Definir la política de l'empresa en entorns internacionals i infondre una dimensió global i internacional als negocis empresarials.

  • CE3. Analitzar i valorar els estats comptables, avaluar el rendiment econòmic i elaborar informes financers.

  • CE4. Avaluar i definir les polítiques de personal d'una empresa o organització empresarial, seleccionar equips de treball, definir perfils i establir necessitats de personal.

  • CE5. Analitzar contextos empresarials, identificar mercats i clients i establir estratègies de màrqueting mitjançant la utilització de tècniques avançades i innovadores.

  • CE6. Interpretar normativa legal i d'organització institucional i gestionar informació d'àmbit empresarial.

  • CE7. Elaborar projectes i propostes d'empreses innovadores.

  • CE8. Organitzar les operacions productives de l'empresa.

  • CE9. Utilitzar instruments matemàtics i eines avançades d'estadística per a la presa de decisions.

  • CE10.Reconèixer i comprendre els mecanismes d'innovació i emprenedoria i desenvolupar la iniciativa emprenedora mitjançant models teòrics que s'ajustin a una idea de negoci.

  • CE11. Analitzar i valorar l'entorn cientificotecnològic i econòmic, per buscar oportunitats innovadores i establir processos necessaris per adaptar l'organització.

  • CE12. Generar habilitats estratègiques contemplant l'entorn com un projecte.

  • CE13. Crear connexions entre persones, col·laboradors i empreses posant en contacte a gent que en circumstàncies normals no coincidirien.

  • CE14. Identificar els sectors emergents i les estratègies d'innovació empresarial.

  • CE15. Reunir i interpretar dades per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial.

  • CE16. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una tercera llengua estrangera.

  • CE1. Interpretar els principis del turisme pel que fa a la seva dimensió espacial, social, cultural, política, laboral i econòmica i identificar les tipologies d'espais i destinacions turístiques i els principals agents turístics que operen en ells, tant públics com privats.

  • CE2. Analitzar els impactes que genera el turisme en els seus aspectes econòmics, socials i mediambientals i aportar solucions innovadores.

  • CE3. Analitzar les principals estructures polític-administratives turístiques i interpretar el marc legal que regula les activitats turístiques.

  • CE4. Convertir un problema "empíric" en un projecte de recerca i elaborar conclusions.

  • CE5. Aplicar una marcada orientació de servei al client i manejar tècniques de comunicació.

  • CE6. Avaluar els potencials turístics i l'anàlisi prospectiva de la seva explotació a través de models de gestió innovadors.

  • CE7. Analitzar, sintetitzar i resumir críticament la informació econòmic-patrimonial de les organitzacions turístiques.

  • CE8. Dirigir diferents tipus d'entitats turístiques definint objectius, estratègies, polítiques comercials i gestionant els recursos financers.

  • CE9. Treballar en mitjans culturals diferents, aportant solucions als diferents problemes que es presenten.

  • CE10. Reunir i interpretar dades significatives per a emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'àmbit empresarial i ser capaç d'elaborar un document que permeti transmetre informació o una proposta empresarial innovadora en l'àmbit del turisme.

  • CE11. Gestionar els espais territorials turístics d'acord amb principis de sostenibilitat.

  • CE12. Dominar els procediments operatius de les empreses d'allotjament, restauració i intermediació turística.

  • CE13. Interpretar l'estratègia, els objectius i els instruments públics de la planificació turística.

  • CE14. Reconèixer i aplicar les tecnologies de la informació i les comunicacions (TIC) en els diferents àmbits del sector turístic.

  • CE15. Interpretar un pla públic en matèria turística i les oportunitats que es deriven per al sector privat.

  • CE16. Planificar i gestionar els recursos humans de les organitzacions turístiques.

  • CE17. Reconèixer detalls del funcionament de les destinacions, estructures turístiques i els seus sectors empresarials a nivell mundial.

  • CE18. Comprendre les característiques de la gestió del patrimoni cultural i ser capaços d'elaborar iniciatives innovadores per a la seva posada en valor com a atractiu turístic.

  • CE19. Detectar les necessitats per a la planificació tècnica d'infraestructures i instal·lacions turístiques.

  • CE20. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en almenys una llengua estrangera.

Competències generals
  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta enfront del canvi i estar disposats a re-avaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG3. Integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis d'Administració d'Empreses i Gestió de la Innovació contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

  • CG1. Ser capaç de treballar en equip, participant activament en les tasques i negociant davant opinions discrepants fins a arribar a posicions de consens, adquirint així l'habilitat per a aprendre conjuntament amb altres membres de l'equip i crear nous coneixements.

  • CG2. Ser capaç de generar idees i solucionar problemes, tant de manera individual com col·lectiva.

  • CG3. Ser capaç d'innovar desenvolupant una actitud oberta davant del canvi i estar disposats a reevaluar els vells models mentals que limiten el pensament.

  • CG4. Ser capaç d'integrar els valors de la justícia social, la igualtat entre homes i dones, la igualtat d'oportunitats per a tots i especialment per a les persones amb discapacitat, de manera que els estudis de Turisme i Gestió de l'Oci contribueixin a formar ciutadans i ciutadanes per a una societat justa, democràtica i basada en la cultura del diàleg i de la pau.

Competències transversals
  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT4. Dominar les eines informàtiques i les seves principals aplicacions per a l'activitat acadèmica i professional ordinària.

  • CT5. Desenvolupar tasques aplicant amb flexibilitat i creativitat els coneixements adquirits i adaptant-los a contextos i situacions noves.

  • CT1. Comunicar amb propietat de forma oral i escrita en les dues llengües oficials a Catalunya.

  • CT2. Mostrar disposició per a conèixer noves cultures, experimentar noves metodologies i fomentar l'intercanvi internacional.

  • CT3. Formular raonaments crítics i ben argumentats, emprant per a això terminologia precisa, recursos especialitzats i documentació que avali aquests arguments.

  • CT4. Mostrar habilitats emprenedores de lideratge i direcció, que reforcin la confiança personal i redueixin l'aversió al risc.

  • CT5. Dominar les principals aplicacions de les eines informàtiques i les noves tecnologies per a l'activitat acadèmica ordinària.

  • CT6. Desenvolupar tasques de manera autònoma amb una correcta organització i temporalització del treball acadèmic.

  • CT7. Desenvolupar la capacitat d'avaluar les desigualtats per raó de sexe i gènere per dissenyar sol·lucions.

Descripció


S’entén per pràctiques externes les accions formatives desenvolupades per un estudiant en el si de qualsevol entitat pública o privada, nacional o internacional, amb l’objectiu d’aplicar i complementar la formació adquirida. Apropar l’estudiant a la realitat empresarial en què exercirà l’activitat com a professional i desenvolupar competències que afavoreixin la incorporació al mercat de treball.

Les pràctiques han de desenvolupar-se en un espai segur, lliure d'actituds masclistes, racistes, homòfobes, trànsfobes i discriminatòries, ja sigui cap a l'alumnat o cap a la resta d'agents implicats. Confiem que entre totes i tots puguem crear un espai segur on ens puguem equivocar i aprendre sense haver de patir prejudicis d'altres.

Continguts


Els continguts que es desenvoluparan amb la realització de les pràctiques externes estan condicionats per l'empresa i/o institució en la qual es realitzin. En tot cas seran concordants amb les competències del Grau.

Sistema d'avaluació


L’avaluació de l’assignatura inclourà, de manera general, els paràmetres següents:

• Valoració i informes de l’empresa: al final de les pràctiques (40%) Mitjançant document de valoració normalitzat i certificat de pràctiques

• Memòria escrita: (30%): que contemplarà els elements considerats en el guió de la mateixa, contemplats aspectes com la descripció de tasques desenvolupades, actituds i competències adquirides: anàlisi crítica i suggeriments de millora, resultats obtinguts i aportacions d’aprenentatge

• Tutories i defensa oral de la memòria davant del tutor: 20%

• Responsable de l'assignatura: 10%

L’avaluació final només es durà a terme un cop lliurada la documentació corresponent en el termini que s’estableixi a les sessions de presentació i tutoria, que inclourà a més de la memòria, els documents previstos a la normativa. En el cas que el lliurament de la memòria escrita sigui posterior al termini establert a la normativa, es penalitzarà amb un 20% de la nota (sobre 10). En aquest sentit cal respectar els terminis i requisits que s'estableixen a la normativa de pràctiques i a les indicacions donades pel tutor/a acadèmic assignat a cada alumne/a.

Cal aprovar la valoració de l’empresa (5 sobre 10) i la memòria escrita (5 sobre 10) per poder superar l’assignatura.

Els estudiants que acreditin una experiència professional en un camp relacionat amb els seus estudis poden tenir reconeixement com a pràctiques curriculars, si es compleixen els requisitis previstos a la normativa reguladora. 

Bibliografia


Bàsic

Ministeri d'Educació, Cultura i Esport. Govern d’Espanya. (2014). Reial Decret 592/2014, d'11 de juliol, pel qual es regulen les pràctiques acadèmiques externes dels estudiants universitaris. BOE 184/2014, de 30 de juliol. Madrid. https://www.boe.es/boe_catalan/dias/2014/07/30/pdfs/BOE-A-2014-8138-C.pdf

Centre Universitari Tecnocampus (2024). Normativa reguladora de pràctiques externes. Mataró.

Complementary

Cassany D. (2006). Esmolar l’eina. Guia de redacció per a professionals. Empúries.

Freixa M., Novella A. i Pérez N. (2012). Elementos para una buena experiencia de prácticas externas que favorece el aprendizaje. Octaedro.

 

Garcia J. i Arriaga J. (2011). Libro blanco sobre las prácticas externas. Universidad Politécnica de Madrid.